Boomstammetje

Ericvb

Nieuw lid
4 apr 2018
4
0
Beste houtbewerkers. Ik ben verzocht voor een goede vriend een tafeltje te maken van een boomstam. Ik ben op zoek waar ik een mooie stam van ca 40 cm diameter en 50 cm lengte kan bemachtigen. Liefst een beetje mooi rond en een houtsoort die het goed volhoud buiten. Iemand suggesties ?

BEdankt, Eric
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Er zal wel een houtzagerij bij jou in de omgeving zijn, daar ga je naartoe en vertel ze what je nodig hebt, deze mensen weten wat je nodig hebt en kunnen je het materiaal verkopen of verwijzen waar het te koop is als zij dit niet hebben..
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Schors moet je er sowieso afhalen dat scheel enorm in de duurzaamheid. Acacia (enige waar je de schors aan zou kunnen laten) zou het beste zijn maar dat levert haast geen mooie ronde stam op . Tamme kastanje en Inlandse eike heb relatief weining spinthout en kernhout dat lang meegaat. En mijn ervaring met douglas (idem lariks dat weer veel minder spinthout heeft dan douglas) spinthout zijn ook niet heel slecht mits je de bast eraf haalt en zorgt dat het hout geen contact maakt met de grond dus plastic of rubber doppen eronder Nog mooier als je de stammen eerst een half jaar / jaar ergens laat drogen voordat je het in weer en wind zet.

Als de tafel in de winter ergens droog kan staan onder een afdak kan je de levensduur er zeker mee verlengen.

Ik denk dat je meeste kans hebt op een mooi stukje stam door even de hoveniers / boomverzorgers af te gaan in je omgeving. Wel even aan een kleine vergoeding denken want je bent echt niet de enige die die mensen om een stuk hout komt vragen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wij hebben een stuk stam aan de voorkant van ons huis (noord kant) waar we dikwijls even thee of een drankje hebben als het te heet is aan de achterkant (zuid kant dus), deze staat er nu 3 jaar, het is een beetje uit de regen, maar word dus nog wel nat en onder de sneeuw in de winter, het is een stuck Jackpine van een boom in mijn bos die afgestorven was, Ik heb een plastic piece zoals je kan zien, onder de stam en onder het "blad" zo de lucht kan erbij en het rot dus niet (het blad heb Ik gezaagd uit een stuk scrap MDF dat een coating heeft).

Ik vind dat het er beter uitziet als de schors er aanblijft, maar light wel aan het soort hout en waneer de boom gekapt is, een paar plaatjes zojuist gemaakt.

Jackpine = Pinus banksiana
 

Bijlagen

  • Jackpine log.jpg
    Jackpine log.jpg
    167,3 KB · Weergaven: 16
  • protection on log.jpg
    protection on log.jpg
    145,6 KB · Weergaven: 16
  • Jackpine log splits.jpg
    Jackpine log splits.jpg
    108,8 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.