neel: Alvast bedankt voor alle hulp.
Het is de eerste keer dat ik met meubelbeslag werk, daardoor heb ik nog heel wat vragen. Ik merk dat je hierin veel ervaring hebt, dus als je het niet erg vindt ga ik nog even door:
1. Wat is het verschil tussen de (Clip-top) scharnieren met en zonder veer? (sprung/unsprung)
Heb je bij de scharnieren met veer toch nog een 'helpende' beweging bij het openen/sluiten van de deur, en is de veerloze variant een 'droog' scharnierpunt (blijft bv. vanzelf op 45° open staan)?
2. Je hebt twee types montageplaatjes, de rechte en de kruis variant.
Is er hiertussen een verschil in functie/sterkte, of is het verschil puur esthetisch? Bij de kruisvariant kan je gewoon de gaten van je rijboring gebruiken zie ik (37mm van de kant, 32mm van mekaar)
3. Je hebt, zoals jezelf aangeeft, de keuze uit spaanplaat schroeven 3,5mm x 16mm en euroschroeven van 6,3mm x 16mm.
Is er een voorkeur voor één van beide opties? Wanneer je de rijboring gaten gebruikt ga je sowieso voor de euroschroeven.
4. Zoals hierboven al vermeld: plaats jij de scharnieren in gaten van de rijboring, of plaats jij ze ergens tussenin?
In principe vind ik het logisch dat je de gaten van de rijboring zou gebruiken. Nadeel is dat je die 'posities' dan kwijt bent om leggers te plaatsen natuurlijk. Is het in de praktijk moeilijk om de potboring etc. in de deuren op de exacte positie van de rijboring in de zijwanden te krijgen misschien (desondanks de afstelmogelijkheden in de hoogte van de scharnieren)?
Ter info: Ik maak de rijboringen en potscharnier gaten op een (semi?) professionele Blum machinebank (10 rijboringen tegelijk, etc. ...) op de avondschool. Maar even goed ga ik in de toekomst hetzelfde doen thuis met het LR32 systeem van Festool. Dus ik zou mezelf nu een beetje een werkwijze willen aanleren die ik later ook nog kan gebruiken.