Borstel Satineermachine

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik moet een eiken meubel maken, maar dat mag niet al te strak zijn. Op een bepaalde manier is dat een lastige opgave.

Nu zit ik te denken om het hout te borstelen. Even zoeken op een satineermachine dan kom ik bij Makita en Festool. Maar ook bij machines welke erg lijken op een haakse slijper. Bij de laatste kun je, denk ik, minder gecontroleerd werken. Is dat ook zo?
Wie heeft ervaring en kan een advies geven?
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Bij buitelaar machines kun je ze ook goedkoop kopen, scheelt een heel stuk tov makita of festool.
Zou ik persoonlijk doen als het om een eenmalig project gaat.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Als het niet zo veel is dat je moet doen kan je ook een kom- of kegelborstel kopen voor op een boormachine. Die heb je in zowel nylon, staal als messing.
Ik heb zelf deze uitvoering gebruikt voor het uitborstelen van het zachte hout van douglas balken. Ging prima.
 

Remcol

Nieuw lid
8 mei 2019
1
0
Goede avond, ik ben me aan het verdiepen in het borstelen/ structureren van een eikenhouten trap die nog niet gemonteerd is. Wat zijn jullie ervaringen met de bovengenoemde machines? Adviseren jullie een nylon borstel of messing borstel?
De Fartools heeft een synthetische vezels borstel, is dit vergelijkbaar met een nylon borstel?

Het is eigenlijk voor eenmalig gebruik en daardoor wil ik niet te veel uitgeven hiervoor.

Ik hoor het graag.
Gr Remco
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Goede avond, ik ben me aan het verdiepen in het borstelen/ structureren van een eikenhouten trap die nog niet gemonteerd is. Wat zijn jullie ervaringen met de bovengenoemde machines? Adviseren jullie een nylon borstel of messing borstel?
De Fartools heeft een synthetische vezels borstel, is dit vergelijkbaar met een nylon borstel?

Het is eigenlijk voor eenmalig gebruik en daardoor wil ik niet te veel uitgeven hiervoor.

Ik hoor het graag.
Gr Remco
hoi Remco,
de makita met een messing/koperen borstel werkt erg goed, gebruik geen staal op eiken want dan krijg je vlekken. mijn machines zijn onlangs helaas gestolen, anders kon ik hem je demonstreren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.