Boren laten los uit snelspankop kolomboor

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Sinds gisteren willen plots geen boren meer klemmen in de (MK2) boorkop van mijn Contimac CH18. Ze lijken even vast te zitten, tot je materiaal begint weg te boren. Ik heb de kop daarnet gedemonteerd, de klauwen gedemonteerd, alles zuiver gemaakt en terug gemonteerd. Geen verbetering. Er is geen beschadiging te zien, de schroefdraad van de kop is nog goed en gangbaar, de klauwen hebben nog mooie hoeken/oppervlakken. Wat kan hier het probleem zijn?

(ik herinner mij vaag dat @chevy66 hier wel in thuis is)
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Interessante blog. Ik had dit gisteren met de Bosch kolomboormachine. Dus ik ben erg geïnteresseerd in het antwoord.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Zo'n boorkop bestaat niet uit echt veel onderdelen. Als hij het eerst wel goed deed, moet er iets veranderd zijn. Je hebt de voorkant er al af gehad en daar kan je niks bijzonders aan ontdekken, dus volgt de demontage van de achterkant. Zorg er voor gat je alle kogeltjes opvangt. Inspecteer alle onderdelen. Als er ergens vuil, of een braampje zit, haal je dat weg. Kogeltjes even inspecteren op beschadigingen en roest en het spul weer met wat kogellagervet in elkaar zetten. Als de kop los loopt is er ergens iets wat voorkomt dat je hem strak genoeg kan aandraaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Misschien voor de hand liggend maar ik deel toch mijn ervaring: als je het lager open maakt, zorg dat je echt kogellager vet bij de hand hebt! Ik heb een keer "gewoon" vet gebruikt maar de temperatuur loopt aardig op in een lager dat hard rond draait, mijn vet smolt en liep uit het lager wat daarna droeg liep etc. Moest alles weer open, goede les die ik graag deel 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Vanavond even bekijken, lagervet heb ik pas nog bijgekocht (y)

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om een snelspankop van onderstaand model. Ik ga dus ook een haakspanner nodig hebben neem ik aan?



51p0JuV9IiL._AC_SL1000_.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
De kogellagers worden niet warm. Gewoon kogellager vet is prima. Het is mogelijk dat je een haaksleutel nodig hebt bij de demontage. Die boorkoppen zijn niet allemaal het zelfde geconstrueerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.382
834
70
Veldhoven
Ik heb het ook gehad. Het was echter een goedkope snelspanboorkop op een Huvema kolomboor uit 1994. Na diverse malen demonteren uiteindelijk een nieuwe gekocht. Geen problemen meer. Maar de goedkope kop had het wel bijna 25 jaar zwaar voor zijn kiezen gehad.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Als de bekjes versleten / rond zijn wordt de houdkracht minder. Kun je opnieuw (laten) slijpen. Als het heel erg is. Is de boorkop oud?

Ook kan gereedschap in zo'n boorkop los gaan door trillen. (geen krom gereedschap / verbogen spindel / verbogen boorkophouder? )

Hangt ook een beetje af van de kwaliteit van de boorkoppen, de meeste zijn 'zelf klemmend' als het gereedschap wil slippen gaat het juist vaster zitten.
Maar hangt ook een beetje af van de kwaliteit van de boorkop. Van de 7 ofzo die ik hier heb is er maar 1 die absoluut niet slipt (albrecht)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
De boorkop heeft altijd gewerkt zonder problemen, tot deze week dan. Ik heb de machine een 4-tal jaar geleden tweedehands gekocht. Ik had volgens mij maar 1 'bekje' bekeken, want de andere 2 zien er veel minder scherp uit. Die hebben een plat kantje gekregen van 0,5mm. Het gaat hier aan liggen dus?

20210529_200714.jpg

Ik zie ook niet meteen hoe ik het geheel nu verder moet demonteren. Ik kan draaien met de stift, waardoor er een deel hoger/lager gesteld kan worden. Moet ik nu dat dunne 'schijfje' eraf zien te krijgen?

20210529_200755.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Ik wou enkel proberen of het te repareren viel vooraleer ik een nieuwe koop, aan deze ga ik geen onderdelen zitten vervangen nee :)
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Plat kantje lijkt me niet zo erg, maar ze moeten wel alledrie even dik zijn. Door te draaien duw je die drie bekjes naar beneden, als er 1 klemt kan je niet verder draaien maar de boor blijft pas vastzitten als alle drie de bekjes strak op de boor geklemt zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Om hem verder te demonteren heb je dus een haaksleutel en een pensleutel nodig. Wat een dun schijfje lijkt is eigenlijk een groter deel met schroefdraad er op. Als de bekjes wat versleten zijn, heb je meer kans op slippen en als de ene bek wat meer afgesleten is als de andere zal de boor niet in het midden zitten. Maar hij moet dan nog steeds klemmen.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Ik heb echt geen verstand van boorkoppen, maar zou het misschien kunnen dat het oude vet, niet meer werkt als vet, maar meer als "elastiek" ?
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
365
47
Drunen bij Den Bosch
Ik heb eenzelfde probleem gehad met een nieuwe Optidrill D17Pro (Toolnation). Machine terug naar fabriek zonder resultaat. Omdat de machine best dreunde dacht ik dat het dreunen voor het lossen van de kop zorgde. Ik heb werkelijk de gehele aandrijflijn vervangen (spindel, meenemer, lagers, snaar) maar zonder resultaat. Ten einde raad Huvema gebeld en daar wees men meteen naar de boorkop. Bij hen een nieuwe opgehaald met opnemer asje en nu werkt het wel.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Ik ben uiteindelijk ook voor een nieuwe boorkop gegaan, binnen een weekje zou ik hem normaal gezien moeten hebben.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Uit een overaanbod uiteindelijk voor deze gekozen. 1-16mm dit keer ipv de standaard 3-16.

20210613_143416.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Het nadeel van een grote boorkop die volledig sluit is dat de bekken te scherp zijn. Bij grote boren betekend dat vaak dat je er krullen aan gaat maken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.