Boormachine kiezen

Atmoz

Actieve deelnemer
Dank u voor de toelichting. Heb zonet op yt een filmpje gevonden; blijkbaar heeft de GSR-reeks een duidelijk probleem ? :https://www.youtube.com/watch?v=8iOw6h9BnGc

Hehe, als je "u" gaat zeggen voel ik me echt oud :rolleyes:
Ik ben pas 35, dus "u" hoeft voorlopig nog niet...

Maar effe zonder gekheid: ik heb 3 van die GSR 10,8v apparaatjes, en geen van allen heeft die speling!
M'n broertje en neefje hebben hem -naar aanleiding van mijn goede ervaringen- (en ook een beetje door het "mooie gereedschap koop virus":p) ook aangeschaft, en daar krijg ik ook steeds van te horen hoe fijn ze hem vinden.

Anders moet je misschien ergens in een winkel gaan checken ofzo. En uiteraard zit er 3 of 4 jaar garantie op, dus ik zou er niet zo'n probleem gaan maken...
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik sluit me helemaal aan bij Atmoz, behalve dat een boorhamer van enkele tientjes ook makkelijk in steen boort met een betonboor. Kun je natuurlijk net zo ver opwaarderen als je wilt.

Afgezien daarvan lijkt het mij een prima keuze. Al ben ik persoonlijk fan van makita :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De bosch blauw boorhamers is 1 van de weinige dingen waar ik bij bosch blij van wordt, zou daar ook zeker besnoerd voor kiezen.
Die 10,8v zou je ook bij metabo voor kunnen kijken, prima tolletjes.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
10 volt van metabo of milwaukee nemen (geen ervaring met metabo, wel goede reviews van gelezen).
Van Milwaukee heb ik de M12 klopboormachine en slagschroevendraaier.
Beiden steengoede machines en batterijen gaan heel erg lang mee.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik sluit me helemaal aan bij Atmoz, behalve dat een boorhamer van enkele tientjes ook makkelijk in steen boort met een betonboor. Kun je natuurlijk net zo ver opwaarderen als je wilt.

Afgezien daarvan lijkt het mij een prima keuze. Al ben ik persoonlijk fan van makita :)

Grappig (en logisch ook natuurlijk) hoe iedereen zou zo eigen merk-voorkeur heeft he :) Ik geloof dat we alle merken wel zo'n beetje gehad hebben...
Denk dat het voor iemand die af en toe een gaatje boort geen moer uitmaakt welk merk je hebt, zolang het maar één van de bekende merken is. (en dan nog, ook iets van de Lidl zal heus wel werken).
Een gaatje krijg je overal wel in!


De bosch blauw boorhamers is 1 van de weinige dingen waar ik bij bosch blij van wordt, zou daar ook zeker besnoerd voor kiezen.
Die 10,8v zou je ook bij metabo voor kunnen kijken, prima tolletjes.

Hoe komt het dat je alleen bij boorhamers blij van Bosch wordt? Ik ben zelf erg fan van Bosch Blauw, en heb daar ook bijna alles (3/4 van hun assortiment) van, dus vraag me af welke apparaten je dan niet fijn/goed vind.
Ik snap wel waarom je van de boorhamers van Bosch Blauw blij wordt: daar zijn ze ook zéér sterk in. Ik typte het gisteren nog hier, dat ik zeker 10 mensen ken die zo'n boorhamer gekocht hebben (naar aanleiding van onder andere mijn aanraden :eek:) , en toevallig postte iemand van een ander forum daarna dat hij ook zo'n ding had gekocht. 11 mensen dus, haha.

Maargoed, we maken het de TS natuurlijk niet makkelijk zo :rolleyes:

Greetz,

Atmoz
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Om het boren in steen tot een goed eind te brengen zou ik de GSB 10,8V (=klopboor / heeft ook 30 N) erbij nemen. (Ik heb nagelaten om met andere merken te vergelijken, anders ben ik er na 2 weken nog niet uit vrees ik).

Voor (bak)steen oké, voor beton echt niet, ik zou voor steen voor een boorhamer gaan, dat gaat veel gemakkelijker.
En ik zou altijd voor eentje met snoer gaan, eventueel met haspel voor verlenging, een accu is alleen handig als je veel op wisselende locaties werkt en niet weet of er altijd stroom is.
Ik heb er een met sds systeem voor steen/beton en een gewone boorkop met sds die erop past voor het boren in hout met gewone houtboren (of staal bijv) van 1 t/m 10 mm.
Maar als je ook wilt schroeven in hout is een accuschroefboormachine veel beter want lichter, dat is veel prettiger.
 
Laatst bewerkt:

Geert2

Nieuw lid
31 aug 2016
10
0
Grappig (en logisch ook natuurlijk) hoe iedereen zou zo eigen merk-voorkeur heeft he :) Ik geloof dat we alle merken wel zo'n beetje gehad hebben...
Denk dat het voor iemand die af en toe een gaatje boort geen moer uitmaakt welk merk je hebt, zolang het maar één van de bekende merken is. (en dan nog, ook iets van de Lidl zal heus wel werken).
Een gaatje krijg je overal wel in!




Hoe komt het dat je alleen bij boorhamers blij van Bosch wordt? Ik ben zelf erg fan van Bosch Blauw, en heb daar ook bijna alles (3/4 van hun assortiment) van, dus vraag me af welke apparaten je dan niet fijn/goed vind.
Ik snap wel waarom je van de boorhamers van Bosch Blauw blij wordt: daar zijn ze ook zéér sterk in. Ik typte het gisteren nog hier, dat ik zeker 10 mensen ken die zo'n boorhamer gekocht hebben (naar aanleiding van onder andere mijn aanraden :eek:) , en toevallig postte iemand van een ander forum daarna dat hij ook zo'n ding had gekocht. 11 mensen dus, haha.

Maargoed, we maken het de TS natuurlijk niet makkelijk zo :rolleyes:

Greetz,

Atmoz



Thnx, jullie hebben me overtuigd, zonet toch voor Bosch blauw gekozen (dan ben ik nr 12 zeker ;) ?) Heb én de slagboormachine én de slagschroevedraaier genomen in een setje. Hopelijk laat de levering niet te lang op zich wachten wat ik heb enkele klussen die wachten:rolleyes:
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
Mijn idee in deze is dat als je gaat voor producten die in China gemaakt worden (en dat is veel wat wat hier vermeld wordt), je uiteindelijk betaalt voor de marketing. Met andere woorden: er zal niet veel verschil zitten tussen een Parkside (of hoe Aldi/Lidl dat noemen) of een goedkope Bosch (en vul maar in welk merk met reputatie van oudsher). Je kunt zelfs je eigen merk lanceren, als je maar minstens een container of daaromtrent bestelt.

Uiteindelijk zit de kwaliteit van apparaten m in de nazorg — zijn er onderdelen voor te krijgen, enz.

Ik ben hier wat dubbel in. Zelf een fan van Festool, maar wijlen mijn vader kocht vrolijk boormachines van Klaas&Koch huismerk of Aldi en kon zich daar ook heel goed mee redden. Dus…?
 

Geert2

Nieuw lid
31 aug 2016
10
0
Ik heb intussen al wat topics gelezen en kan enkel besluiten dat er toch wat verschil zit tussen toestellen, ook tussen diegene die niet in Europa worden gemaakt. Bosch groen is Bosch blauw niet.

Indien je enkel koopt wat echt in Europa is gemaakt (ik bedoel de volledige fabricage) zul je niet veel keuzestress hebben vrees ik.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Gefeliciteerd met je aankoop, ben benieuwd hoe de set je bevalt. Ik vind een slagschroevendraaier echt geweldig :)

Bert, ben het grotendeels met je eens, maar "de duivel zit in de details", zo ook met gereedschap en machines. Kan me voorstellen dat alle winkelhaken uut China komen, maar wellicht zegt het ene merk, "laat de maatverdeling bij het uiteinde beginnen" terwijl en andere daar niet over na heeft gedacht ofzo. Een extra kogellager, mm dikker rubber of weetikveelwat kost wat extra, zie je misschien niet maar kan wel prettiger werken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik ben zelf minder fan van het accugereedschap van bosch en de heb slechte ervaringen met de afkortzagen en aansluitend de garantieservice.
Accugereedschap vind ik bijv. Panasonc erg goed, alhoewel die nu de boot missen met verwisselbare koppen etc., maar misschien komt dat nog.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik heb mij tot nu toe voorgenomen om voor het zwaardere werk een boormachine met stekker te hebben. In de loop der jaren heb ik hiervoor een Makita, Kinzo en een Duss gekocht of gekregen. De Kinzo heb ik indertijd aangeschaft voor een sloopklus met nogal wat haakwerk met de gedachte om deze daarna weg te gooien. Deze machine heb ik dus nog steeds naar tevredenheid. Voor al het overige boor- en schroefwerk gebruik ik accumachines. Een paar jaar geleden ben ik daarbij van Hitachi naar Makita overgestapt. Ik maak nu misschien een of twee keer per jaar gebruik van een stekkermachine voor een wat zwaardere klus. Wanneer deze de geest zouden geven, zou ik niet snel tot vervanging overgaan. Denk dan eerder aan huur of leen.
 

Mimoza

Nieuw lid
5 sep 2014
12
0
Ik heb een makita sds boormachine met draad. Onklopbaar voor grote gaten in beton, steen,…

Ik heb ook een dewalt DCN975 en een DCN795 accu machientjes, alhoewel ze voor grote gaten in steen of beton niet zo snel zijn, vind ik ze beduidend zuiverder in kleine (klop)boorwerkzaamheden.
Met name vooral kleine diameters in klinkers, tegels,…
Daar heb je veel minder kans op barsten of scheuren of dergelijke.

Als je maar één machine koopt, zeker iets gesnoerd , maar dan wel met sds en gewone kop, en met de mogelijkheid om te kloppen, te boren en te klopboren.

Mijn makita kan niet enkel kloppen en een enkele keer heb in dat toch al gemist.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Hier toch ook redelijk wat blauwe bosch spul ... 10,8volt reeks (2 schroeftools/slagschroef/decoupeerzaag/gop/etc ) / 18v reeks (boorhamer/slijptool/schroef/slagschroef )
Tot nog toe nog niks die echt kapot gegaan is .. denk mijn 1ste blauwe bosch moet een jaar of 10 geleden zijn ..( vroeger altijd goedkoop prul gehad ..soms b&d ...)
Heb ook nog 1 boorhamer groen op 220V .. die heeft ook ene hele verbouwing meegegaan en doet het nog steeds .. gebruik ik vooral voor dikkere gaten door beton/muur .
Ook nog een gewone blauwe 2dehands ooit gekocht (ex-boels ) gewone klopboor..
Die komt soms van pas voor in staal te boren of met gatenzagen ( de groootse oorzaak bij stinkende/defecte accuboor schijnt )

Feit is eens je bij een merk begint met bepaalde accus blijf je daar meestal hangen .. ( ik toch ..kon evengoed makata geweest zijn of iets anders dus )
Voor 230V versies kan je nog uitwijken ( heb ook een festool TS55 & makita kantenfreesje & dewalt tafelzaag )

En als ik één ding moet kiezen wat ik meeste gebruik .. is het echt wel de 10,8v schroef/boor met klopper ( voor in zachtere stenen geen prob .. beton grijp ik snel de boorhamer )
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Voor schroeven moet je eigenlijk geen boormachine kopen maar een schroefmachine een slagschroevendraaier is dan een veel betere keus
Of je voor een accu kiest hangt meer van je doel af.
220 heeft als voordeel dat hij nooit leeg is als je hem nodig hebt
met de accu ben je mobieler.
qua kracht ontlopen allround machines elkaar niet zo veel.
maar een 220 machine kan er beter tegen als hij lang achter elkaar draait
De levensduur van een accu is beperkt ook als hij weinig gebruikt wordt
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Nog een "nadeel" van accumachines is dat de ontwikkelingen erg snel gaan. Daar wil ik mee zeggen dat ik in de loop van de jaren met zowel de B&D-, Bosch-, Hitachi- en Makitamachines te maken had met steeds groeiende capaciteit van de accu's. Van 7,2V en zelfs nog minder voltage naar 10,8 V, 12 V en nu inmiddels 18V. Ik heb zelf de 14,4 V maar overgeslagen. Ik heb destijds van mijn Hitachi accumachines afscheid genomen omdat de accu's te duur waren ten opzichte van de nieuwe zwaardere accu's en de daarbij behorende machines. De stekkermachines geven wat dat betreft meer waar voor je geld. Ze blijven het doen en 220 blijft uit het stopcontact komen. Toch tot slot naast de onbeperkte mobiliteit nog een voordeel benoemen van de accumachines. En dat is dat ik verschillende machines nu kan inzetten met dezelfde accu's. Inmiddels zijn dat schroeftollen, (klop)boormachine, decoupeerzaag, lamellenfrees, lamp, stofzuiger en een radio.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.