Boorstandaard

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
729
289
RegioRotterdam
Na de exercitie met de Bosch PBD40 terug naar de basis: Boormachine in standaard. Ik had nog een klopboormachine liggen die nauwelijks uit de koffer kwam sinds ik een goede accumachine heb. Voor het murenwerk in de 'nieuw'bouw woning is de hamerboor toch handiger.
Verder had ik op de zolder van de hobbyschuur nog een 'vintage' boorstandaard. Gietstalen voetplaat, 30 mm rondstaal kolom, 80 mm slag. Bouten en schroeven zijn een mix van metrisch en Whitworth. Zag eruit zoals je kunt verwachten na 60 jaar verblijf in boerenschuren, kelderwerkplaatsen en schuurzoldertjes. Na demontage en wat pielen met een bakje terpentine, een oude tandenborstel, een plukje staalwol, een stukje schuurpapier, een likje vet, en een pufje WD40 heb ik hem weer in elkaar gezet en mag 'ie er weer zijn. Alles loopt soepeltjes en vrij van speling.
De klem was wat te groot voor de hals van de boormachine maar een opengezaagd stukje PVC pijp vult de ruimte mooi op.

20210716_152929.jpg
Probleem is alleen dat de 'klik' van de 'trekker' alleen werkt als hij volledig is ingetrokken. Oudere machines hadden een klikwieltje om grofweg de snelheid in te stellen. Ik overweeg nu om een figuurzaagklemmetje om te bouwen zodat ik dat op het handvat kan zetten, en dan de snelheid regelen door dat klemmetje vaster of losser te draaien. Of heeft iemand een beter idee?
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Zo’n slangenklem die je met een schroefje losser of vaster draait? Kun je vrij nauwkeurig regelen. Aan/uit moet dan wel met de stekker.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ik heb zelfs een paar slangenklemmen met een vleugelmoer, misschien nog makkelijker om even te finetunen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.383
836
70
Veldhoven
Bij mijn Metabo handcirkelzaag zat een speciale klembeugel/hefboom om hem ingeschakeld te houden als hij onder een tafel gemonteerd zat. Zager er ongeveer zo uit. Kun je van multiplex namaken natuurlijk. Is ook meteen goede noodstop. Even experimenteren met de opening van de "bek" en de lengte van de spleet om de juiste "vering" en klemkracht te krijgen.

20210721_231732.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.