Een van mijn nichtjes – nu ja eerlijk gezegd een pronte jonge dame – postte een flinke tijd geleden de vraag of ik het zag zitten om met de nodige creativiteit eens los te gaan op een boekenmolen. Moet kunnen, ik ga me niet laten kennen De houtdonor had ik een tijdje eerder mogen ophalen bij haar vader, een kist die zo te zien ooit gediend had om kaarten in te bewaren, herkomst zo werd mij verteld de universiteit Leuven.

Houtsoort Pitch pine, 22 mm, het tweedelige deksel tikte aan bij 30 mm,
Loeizwaar, en toen ik ze vakkundig ter plekke gedemonteerd heb (lees op de 4 zijdes langs zwaluwstaarten doorgezaagd) knettervol met hars. Dat ging, denkend als een Limburger die een bananenschil zag liggen, wel eens flink pijn kunnen doen.
Eerst maar eens uitzoeken welk hout ik echt in de kuip had en flink nadenken hoe ik dat meubeltje van een prentje naar een ‘hardcopy’ kon vertalen,
Pichpine blijkt goed te bewerken, maar omdat het nogal veel hars (kan) bevatten, minder goed af te werken. Ik vond dat beitsen en boenwas een aanvaarbare combinatie zou zijn, dus daar ben ik mee verder gegaan. Lijmen kon ook wel problemen opleveren, als het hout gaat bloeden.
Vervolgens met de afmetingen aan de slag gegaan voor een ontwerp, met de wetenschap dat ik waarschijnlijk op zoek zou moet gaan naar extra hout, omdat de zijkanten waarschijnlijk niet bruikbaar zouden zijn, die waren ingezaagd voor de vakverdelingen.
LxBxH 50x50x100 moest haalbaar zijn, naar de tekentafel (lees met powerpoint aan de slag) dan maar.

Het hele zwikje vertaald naar een houtlijst, de plooimeter en potlood erbij gepakt, afgetekend en alles langs de zaag gehaald.
Laatst bewerkt: