Boorgat schaven om verbreden - hoe?

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Ik dien een blinde plankdrager van dia 18mm in een massief stuk hout (Yellowpine) te krijgen.

Mijn 18 boor in een simpele boormachine ging voldoende diep, maar, ondanks alle moeite, is het boorgat toch scheef (links-rechts). En ware het volledig recht dan was 't ook niet goed, want de muur is niet perfect loodrecht en dus hangt de drager niet perfect op 90° tav de muur (op-neer).

20230827_151136.jpg

Ik denk dat de oplossing is om het boorgat te verbreden in alle richtingen om het rechter te maken, en om gelijk speling toe te voegen. Een boor van bvb 22 gebruiken zal niet lukken; ie heeft geen houvast.

Bestaat er een tooltje waarmee ik van binnenuit in alle richtingen kan schaven om te verbreden?
 

fritske

Nieuw lid
19 mei 2012
6
1
Je wil dus het bestaande gatvan 18 vergroten naar 22? Misschien een prop van 18 in het gat lijmen en dan opnieuw boren met 22? Of een stalen cv buis van 22 mm voorzien tanden (met een slijptol) om een soort van lange gatenzaag te krijgen, prop in die buis kan dienen als geleiding t.o.v. het originele gat.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
155 mm gaat niet met een dremel. Als de muur ook nog eens niet recht is wordt het wel erg lastig omdat goed te krijgen. Je zal overmaats moeten boren, maar je weet feitelijk geen eens in welke richting. Ik denk dat je toch naar een boor 22 moet, gladde plastic folie om je stalen pen, het gat vullen met iets wat uithard, pen monteren, gat vullen, plank er over heen en fixeren tot de vulling is uitgehard.
 
Laatst bewerkt:

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
155 mm gaat niet met een dremel. Als de muur ook nog eens niet recht is wordt het wel erg lastig omdat goed te krijgen. Je zal overmaats moeten boren, maar je weet feitelijk geen eens in welke richting. Ik denk dat je toch naar een boor 22 moet, gladde plastic folie om je stalen pen, het gat vullen met iets wat uithard, pen monteren, gat vullen, plank er over heen en fixeren tot de vulling is uitgehard.
Kan zo'n dremel van dia 16 van 3 cm niet met een verlengstuk op een boormachine? Of is dit manueel te doen met een houtrasp? Indien niet; overmaats boren met dia 22 dan (en op de plaats waar ik al boorde, verplaats ik de dragers op de wand)? Enige tip hoe recht naar beneden te boren? We staan er met twee op te kijken maar helaas ..
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Als je de pinnen nog niet op de muur geboord hebt. Nieuwe gaten boren met een 22mm boor, paar cm naast de oude gaten en de pinnen op een andere positie zetten?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Of dunnere plankdragers kopen, je hebt ze ook van 12mm, of met stukken draadeind en chemische verankering werken.
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Als je de pinnen nog niet op de muur geboord hebt. Nieuwe gaten boren met een 22mm boor, paar cm naast de oude gaten en de pinnen op een andere positie zetten?
Ik heb nog niet in het hout geboord, behalve op twee plaatsen dus deze kan ik op de wand verplaatsen, ja. Dan met eentje van 22 maar, zo recht mogelijk, en bijwerken met een rasp manueel, lijkt me.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Ja, als je een kolomboor hebt kun je daar nee boren, maar die heb je waarschijnlijk niet. Je kunt rechter boren door een latje met een lijmklem in de buurt van het gat te klemmen en uit te laten steken. Door langs het latje te kijken tijdens het boren kun je richten.

 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Ipv een speedboor een boor voor bv metaal of een spiraalboor gebruiken, in elk geval een ronde boor ipv een platte.
Waarom is dit? Ik heb een speedboor 22x400 liggen, maar geen spiraalboor. Die kan ik wel kopen natuurlijk. Vanwaar het onderscheid?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Hout is niet homogeen. Dit heeft als gevolg dat je boor een weg zoekt door het hout. Jaarringen verschillen in hardheid en dichtheid. Een platte boor verloopt hierdoor makkelijk. Echt recht dan kom je op een langgatboor.
Die gaan helaas niet diep genoeg en dit zijn zware machines. Blijven over spiraalboren voor hout. Boor met een boorkolom en druk niet hard. Anders verloopt de boor toch.
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Bedankt voor de feedback iedereen. Ik heb een spiraalboor van 22x180mm besteld, en ga het proberen met een geleider op deze manier:
Evt kan ik ook met een lamp schijnen aan de zijkant om de schaduw te gebruiken.
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
21
5
Boxtel
Om een bestaand gat te vergroten zou ik een dubbele gaten zaag gebruiken, van 22mm en een van 18mm.
Als de diameter toeneemt wordt de lengte minder dus de 18mm, zal waarschijnlijk, langer zijn dan 22mm.
Eerste de 22mm op de spindel en dan de 18mm op de spindel, de 18mm werkt dan als geleider in het bestaande gat zodat de 22mm er netjes omheen kan zagen.

Was destijds mijn redding voor de te kleine gaten voor de inbouwdozen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
@N1ls

ik ben bang dat dat niet gaat lukken, tenminste wanneer je het bestaande gat nog steeds wilt opboren.
De 22 mm boor zal het geboorde gat volgen, met die geleider volgens dit filmpje hou je dat niet tegen.

Maar om terug te gaan naar het begin van jouw vraag; waarom ga je een gat boren van 22 mm voor een plankdrager van 18 mm, hoe ga je dat vastzetten.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Welke plankendragers gebruik je? Voor blinde bevestiging gebruik ik een type dat zowel in breedte als hoogte verstelbaar is (binnen bepaalde marges)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.