Boorhulpje door de klauwplaat.

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik had regelmatig behoefte aan een manier om het midden van de draaiingsas exact te markeren voordat ik de klauwplaat of opspanflens losmaak. Ik heb daarom een boormalletje gemaakt dat een 8 mm boor exact centreert in de M33 opname. Een standaard 8 mm metaalboor is net lang genoeg om door de klauwplaat te prikken. Twee simpele kogellagers uit een in-line schaats zorgen dat hij zuiver blijft.

IMG_20231129_130621.jpg

Je kunt zoiets gaan draaien uit een stuk hout maar ontwerpen en 3D printen was, voor mij althans, een stuk sneller, eenvoudiger en nauwkeuriger.

Voor wie belangstelling heeft: de modelbeschrijving (.stl) is door mij gepubliceerd, met aanwijzingen voor assemblage. Zie de link hieronder.

https://www.printables.com/model/688534-m33-drillcenter

Voor leden van Radius en Houtdraaiersgilde die wel belangstelling hebben maar geen toegang hebben tot een printer: stuur me een PB dan regelen we iets.

IMG_20231129_130659.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik had regelmatig behoefte aan een manier om het midden van de draaiingsas exact te markeren voordat ik de klauwplaat of opspanflens losmaak.

Ziet er bijzonder nauwkeurig uit! Goed bedacht, met die kogellagers erin. Fijn dat je de modelbeschrijving ook deelt.

Waarom, in welke toepassing, welk soort werkstukken, is het midden van de draaias markeren zo belangrijk voor jou?


groeten

Ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik probeer ook altijd zo lang mogelijk de middelpunten te houden op mijn draaiwerk. Dit voor als ik het andersom moet opspannen. Deze toepassing heb ik nog niet nodig gehad. Ik draai met de punt van de beitel (of center) een centeerpunt. Keer het om en dan ga ik verder.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik gebruik het inderdaad voornamelijk bij omkeren tussen de centers. Het is heel handig bij kandelaars, lampvoeten, en ander spul waar een axiaal gat in wordt geboord.
Het is vergelijkbaar met boren door de spindel, maar zonder dat je de grote lengte daarvan kwijt bent.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Dat kan wel. Er is geen principiële beperking in lengte anders dan de stabiliteit van de boor.
Bedenk wel dat de ruimte voor spaanders beperkt is, dus als je diepe gaten boort moet je de geleider regelmatig uit de klauwplaat halen om spaanders te lossen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.