Boekenkast... met ruitjes!

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Er is een bouwtekening... of ja een soort van. Bijgevoegd de opzet die ik heb gemaakt voordat ik begon. Daarop is te zien dat ik hem oorspronkelijk in een andere kleur wilde maken en dat ik rechte lijnen wilde frezen in de achterwand. Heb er nog wat instructies bij gezet, maar die zijn soms vrij basaal (een vriend van me met minder kluservaring vroeg ook naar de tekening). Het idee van het ruitmotief is pas later gekomen. Tip hierbij: teken een raster af (in mijn geval geloof ik 10 x 17 cm) en teken de ruiten af op dit raster.

Boekenkast_04.jpg

Boekenkast_042.jpg

Ik ben benieuwd naar de eventuele nakomelingen!
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Kun je dit uitleggen, waar smeer je die acrylaatkit op ? in de groeven van de ruiten of hoe moet ik dit zien (heb je er foto's van ?)

Helaas geen foto. Ik schuur de gefreesde groeven eerst zo veel mogelijk bij, zodat het netjes is. Bij grote afwijkingen gebruik ik plamuur. Toch kan het zijn dat je - zeker bij gebruik van vuren - dan nog een beetje hakkerige of lelijke patronen hebt.
In dit geval heb ik eerst gegrond, zodat er een goede basis is. Daarna breng ik een heel dun rupsje kit aan in de groef. Dan lik ik aan mijn vinger (...) en strijk ik de kit in de groef glad. Op die manier kun je hakkerige delen wegwerken en afronden. Witte kit gebruiken, dag laten drogen en vervolgens lakken. Eventueel herhalen. Je kunt hierna natuurlijk niet meer schuren.

Het is niet de meest fraaie oplossing, maar kan je veel werk schelen. Bij mijn ruitwerk op de zijkant is het resultaat in elk geval tig keer beter geworden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Duidelijk
ik wil eiken gaan gebruiken (heb nog een flinke stapel vloerdelen) ik denk dat de groeven dan al een stuk strakker zullen zijn dan met vuren
In ieder geval bedankt voor de tip

Ik heb de kast schaamteloos aan mijn vrouw laten zien 'kijk, onze nieuwe kast(en)' haha....
Ook zij vond de kast érg mooi !
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Duidelijk
ik wil eiken gaan gebruiken (heb nog een flinke stapel vloerdelen) ik denk dat de groeven dan al een stuk strakker zullen zijn dan met vuren
In ieder geval bedankt voor de tip

Ik heb de kast schaamteloos aan mijn vrouw laten zien 'kijk, onze nieuwe kast(en)' haha....
Ook zij vond de kast érg mooi !

Daarom zijn we hier toch op het forum, om kennis en ideeën uit te wisselen?
Eik zal inderdaad minder uitbreken. Frezen in de ene richting is ook eenvoudiger dan frezen in de andere, afhankelijk van de draad van het hout. En dieper frezen is dan weer nauwkeuriger dan subtiel frezen. Gewoon eens een paar proefstukjes van tevoren maken!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Super dat je ook de tekeningen deelt! Mag ik vragen wat voor freesje je hebt gebruikt? Op de foto lijkt het er namelijk op dat je een freesje met een stompe punt hebt gebruikt, het ziet er een beetje uit als \_/ i.p.v. \/.
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Super dat je ook de tekeningen deelt! Mag ik vragen wat voor freesje je hebt gebruikt? Op de foto lijkt het er namelijk op dat je een freesje met een stompe punt hebt gebruikt, het ziet er een beetje uit als \_/ i.p.v. \/.

Hier heb ik een scherp (V) freesje gebruikt. Dat is vooral mooi op de plaatsen waar de lijnen kruisen of ophouden. Het door het schuren, kitten en veelvuldig verven zijn de scherpe randen in het vuren wat zachter geworden. In het mdf van de lades zijn de hoeken scherper.

Misschien nog wel leuk, kostenplaatje:
Vuren hout : € 150
Mdf: € 10 voor de achterwand, rest nog op voorraad. Maar laat ik dit ramen op € 20
Schroeven en lijm: € 10
Handgrepen: € 20
Grondverf: € 15
Lak: € 40
Acrylaatkit: € 5
Glijstangen: € 15

Totaal: € 275
ik denk dat ik in totaal 70 uur aan de kast heb gewerkt.

Als ik kijk wat kasten van dit formaat kosten op internet, dan ben ik blij dat ik hem zelf heb gemaakt! Al is het maar om de voldoening die het geeft!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Mooi gedaan. Echter springen die zwarte doppen wel erg in het oog.
M.i. is het veel simpeler om met flenskop patentboutjes de boel aan elkaar te zetten.
Net zoals bij keukenkastjes wordt gedaan. Veel simpeler en het was minder opvallend geweest.
Je had ze eventueel zelfs kunnen verzinken en plamuren + overschilderen.
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Mooi gedaan. Echter springen die zwarte doppen wel erg in het oog.
M.i. is het veel simpeler om met flenskop patentboutjes de boel aan elkaar te zetten.
Net zoals bij keukenkastjes wordt gedaan. Veel simpeler en het was minder opvallend geweest.
Je had ze eventueel zelfs kunnen verzinken en plamuren + overschilderen.

De kast moet demontabel blijven, daarom was plamuren geen optie. Ik was oorspronkelijk van plan om de dopjes in de kleur van de kast uit te voeren. Pas later heb ik voor de wit/antraciet look gekozen en toen vond ik het mooi afsteken. Een bewuste keuze dus. Dank voor de tip van de patentboutjes, daar ga ik mijn voordeel mee doen! Nu zitten er M8 bouten in en daar kan ik de kasten ook nog een beetje mee samentrekken.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Knap werk hoor, petje af!

Was een rastex verbinding niks geweest? Daar zijn ook gewoon witte afdekdopjes voor te koop namelijk ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Volgens mij zijn de handelsnamen patentboutjes ,deze hebben een lenskop bedoeld voor schilden van deurkrukken, of koppelboutjes deze hebben een flenskop.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De grepen van leer en rvs komen uit China. Via Aliexpress besteld voor 6 euro per stuk. Levertijd was vier weken, dus ze kwamen net binnen toen de kast naar zijn eindbestemming ging.

Op welke termen heb je gezocht om daar handgreepjes te zoeken ?

Op handle krijg ik veel resultaten die er ook niks mee te maken hebben, schiet me even niet te binnen hoe ik beter zou zoeken

Overigens ben ik ook maar een klein beetje nieuwsgierig wat je voor de handgrepen hebt betaald ;)
 
Laatst bewerkt:

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Op welke termen heb je gezocht om daar handgreepjes te zoeken ?

Op handle krijg ik veel resultaten die er ook niks mee te maken hebben, schiet me even niet te binnen hoe ik beter zou zoeken

Overigens ben ik ook maar een klein beetje nieuwsgierig wat je voor de handgrepen hebt betaald ;)

Zoek eens op:

[h=1]96mm Hole Distance PU Faux Leather Modern Brown Kitchen Cupboard Cabinet Furniture Drawer Wardrobe Door Handle Pull[/h]Mijn link is volgens mij gebonden aan mijn bestelling/account, dus daarom de zoektermen. Ik heb er zes besteld voor 30 euro, incl verzendkosten, reken op een levertijd van 4 weken.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Tomtesteron (en wellicht ook Rudy): de vormen maak ik inderdaad door een frees langs een metalen lat te geleiden. Vormen eerst uittekenen en de lat met lijmklemmen bevestigen en controleren of het freesbitje op twee punten op de getekende lijn valt. Dit is best bewerkelijk en moet doordachter kunnen. De lat moet immers altijd geplaatst worden op afstand zo groot als de helft van de breedte van de frees.

Bedankt, klaar en duidelijk antwoord!
Mvg,
Rudy
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Tja, het is even zoeken maar dan heb je wel wat. Ik heb betaald met credit card. Mocht het dan toch niet goed gaan, dan zit er een partij tussen die je kosten in elk geval vergoed.
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Die heb ik niet gefreesd. Het is een latje van de Hubo van 3 euro dat ik netjes in verstek heb gezaagd. Latje is buigzaam, dus daarmee kun je de plint optisch perfect laten aansluiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.