Blum tip-on bij hoge deuren

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Je hebt een 'kleine' versie voor deuren tot 130cm, en een 'grote' versie voor deuren vanaf 130cm.
Ik ben een ingemaakte kast aan het maken met deuren van 250cm hoog en 65cm breed. Kan er iemand bevestigen dat dit systeem met dit formaat deuren nog goed werkt?

http://d1.blum.com/BEC003/tip0001-ep-234_ep_dok_bau_$sen_$aof_$v2.pdf

Ik neem me al voor gelijk de nodige boormal mee aan te schaffen, want zo'n gat van diameter 10mm, 76mm diep boren in een spaanplaat van 18mm lijkt me anders tricky.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Bij zulke hoge deuren luistert het vrij kritisch.
Als de deuren enigszins kromtrekken zouden de tip-ons wel eens moeilijker gaan werken.
Ze hebben tenslotte maar 2 mm speling nodig.
De boormal is noodzakelijk, maar boren van gaten Ø10x76 in spaanplaat blijft tricky.
Wel Clip-top scharnieren zonder veer en zonder Blumotion nemen, anders werkt de tip-on niet.
En bij tip-on is het lastiger te zien waar je op de deur moet drukken om hem open te krijgen. Maar alles went.
Hieronder een voorbeeld van een kastenwand met Tip-on. De deuren hiervan zijn 2,04 m hoog.
kast V2 (1).jpgkast V2 (3).jpg
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
neel: Bedankt voor de info. Ik dacht wel al tegen de limieten aan te lopen, vandaar mijn vraag. Ik plan de deuren nu gewoon uit melamine op 18mm spaanplaat te maken, rondom afgekant met 2mm PVC. Formica/HPL op spaandplaat was nog een (duurdere) optie geweest, maar mijn breedte van 65cm heb ik mezelf wat in de zak gezet: Die platen komen in 305x130cm formaat, dus daar krijg ik in de praktijk geen 2 deuren uit een plaat (en dan wordt het wel erg duur). Geen idee of er bij dit type materiaal nog kromtrekken valt te verwachten...?

Ik zag ook nog deze boormal, ik kan het niet met zekerheid afleiden, maar kan die hetzelfde (tip-on voor deuren) en ook nog eens het plaatsen van blumotion scharnieren?

Mooie kastenwand! Ik houd het voor mijn eerste kast voorlopig nog sober: enkel leggers en kapstokhangers.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
In het grote Blum boek staat inderdaad dat die mal ook werkt voor Tip-On boringen.
Als je de mal met de stangen wilt gebruiken, moet je die er wel los bijkopen (65.7590) à €72,65.
Wordt al met al een dure aangelegenhied.
Ik zou de eenvoudige boormal kopen en de simpele afschrijfmal voor de scharnieren (65.5300) à €3,49.
1528_0.jpg
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
neel: Bedankt voor de tip, dat komt inderdad economischer uit. Boor je die gaten dan uit de losse hand (door de afschrijfmal), of gebruik je hiervoor een centreerboor?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Bovenstaande mal is alleen om de schroefgaten af te schrijven op 37 mm randafstand en hoh. 32 mm.
Met een priem even voorprikken en daarna gewoon de PZ3½x16 mm schroef aanbrengen.
Voorboren kan ook met een 1½-2 mm boortje om omhoog werken van spaanplaat te voorkomen.
Als je met euro schroeven werkt gewoon voorboren met Ø5 mm.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
neel: Alvast bedankt voor alle hulp.

Het is de eerste keer dat ik met meubelbeslag werk, daardoor heb ik nog heel wat vragen. Ik merk dat je hierin veel ervaring hebt, dus als je het niet erg vindt ga ik nog even door:

1. Wat is het verschil tussen de (Clip-top) scharnieren met en zonder veer? (sprung/unsprung)
Heb je bij de scharnieren met veer toch nog een 'helpende' beweging bij het openen/sluiten van de deur, en is de veerloze variant een 'droog' scharnierpunt (blijft bv. vanzelf op 45° open staan)?

2. Je hebt twee types montageplaatjes, de rechte en de kruis variant.
Is er hiertussen een verschil in functie/sterkte, of is het verschil puur esthetisch? Bij de kruisvariant kan je gewoon de gaten van je rijboring gebruiken zie ik (37mm van de kant, 32mm van mekaar)

3. Je hebt, zoals jezelf aangeeft, de keuze uit spaanplaat schroeven 3,5mm x 16mm en euroschroeven van 6,3mm x 16mm.
Is er een voorkeur voor één van beide opties? Wanneer je de rijboring gaten gebruikt ga je sowieso voor de euroschroeven.

4. Zoals hierboven al vermeld: plaats jij de scharnieren in gaten van de rijboring, of plaats jij ze ergens tussenin?
In principe vind ik het logisch dat je de gaten van de rijboring zou gebruiken. Nadeel is dat je die 'posities' dan kwijt bent om leggers te plaatsen natuurlijk. Is het in de praktijk moeilijk om de potboring etc. in de deuren op de exacte positie van de rijboring in de zijwanden te krijgen misschien (desondanks de afstelmogelijkheden in de hoogte van de scharnieren)?

Ter info: Ik maak de rijboringen en potscharnier gaten op een (semi?) professionele Blum machinebank (10 rijboringen tegelijk, etc. ...) op de avondschool. Maar even goed ga ik in de toekomst hetzelfde doen thuis met het LR32 systeem van Festool. Dus ik zou mezelf nu een beetje een werkwijze willen aanleren die ik later ook nog kan gebruiken.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Hi SereN,

Hierbij wat antwoorden:
1. Bij Tip-On deuren altijd Clip-Top zonder veer gebruiken.
Scharnieren met veer zijn voor zelfsluitende deuren. De Blumotion variant heeft ook een veer, maar ook een een ingebouwde demper.
2. Kruismontageplaatjes zijn sterker, want de schroeven zijn vertikaal geplaatst en bv. geschikt voor hoge/brede deuren.
3. Euroschroeven zijn sterker, want ze worden in gaten Ø5 mm geschroefd. Als je voor Ø3½x16 schroeven kiest, neem dan de vernikkelde variant, dat ziet er gewoon beter uit. Die zijn ook bij Blum/Häfele verkrijgbaar. Of dek alle schroeven af met de speciale afdekplaatjes.
4. De rijboringen laat ik nooit helemaal doorlopen tot boven/onder want dat wordt toch niet gebruikt om de planken te plaatsen.
Zodoende kunnen de scharnieren gewoon in eigen posities worden geschroefd onafhankelijk van de rijboringen.
Bij tussenscharnieren ligt dat anders, maar soms worden de zones tpv. de scharnieren niet van rijboringen voorzien, want bij een scharnier kun je toch geen plank plaatsen.
De keus is aan jou.

Festool LR32 systeem is mooi, maar duur en lastig om alles goed in te stellen.
Ik gebruik enkele eenvoudige boormallen van bv. Kreg of Woodpeckers.

Heb je al een leverancier voor de Blum onderdelen?
Ik heb een account bij Van Hoecke in België (distributeur voor Benelux) en kan alles excl. BTW voor je leveren.

Ik adviseer je verder wel bij 1 merk te blijven, want er zijn kleine afwijkingen tussen de diverse merken.
En de Blum catalogus aan te schaffen, want daar kun je een hoop informatie uithalen.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Ik dacht ook eerst dat de web-shops goedkoper waren, maar bij Van Hoecke is het toch echt het goedkoopst:
- boormal 65.5000 €35,40 excl.BTW
- stangenset 65.7590 €41,44
- tip-on boormal 65.5010 €11,28
- aanslagmal 65.5300 €1,90
Maar de keus is aan jou, succes ermee.
Mail mij anders prive met jouw Blum bestelling, dan doe ik je een voorstel.
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
neel: Die prijzen zijn inderdaad heel wat goedkoper. Natuurlijk heb ik net deze voormiddag mijn bestelling doorgegeven en betaald... Bedankt voor het aanbod, de volgende keer!
 

ingiro

Nieuw lid
Mooie samenvatting van Neel.

Vraag aan SereN over de afmeting van de kast... Heb je daarvoor een tolerantie rondom de kast gerekend? Is die 65 cm exact de breedte van je nis en heb je daarmee de deurbreedte bepaald?

Als je namelijk een beetje ruimte rondom je kast laat, heb je
1. Geen materiaalverlies
2. Geen frustratie als bij het installeren blijkt dat je wanden net wat taps toelopen (en je kast er dus toch niet in past)

Afwerken rondom met een paslatje en je hebt die 5 cm opgevangen.

Wij hebben net een tip-on systeem geïnstalleerd voor deuren van 280 cm. We vinden het zelf niet ideaal en vooral gebleken zeer moeilijk af te stellen. Het werkt wel overigens.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ingiro: nis loopt inderdaad wat taps toe, achteraan 2610mm breed, vooraan 2630mm ongeveer. Met men 4 kasten van 65cm breed heb ik dus ongeveer 15mm over aan beide zichtbare zijkanten. Hiervoor maak ik idd paslatjes, die ik met wat PUR vastzet.

Waarvoor die maat van 65cm wel slecht is, is voor wanneer je platen van 305x130cm koopt (hier courante maat voor HPL/formica). Dan krijg je er geen twee uit een plaat...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.