Boom aan planken zagen, Zin of Onzin?

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Omdat het plankenzagen me niet loslaat heb ik snel een schetsje gemaakt van een "crossover" tussen een "Alaskan Chainsaw Mill" en een Lintzaag.

In mijn hoofd kan een 1 cilindermotor met een horizontale krukas en een pk of 5 het geheel wel aan. Enkele vragen aan iedereen:

1. Zou het concept kunnen werken?
2. De wielen waarvan de afbeelding te zien is, zou dat werken? (dia 250mm)
3. Wat is een goed lint om planken mee te zagen?
4. Is er een relatie tussen de diameter van de wielen en de hart op hart afstand van de wielen?

(PS. constructie technisch rammeld het behoorlijk, maar ging mij even om het concept)

Overige commentaar is meer dan welkom!






Attached files
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
1. Zou het concept kunnen werken?
2. De wielen waarvan de afbeelding te zien is, zou dat werken? (dia 250mm)
3. Wat is een goed lint om planken mee te zagen?
4. Is er een relatie tussen de diameter van de wielen en de hart op hart afstand van de wielen?

2. dit zal je struikelpunt worden; 250mm is veel te klein. voor een deftig lint (zie3.)
3. je zal zeker naar een minimum lint van 30mm moeten breed moeten gaan.
2.+3. hoe breder het lint hoe groter de diameter van de wielen, voor 30 mm heb je al snel een diameter van 400 à 500 nodig (naar analogie van de stationaire lintzaag)
4. de afstand van de wielen: geen belang het lint laat je op maat lassen
5. niet te verwaarlozen is de spanning op het lint die je moet kunnen instellen en zorgen voor geen drift tijdens het lopen
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi,
Bedankt voor het snelle antwoord.

Wat betreft diameter van de wielen:
Ik zal je niet tegenspreken wat dat betreft, maar ik probeer te begrijpen wat de relatie is tussen lint en wiel dia. Bij stationaire lintzagen wil je nattuurlijk ook een grote uitlading hebben. De afstand tussen het zagende blad en de "retour" moet groot genoeg zijn om werkstukken te kunnen bewerken.

Het is natuurlijk wel zo dat een kleinere diamter meer vervorming / buiging in het lint veroorzaakt. Maar de breedte van het lint doet daar niet echt ter zake in mijn denkwijze. De dikte van het lint des te meer.

5. De spanning op het lint had ik bedacht te kunnen instellen door het frame schuivend te maken als een telescoop en dit middels een handwiel draadstang te kunnen instellen. Heb je een idee van de spanning die op het lint zal moeten staan?

(Edit, link van een soort gelijke kleine machine: http://www.mistersawmill.com/lumberjack.htm)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Concept ziet er goed uit, een paar opmerkingen (puur gevoelsmatig):

Ik denk dat het met de wieldiameter wel meevalt, vergelijkbare apparaten (zoals deze) hebben verhoudingsgewijs ook een kleine wieldiameter. Wel denk ik dat je ervoor moet zorgen dat je het zaagblad niet van de wielen duwt tijdens het zagen (dus geleiding achter het zaagblad).

Is het de bedoeling dat de machine over het hout glijd? Dat gaat m.i. tegenvallen, het zal moeilijk zijn om de zaag vloeiend door het hout te bewegen. Ook wordt het dan lastig om recht te blijven; iedere oneffenheid zal zich kopiëren in iedere plank. Dus een rails zoals hier is aan te raden.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Peter,

Het idee is inderdaad om de geleiding te doen zoals bij een chainsaw mill vaak gebeurt. De eerste snede middels een geleiding zoals een ladder oid, en daarna het gezaagde vlak als geleiding. Ik ben me bewust van het feit dat je op die manier oneffendheden blijft kopieren.

De reden hiervoor is dat ik probeer een heel compacte zaag te maken die in een normale auto vervoerd kan worden. Dit maakt zagen midden in een bos mogelijk. Tevens is het dan ook voor andere eenvoudig om te gebruiken / lenen.

Maar mischien is er een compacte geleiding te bedenken!
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
is een idee, maar die motoren zijn nogal aan het gewicht. maar je kan bijvoorbeeld ook een soort rails maken waar je zo'n systeem op laten lopen. dat soort systemen zijn er al en die kun je dan ook wel in een karretje achter je auto meenemen. een groot voordeel van zo'n vierkant motortje als aandrijving is dat die veel minder onderhout nodig heeft als een kettingzaag
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
De relatie tussen de diameter van de wielen en het zaaglint:

Hoe kleiner het zaagwiel, hoe dunner het zaaglint moet zijn.
Er is een vuistregel: zaagdikte 0,1% van de kleinste wieldiameter.
Nu is dit een vuistregel, maar als een te dik zaaglint wordt gebruikt ontstaan hier vrij snel haarscheurtjes in, en de zaag breekt (niet persé op de las); metaalmoeheid Opnieuw lassen is dan zinloos, de zaag breekt zo weer.

Succes met de zagerijplannen.

Peter
 

barendappelmoes

Nieuw lid
23 jan 2012
1
0
Via Google ben ik op dit forum uitgekomen. Leuk te zien dat er ook in NL allerlei mensen bezig zijn met zaagmachines bouwen! Van dit type machine kwijl ik al een poosje:
ShUJ3ZjVGwA[/MEDIA]]


Heb een paar jaar geleden met wat vrienden een mast (19 meter) gemaakt voor een skutsje met dissels en schaafmachines, maar dat was nogal een klus. Daarom deze keer (nu 2 masten en een giek nodig) plannen om (samen met een handige vriend) een zaag zoals in het filmpje te bouwen om rap bomen vierkant te kunnen zagen.

De bomen liggen al klaar in de sloot, en we hebben wielen, een dikke motor en poelies, maar ik kan me voorstellen dat het nog wel even duurt voordat we eraan toe komen om te gaan zagen...

Thom, ik kom graag kijken als je machine werkt, of misschien probeer ik je wel ooit met je machine naar Lelystad te lokken als het bij ons niet opschiet...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Beste thom, Leuk initiatief om zelf een soort lintzaag te bouwen. Je hoeft het wiel misschien niet helemaal opnieuw uit te vinden. Zowel protool www.protool.nl als mafele www.netim.nl hebben een soort gelijke machine. Weliswaar op 220 en een maximaal bereik van 25 tot 30 cm maar mischien kan je ergens een onderdelentekening downloaden of bij zo'n machine kijken hoe de zaaggeleiding is gemaakt.
Doe er je voordeel mee.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Hey Thom, van wieldiameters en zaagbladdiktes heb ik geen verstand. Van bomen zagen een beetje...
Ik twijfel er niet aan dat jij dit systeem kunt laten werken, maar waar je - volgens mij- vooral moet op letten is de balans van het geheel. Dit wil zeggen een ruime lange slede en de motor pal in het midden. Anders zal je meer zaaglinten breken - of erger - dan je kan aanslepen :eek:
gr,
Danny
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Hey Thom, ik vind mezelf soms al creatief denken en wilde plannen maken maar als ik zie wat aan jouw brein ontspruit.... RESPECT voor het plan wat je nu hebt uitgedacht. Als je deze ooit aan het draaien krijgt dan ben je voor altijd toegetreden tot de champions league van alle engineers wat mij betreft.

I vind alleen de tekening en uitwerking al een lintje op 30 April waard. Daar kan ons land mee vooruit met zulke denkers / creatievers.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hallo Thom,

Ik zit zelf ook al geruime tijd te broeden op een machine om zelf bomen te verzagen in planken.
Liefst ook met een lintzaag.

Ik was eigenlijk eerst van plan een stationaire machine te maken, maar het is inderdaad veel handiger om er eentje te hebben waar je het bos mee kan intrekken :) .

Het zal wel nog niet voor direct zijn, maar op termijn wil ik dit zeker verwezenlijken.
Ik volg dit topic dan ook met veel belangstelling!

Groeten,
Steven

PS, deze al gezien?
http://woodgears.ca/bandmill/sawmill.html
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Allen,

Hartstikke bedankt voor alle leuke commentaren! Ben momenteel bezig met een concept design rev2. Ik houd jullie op de hoogte! Mocht iemand een goed idee hebben, of een methode weten dan hoor ik het graag!

Groeten
Thom
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey tom
een erg leuk idee daar ga je veel plezier aan beleven
succes groetjes van leroy
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@THOM,
Ivm spanning op het lint: Ik heb geen idee hoeveel spanning je moet zetten op het lint, mijn lintzaag(Hammer) heeft, zoals de meeste denk ik, een aflezing met lintbreedte, hoe breder hoe meer ik moet opspannen.
Wieldiameter: Mijn linten zijn allen (08mm,16mm,32mm) 2mm dik. Ik vermoed dat je lint breekt als je de diameter te klein neemt, waarschijnlijk zijn hier wel tabellen over. Indien ik iets kan vinden hierover zal ik het posten.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Voor de geïnteresseerden: http://www.logosol.com heeft ook verschillende systemen zowel met kettingzaag als met lintzaag. Prijzen zijn overigens niet min, zeker de moeite waard om zelf zo'n systeem te maken!
 

lextriplex

Nieuw lid
25 jan 2012
7
0
Ik ben al een tijdje spullen aan het verzamelen om een mobiele lintzaag te bouwen voor kleine stammen tot 50 cm dik heb nu een mooie grasmaaier op de kop getikt met een 11 pk 4takt motor die ik wil gebruiken
Ik zaag nu mijn hout met een zelfgemaakte geleider met 2 stihl 088 er aan gemonteerd en een 404 ketting.
Kan ik stammen mee aan tot 125cm dik maar die kom ik niet zo veel tegen en je moet ook met 2 man zijn om hem te bedienen ik heb er ook een waar ik in mijn eentje mee kan zagen maar dat gaat mij niet snel genoeg.
Het liefst zaag ik met mijn stihl 090 dit is echt een monster van een ding die ik gebruik om de stammen mee te bekantrechten zeg maar net zo als een festool cirkelzaag op rail maar dan met de motorzaag.
Ik kan je van harte aanraden om zelf te gaan zagen het is heel leuk maar niet zo lonend voor een pro.
Eerst het bos in met een heel arsenaal aan gereedschap daar na weer machineonderhoud hout oplatten en buiten laten drogen min. 2 jaar. daarna opnieuw oplatten in de droogkamer omdat je het buiten niet droog genoeg krijgt om het voor meubels in en cv verwarmde ruimte te gebruiken. ik droog zelf op lage temperaturen waardoor het hout veel beter is dan dat droog-gebakken hout van de houthandel.
nogmaals je moet het zeker doen het is geweldig leuk en leerzaam.
Maar let op ! er gaan nog elk jaar mensen dood in de bosbouw
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
lextriplex zei:
Ik ben al een tijdje spullen aan het verzamelen om een mobiele lintzaag te bouwen voor kleine stammen tot 50 cm dik heb nu een mooie grasmaaier op de kop getikt met een 11 pk 4takt motor die ik wil gebruiken
Ik zaag nu mijn hout met een zelfgemaakte geleider met 2 stihl 088 er aan gemonteerd en een 404 ketting.
Kan ik stammen mee aan tot 125cm dik maar die kom ik niet zo veel tegen en je moet ook met 2 man zijn om hem te bedienen ik heb er ook een waar ik in mijn eentje mee kan zagen maar dat gaat mij niet snel genoeg.
Het liefst zaag ik met mijn stihl 090 dit is echt een monster van een ding die ik gebruik om de stammen mee te bekantrechten zeg maar net zo als een festool cirkelzaag op rail maar dan met de motorzaag.
Ik kan je van harte aanraden om zelf te gaan zagen het is heel leuk maar niet zo lonend voor een pro.
Eerst het bos in met een heel arsenaal aan gereedschap daar na weer machineonderhoud hout oplatten en buiten laten drogen min. 2 jaar. daarna opnieuw oplatten in de droogkamer omdat je het buiten niet droog genoeg krijgt om het voor meubels in en cv verwarmde ruimte te gebruiken. ik droog zelf op lage temperaturen waardoor het hout veel beter is dan dat droog-gebakken hout van de houthandel.
nogmaals je moet het zeker doen het is geweldig leuk en leerzaam.
Maar let op ! er gaan nog elk jaar mensen dood in de bosbouw

vet man dat je een 090 hebt. is het een AV model?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.