Boesch 510

Boek

Nieuw lid
4 jan 2012
4
0
Hallo Allemaal!

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Boesch 510 uit 1966.
ik heb de boot met wat schades gekocht, zo was de motor kapot gevroren en is het dek niet meer mooi.
de boot was aan de onderkant voor beplakt met polyester, dit bleek een rotte plek te zijn. ook was de bodemplaat achter gekraakt bij het roer. dus besloten om de boot netjes op te knappen en er van voor tot achter nieuwe bodemplaten in te zetten. (het is een platen bodem en geen planken zoals de andere boesch op dit forum)
inmiddels heb ik heel de boot kaal en op zen kop liggen. ben nu bezig met het uitdraaien van alle schroeven.nou dacht ik dat deze bodem uit 2 lagen multiplex bestond die op overlappend op elkaar gelijmd waren om het geheel waterdicht te krijgen. nu lijkt het alleen wel een enkele multiplex mahonie plaat?! ook zou ik graag weten welke kit/ lijm het beste gebruikt kan worden om de platen op de spanten te lijmen en daarna te schroeven. en hoe ze halverwege de bodem tegen elkaar gelijmd zijn.
heeft iemand misschien ervaring met een project als dit en handige tips.
ik zal binnenkort ook de voortgang bijhouden op dit forum met fotos.
groeten
Wim
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Beste Wim,

Leuk nog een Boesch op het forum! Een vriend van me heeft de bodem van een 510 vervangen.
Hij heeft de platen met een schuine las ter hoogte van een spant aan elkaar gezet en het geheel met bison houtkonstruktielijm 2K Expert gelijmd.
Ik ben benieuwd hoe je spanten en kielbalk eronder vandaan komen en kijk uit naar je foto's.

http://www.dailymotion.com/video/xlb98t_boesch-510-reparatur-restauration-by-buholzer-boote_auto

Aardige video over een 510 restauratie.

groet, Paul
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Mooi project, Het reviseren van een stuk gevroren motor zal wel een dure grap worden.
Ik ben benieuwd naar de foto's.
gr. placebo.
 

Boek

Nieuw lid
4 jan 2012
4
0
Hallo allemaal,

bedankt voor de leuke reacties.
het filmpje van buholzer had ik inderdaad al gezien, plan is mijn boesch ook deze kleuren te maken dus gekleurde vlakken en gelakt zwemplateau enz. de motor is zo goed als klaar, ik ben zelf monteur van scheepsmotoren. oud collega van me had nog een chevrolet 350 blok voor me deze heb ik gehoond alles met nieuwe lagers, zuigerveren enz in elkaar gezet, koppen netjes gevlakt en gereviseerd. dus kon mooi van 2 motoren 1 maken. duurste was een nieuw linker uitlaatmanifold maar hier had ik ook wel adresje voor. :p
dus houtwerk word de nieuwe uitdaging! maar vriend van me helpt me erbij hij is timmerman, dus heeft alle nodige machines en kennis. we moeten alleen weten welk lijm materiaal en verbindings techniek het meest geschikt is voor deze toepassing. (Paul V alvast bedankt).

groeten
 

Boek

Nieuw lid
4 jan 2012
4
0
Hallo Paul,

tijd niets gepost maar wel druk bezig aan de boesch.
complete bodem eruit gehaald. de spiegel en het zwemplateau verwijderd en ook alle balken achter de spiegel. nieuwe kielbalk gemaakt uit een balk kwartiers gezaagd mahonie. vele nieuwe mahonie deeltjes gemaakt. nieuwe bruynzeel suprahecht platen gehaald voor de bodem. hier lassen aan gemaakt. nu nog aan elkaar maken. hieronder volgen wat fotos
 

Boek

Nieuw lid
4 jan 2012
4
0
ik krijg die fotos er nog niet op.

ga ik vanmiddag nog wel is voor zitten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.