boomstam raden

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik heb van de buren een aanal huizen verderop 2 stukken boomstam gered van de schredder, de rest was te zwaar voor mij om te tillen

maar ik heb geen idee wat voor soort het is en of ik er wat mee kan (behalve in de kachel stoppen)
wie weet er welke soort boom het is? ik dacht in eerste instantie aan beuk maar dat betwijvel ik








groeten Bas

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Geen beuk want die heeft een gladde bast. Verder heb ik er ook de ballen verstand van...
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
heheh zie dat ook nooit.
Maar in ieder geval ook geen berk.

Mijn vader was hovenier, die zei altijd: laat mij het blad maar zien, dan vertel ik je wat voor boom het is.
Hij kon het ook aan de schors zien, blijkbaar heb ik die gave niet mee gekregen.

Kunnen we ook nog wat winnen?
Een cuub zaagsel bv?

Meer een raadsel voor Houthasses.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
De boom stond een paar huizen verderop, misschien liggen er nog wat takjes met bladknoppen.
De Hedera heb ik gezien.
Ik wil een linde ook niet uitsluiten.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
alles is al weg alleen deze 2 stukken heb ik kunnen redden ik heb me een breuk gesjouwd
als het populier is is het dan nog hout waar ik iets mee kan?, behalve klompen maken want daar heb ik al 2 par van staan :p

groeten Bas
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
het is geen linde ook geen wilg ook geen esdoorn ook geen es

het is populier :))

wat je er mee kan ? geen idiee,
weeet wel dat als je het snel droogt dat het gouw scheurd maar als het dan droog is
dan het het taai en redelijk hard licht hout
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ze liggen anderhalve week in de tuin hier dus als je interesse hebt hoor ik het wel

groeten Bas
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
clavecimbelbouwers zijn al wel is geïntereseerd in populier...
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Het gaat dan wel om zwarte populier dacht ik. Ze gebruiken het om de constructie van de klankkast te maken als ik mij niet vergis. Een vriend van mij die leerkracht in clavecimbelbouw is was onlangs op zoek naar populier voor clavecimbel. De juiste soort schijnt vrij zeldzaam te zijn. Ze gebruiken er dan ook al wel is linde voor.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bij een gedeelte van mijn dak zijn de kepers van populier. het dak ligt er ondertussen 70 jaar op, maar er is nog geen wormgaatje te bespeuren.
Volgens mijn oom, een oude schrijnwerker, is het hout te zuur voor wormen. hij zegt dat het hout wel onmiddellijk na het verzagen verwerkt moet worden om kromtrekken te vermijden. Een aantal balken van de vloer van het verdiep waren ook uit populier. Hier waren wel behoorlijk kromme exemplaren tussen.
Zoals André al zei is het hout relatief moeilijk te verwerken. Spijkers gaan er moeilijk in en door de spanning in het hout gaat een zaag snel klemmen.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.