Boorstandaard: welke boormachine, klopboor of niet en nog wat vragen

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
mogelijks belanden we hiermee op een bespreking / beoordeling van het huidige metabo
En dat is zeker niet de bedoeling.
Waar het mij om ging is de karakteristiek van de motor. De meeste handboormachines hebben heeft een seriemotor en een regeling ontworpen om het toerental actief te regelen via de trekker. Bij opstelling in een standaard kan ik de trekker niet bedienen bij het boren maar ik wilde wel een min of meer constant toerental zoals je dat bij een kolomboor met een inductiemotor hebt. Voor zover ik toen kon zien was mijn keuze beperkt: de Metabo, op dat moment leverbaar, en een qua capaciteit vergelijkbare blauwe Bosch, die op dat moment niet leverbaar was en de maanden daarna ook niet werd verwacht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.236
2.648
Vol gas is toch een constant toerental? Er zijn wel goede regelbare boormachines met een wat lager toerental, meestal voorzien van een slipkoppeling , maar die zitten prijs technisch in een wat andere prijsklasse. Die zijn vooral bedoelt voor metaal of diamantboren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.236
2.648
Voor het boren in metaal heb je het volle vermogen van de boormachine nodig. Hem elektronisch terug regelen om het toerental te verlagen is dan niet de weg. Je hebt een boormachine met een grotere mechanische reductie nodig. Je kan door goed koelen van de boor nog met een hoop weg komen, maar de meeste universele handboormachines hebben veel moeite met boren groter dan een mm of 13. En worden dan ook te heet om beet te houden, als je veel moet boren.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Het kiezen van de juiste 'versnelling' blijft natuurlijk primair. Het terugregelen van gebeurt bij lage belasting zodat hij niet gaat gieren terwijl met dezelfde instelling bij hoge belasting toch het volle koppel beschikbaar is. Het gedraagt zich daarom meer als een inductiemotor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.