Een video op renaissance woodworker (http://www.renaissancewoodworker.com/center-bits/) was de aanleiding om eens in mijn la met boortjes te duiken. Ik heb een bescheiden setje van deze "center bits". Zoals gewoonlijk heb ik weer geen idee hoe die in het Nederlands heten. Het is een heel simpel boortje, met een beetje smeedwerk uit een stuk platstaf gemaakt. Een centrale punt die als eerste het hout induikt. Vervolgens begint de voorsnijder de circel uit te snijden, en als laatste komt het snijvlak om het hout tussen die twee weg te scheppen. Mijn setje was erg bot, maar na wat vijlwerk zijn ze allemaal weer klaar voor de volgende 100 jaar gaten boren.

Wat die Shannon in die video vertelt klopt wel, je kan grote gaten boren met heel weinig draaikracht. Die kleine simpele booromslag van de foto is prima voor deze boren. Nadeel is dat ze erg langzaam zijn en dat je er flink op moet duwen om ze het hout in te krijgen.
Ik vond ook nog wat van dezelfde soort, maar dan met een trekschroef in plaats van die centrale punt. En wat verzinkboortjes. en alles bij elkaar heb ik weer wat leuke speeltjes erbij.

Handboren zijn natuurlijk erg ouderwets in de tijd van de accuboor, maar als ze goed geslepen zijn werken ze prima, behoorlijk vlot en doen het ook nog als de accu leeg is.

Wat die Shannon in die video vertelt klopt wel, je kan grote gaten boren met heel weinig draaikracht. Die kleine simpele booromslag van de foto is prima voor deze boren. Nadeel is dat ze erg langzaam zijn en dat je er flink op moet duwen om ze het hout in te krijgen.
Ik vond ook nog wat van dezelfde soort, maar dan met een trekschroef in plaats van die centrale punt. En wat verzinkboortjes. en alles bij elkaar heb ik weer wat leuke speeltjes erbij.

Handboren zijn natuurlijk erg ouderwets in de tijd van de accuboor, maar als ze goed geslepen zijn werken ze prima, behoorlijk vlot en doen het ook nog als de accu leeg is.