Bosbouwhelm

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mijn helm is aan vervanging toe. (eigenlijk al lang geleden, maar ik ga mijn leven beteren)

Ik heb een helm van Stihl, ik meen dat dat eigenlijk een Peltor is.
Ben nooit tevreden geweest over het ding. Ik vind bv dat de oorkappen slecht afsluiten. Pas na enig rommelen zitten ze redelijk.
Werkt dus wel maar niet makkelijk.
Ooit een andere noname helm gekocht die eigenlijk lekkerder zit en waarvan de oorkappen beter werken.
Overigens is het wel een noname, maar wel van een redelijke winkelketen. Geen dumpzooi.
Deze helm gebruikte ik met een acryl scherm bij de hakselaar.

De Stihl kost nu €60 (omgerekend) en eigenlijk is dat niet veel geld om mijn hoofd te beschermen, maar die noname kost de helft en heeft dezelfde EN-keuringen.

Dus de vraag : hoe betrouwbaar zijn die keurmerken. Heeft het zin om meer geld uit te geven omdat er "Stihl" op staat, of kan ik gewoon de goedkope nemen omdat die ook aan de keuringseisen voldoet?
 

Etienne79

Nieuw lid
19 dec 2022
1
1
Zeratul 1979!
Mocht je je willen informeren in de gebruiksgemak en veiligheid van bosbouwhelmen dan zou je de site van het Duitse KWF kunnen bekijken. Zij keuren gereedschap voor de bosbouw. Zie: FPA-Untersuchungsliste – KWF 2030 . Filter in de Objectgruppe op 'Kopfschutzkombinationen' voor de helmen. Maar ik vrees dat een noname helm daar niet tussen staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.239
2.648
Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat een bosbouwhelm een bouwhelm is met een ander gelaatsscherm. Je zoekt een helm van peltor met de oordoppen met de metalen beugels. Die met de plastic beugels zijn ruk.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.460
401
Dordrecht
Ik heb ook dat model van Stihl met die stalen beugels en die bevalt me eigenlijk prima, kik en vast en goed vast ook.......
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@Etienne79: Dank voor die link.
@chevy66 : Ja ik denk ook dat het helm deel gewoon een bouwhelm is. Hier noemen ze het skogshjelm, en op mijn zoektocht kwam ik bosbouwhelm tegen. Ik heb geen idee hoe het anders zou heten.
Wat is er mis met de plastic beugels? Plastic beugels in het algemeen of die van Peltor?
@Emilio: Hoofden verschillen uiteraard, maar ik denk eerder dat ik een slecht exemplaar getroffen heb.
Hoewel ik meer mensen gehoord heb die problemen hadden met de oorkappen.

Ik heb net....nee ik lieg....mijn vrouw zag dat de noname geen ventilatie heeft. Dus die valt meteen af, mijn ervaring is dat het wel eens warm kan worden onder dat kappie.

Als ik in de buurt van een stad kom, zal ik maar wat winkels inlopen en verschillende merken passen.
Hier op het dorp kan ik alleen Husqvarna krijgen, maar Husky is meestal wat duurder, en die winkel sowieo.
Jonsered of Oregon is ook nog een optie.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Toen mijn husqvarna helm kapot ging heb ik de oorkappen en het scherm overgezet op een peltor bouwhelm die ik nog had liggen, volgens mij een G3000. Dit paste naadloos. Peltor heeft zelf ook goede oorkleppen. Stihl heeft zelf vast geen productielijn voor helmen, die kopen ze ook gewoon elders in.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.239
2.648
Probeer eens een helm met de peltors met metalen beugels. En dan een met de plastic beugels. Volgens mij kun je die plastic beugels niet eens krijgen met fatsoenlijke oordoppen. En je kan de oordoppen gewoon over zetten op de volgende helm. Er zullen best andere goede oordoppen zijn, maar de ouderwetse peltor optime 3 is al jaren mijn favoriet wat betreft demping en draagcomfort. Ik stap soms in mijn auto en dan heb ik hem nog op. Als je ze op je helm hebt, kan je ook voorover buigen, zonder dat je helm 10 verdiepingen lager terecht komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.