Blum dynaplan icm fusion 360

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hallo allemaal!

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met dynaplan van blum? Voor wie niet bekend is met Dynaplan, dit is software van blum waarmee je meubels kan ontwerpen. En je vervolgens alle relevante info krijgt mbt maten, verwerkingshulpmiddelen en montage. Uiteraard is het doel van blum dat je uitsluitend blum machines en onderdelen gebruikt. Ik gebruik een blum pro center en enkel blum beslag dus voor mij loont dit.
Overigens heb je ook in een handomdraai bemate tekeningen als je de blum spullen niet gebruikt. Dus zeker waard om een keer te bekijken.

Ik teken in fusion 360. Vind ik een heerlijk programma het is gratis voor hobbyisten en kleine bedrijven. Ik vind de functionaliteit en gebruiksgemak beter dan bij sketchup. Maar smaken verschillen hier wellicht in.

Nu mijn vraag: zijn er op het forum mensen die dynaplan icm met fusion 360 gebruiken? Welke problemen komen jullie tegen? Gaat het integreren van bestanden uit dynaplan in fusion goed? En is het mogelijk om een actieve link te maken tussen dynaplan en fusion. Als je dus aanpassingen in dynaplan maakt dat ze dan worden ge-update in fusion.

Ik hoor graag wie er ervaring heeft, of hoe jullie werken.

Groetjes!
Rik
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
ik gebruik dynaplan voor al mijn projecten in combinatie met sketchup. Importeren gaat prima. Dus zal voor fusion 360 ook wel geen probleem zijn.
Actieve link is volgens mij niet mogelijk.

De huidige dynaplan is wel wat verouderd. Er komt een van de komende maanden een nieuwe versie uit die enkel online te gebruiken is. Ik ben die versie al een tijdje aan het testen voor Blum maar er zitten nog serieus wat pijnpunten in. Alles is wel meer 3D en oogt een pak frisser. Aanpassen van de elementen is ook veel eenvoudiger dan in de huidige dynaplan.

Ik exporteer mijn bestanden vanuit dynaplan ook in DXF om ze vervolgens te importeren in de BSolid software van Biesse om de cnc aan te sturen. Je moet dan wel alle bewerkingen nog toekennen maar de geometrieen heb je wel.
In de nieuwe dynaplan zou dit een pak gemakkelijker worden. Maar elke cnc fabrikant heeft zijn eigen software. Momenteel kan je al exporteren in verschillende formaten waaronder woodwop voor Homag. Ook biesse is al opgenomen maar hun export is gericht op de duitse markt en daar gebruiken ze andere formaten. Met andere woorden, er is nog serieus wat werk aan de nieuwe dynaplan...
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
(off topic, excuus) Wat is dat toch met software die ineens allemaal online moet worden gebruikt? In het verleden werd dat altijd als inferieur bestempeld, nu is het ineens in, lijkt het.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
(off topic, excuus) Wat is dat toch met software die ineens allemaal online moet worden gebruikt? In het verleden werd dat altijd als inferieur bestempeld, nu is het ineens in, lijkt het.

Omdat je dan maar op één plek een update hoeft te doen, in plaats van x gebruikers ertoe krijgen dat te doen. Maakt het dus veel eenvoudiger om een applicatie door te ontwikkelen met heel veel kleine updates. Waar de gebruikers dus ook van profiteren.

Plus dat je meer zicht hebt op wie je sw gebruikt (roofsoftware…).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De softwaremaker hoeft ook niet meer rekening te houden met allerhande besturingssystemen. Er zit overigens ook wel een nadeel aan: de softwaremaker moet fors investeren in hardware.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Er zitten wel meer nadelen aan. Als je vanuit de gebruiker denkt in plaats van de maker wordt dat al wat duidelijker. Naast de nadelen voor de gebruiker is er dan nog de energieconsumptie van al die servers. Maar goed, alles heeft zijn voors en tegens. Een voordeel is inderdaad om op deze manier ook op Linux en Mac software te kunnen gebruiken die eerder alleen voor Windows geschreven werd. Toch start ik voor Sketchup geloof ik liever af en toe even Windows op dan dat ik met hun online software werk. Kwestie van persoonlijke voorkeur.

Maar goed, genoeg off topic. Helaas heb ik weinig in te brengen op Blum icm Fusion360.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Zie nu pas dat er gereageerd is op dit topic, excuus voor deze late reactie... Ik denk dat ik de nieuwe versie van Dynaplan rustig afwacht. tot die tijd teken ik rustig in fusion 360 verder. Iig fijn om te merken dat er meer mensen op het forum zijn die ook met dit soort software werken.

Hartelijk,
Rik
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Dat software steeds meer online gaat is een strategische manouvre. Besef je wordt veel afhankelijker
Je bent verplicht te betalen. Kon je tot op heden nog lekker door prutsen met een oudere versie of een copietje van de buurman
dat kan je nu vergeten. Je wordt aan het handje genomen en op je protemonee wordt beslag gelegt.
je koopt geen produkt die dan je eigendom is maar een dienst en die wordt steeds maar uitgebreider en duurder of je nu wil of niet .
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Niet noodzakelijk. Is was altijd tegen Office 365, maar met een terabyte cloud erbij en installatie op 5 PC's (heb er nu 4 staan), is het spot goedkoop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.