Boren in gestuukte muur

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
266
94
Noordwolde (Fr)
Onze binnenmuren zijn baksteen met een dikke laag (1.5 cm) leemstuc. Als ik een gat boor voor een plug wordt het meestal een krater (door de stuc) en de voor wil ook wel eens verspringen in de steen. Kan dat niet beter? Tips zijn welkom?

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.562
430
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Boren zonder te hameren/trillen, gewoon een goede boor en alleen boren.
Er zijn tegenwoordig boren met een kruiskop, dus 4 snijvlakken, Ecotools heeft ze bv met SDS aansluiting.
Ik heb er zelf 1 van 25mm en dat fietst lekker door een betonvloer heen zonder dat je echt moet werken.

Laatst bewerkt:

Efvee

Post veel
9 jun 2021
1.034
458
RegioRotterdam
Misschien een kleine gatzaag met carborundum gebruiken om voorzichtig de leemstuc weg te halen? Die schuurt meer dan hij probeert te snijden. Dan krijg je hopelijk een beperkt gat.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.525
938
‘s-Hertogenbosch
Met een glasboor al geprobeerd??
En dan ook in de achterliggende steen boren. Kan gewoon met je accuboormachine op hoge snelheid zonder kloppen. Ze snijden het beste bij een toerental van 2000

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.295
1.190
Het klinkt misschien als vloeken in de kerk, maar ik boor in stuc meestal met een oude metaalboor in een "normale" boormachine (dus zonder klopfunctie) door stuc en baksteen. Het ligt met name aan de hardheid van de baksteen of dit goed werkt of niet.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.369
3.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
een student zoekt de weg met de minste inspanning
dixit mijn leraar
water zoekt de snelste weg naar zee
dixit de geoloog
een boor zoekt de weg met de minste weerstand
dixit de klusser

heb je het ongeluk dat je net op de rand van een baksteen en een voeg zit, dan zoekt de boor het zachtste materiaal op
een glasboor ( @John1969 ) help waarschijnlijk, omdat die een scherpe punt heeft
en er zijn boormachines die op boor-klop-stand langzaam als boor aanlopen, en bij een hogere snelheid beginnen kloppen
lukt het nog niet, zoek dan een vertikale voeg, of zet een geleider (bv stuk hout waarin reeds een gat zit) op de muur

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.429
163
Het is misschien lelijk, maar het beste kun je blauwe schilderstape over de te boren gaten plakken. In kruisvorm. Dan maak je een hulpmiddel van 18mm spaan, mdf of multiplex, met in het midden het diameter dat dat je wil boren. Plaatje 20x20 cm. Daar zet je zo’n zelfde kruis op. plaatje tegen de muur over het kruis op de muur en boren met metaal of houtboor. Boren tot de steen. En dan rustig met steenboor de gewenste diepte boren. Zonder kloppen.

• Leuk
Waarderingen: mink

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.587
627
Aan dat leem doe je niet zoveel (dat spul is niet voor niks ingeruild)
Als je het toch wilt toepast moet je dat gewoon accepteren en en het gat bijwerken na het boren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.