Blokschaven

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Geachte iedereen,

Eerdaags wil ik overgaan tot de aanschaf van een (Anant) schaaf.
Het verschil tussen de nummers 3,4, 5 en 7 begrijp ik.

Maar een blokschaaf is ook handig (ik heb nu een lastig verstelbare welke vervangen moet worden)
Bij Baptist zijn er 4 blokschaven te koop.
Ik begrijp alleen niet het verschil, dus ook niet wanneer juist de een te gebruiken en wanneer juist de andere te gebruiken (en/of handig is).

Ik hoop daarom dat iemand mij duidelijk kan maken wat de voor- en nadelen zijn van de specifieke schaven.
Het gaat om de volgende modellen:

Blokschaaf #9 1/2 lengte 153mm
blokschaaf #220 lengte 160mm
blokschaaf #60 lengte 180mm
blokschaaf #60 1/2 lengte 150mm (lage hoek 13,5 graden)

Mijn bedoeling is om hobbiematig meubels, doosjes, schilderrijlijstjes ed te maken, daarbij staat het plezier van het maken voorop, en daarna pas de nuttige/snelle toepassing.

Groets,
koffiedrinker.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Hoi koffiedrinker,

je kunt ook nog de sponning blokschaaf van Lie Nielsen kopen of de skew block plane van Lie Nielsen. Beide erg handig en voor meerdere doeleinden te gebruiken.

Volgens mij kun je bij de 220 je beitel ook lateraal aanpassen. Maar dat weet ik niet zeker.

Hoe lager de hoek des te makkelijker het is om end grain te schaven. In theorie tenminste.

Zie trouwens nu pas op de site van anant dat het bij anant iets anders werkt als bij lie Nielsen.

Als ik je een tip mag geven kies dan voor een kleine hoek, laterale aanpassingsmogelijkheid en een aanpasbare mondopening. Op de anant site kom je dan uit op de 60 1/2
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die nummers zijn overgenomen van de Stanley schaven. Als je alles wilt weten over de Stanley nummering kan je deze site eens bekijken:
http://www.supertool.com/StanleyBG/stan0a.html

Over je specifieke vraag:
De 9 1/2 is een schaafje met de standaard beitelhoek en een verstelbare schaafmond. De beitel ligt hier onder 20 graden met de zool. Aangezien je de beitel waarschijnlijk met een 25 graden hoek slijpt, zal je snijvlak onder de standaard 45 graden hoek op het hout staan. De vertelbare mond is heel nuttig om snel van grof naar fijn werk te kunnen verstellen.

De 220 is een heel simpel schaafje, ook 20 graden maar zonder verstelbare mond. Waarschijnlijk heeft hij een giga spleet, dus is ongeschikt voor het fijne werk.

De 60 1/2 heeft een lage beitelhoek van 12 graden. Met een op 25 graden geslepen hoek krijg je een 37 graden hoek tussen snijvlak en het hout, ideaal voor kops hout. Hij heeft ook een verstelbare mond

De 60 is een variatie van de 60 1/2.

Ideaal is als je een 9 1/2 en een 60 1/2 koopt. En als je nog een extra beitel koopt en die op 30 - 35 graden slijpt kan je die in je 9 1/2 heel goed gebruiken voor hard hout, vooral als dat hout een nogal wilde draad heeft. Een steile snijhoek is dan heel gunstig.

Ik weet trouwens niet of je gelukkig met Anant gaat worden. De kwaliteit van die dingen schijnt heel variabel te zijn. Je kan geluk hebben, maar voor hetzelfde geld tref je er eentje waar alles scheef, wiebelig en veel te ruim is afgewerkt. Lie Nielsen en Veritas is op dit moment de beste keus in nieuwe schaven. Niet goedkoop, maar wel vanuit de doos direct feilloos bruikbaar. Stanley is nu ook met een nieuwe lijn uitgekomen die goed schijnt te zijn, maar is in Europa nog (?) niet te koop.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Dank voor beide reacties,

De website genoemd door Seek was mij onbekend. Fijn om dit adres te vernemen. Er staat inderdaad veel nuttige informatie op.

De informatie van Seek omtrent de specifieke blokschaven is ook duidelijk. Ik ben daar ook heel blij, zo had ik niet gezien dat de 220 niet verstelbaar is -hetgeen uiteraard wel wenselijk is-.

Waarschijnlijk wordt het dan een 9 1/2 en een 60 1/2.

Omtrent het merk Anant ben ik mij volledig bewust dat de kwaliteit (fors) minder zal zijn dan Lie-Nielsen en Veritas. Vanwege het zeer forse prijsverschil (circa factor 10) wil ik desondanks eerst een enkele schaaf van Anant kopen. Dan kan ik én mijn slijp/wet techniek oefenen én beoordelen of een upgrade zinvol zou zijn. Daarbij is het eventuele financiële leed ook prima te overzien.
(Leren fietsen moet je ook op een oude fiets doen)

Dank voor de reacties.
Koffiedrinker.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
koffiedrinker zei:
Omtrent het merk Anant ben ik mij volledig bewust dat de kwaliteit (fors) minder zal zijn dan Lie-Nielsen en Veritas. Vanwege het zeer forse prijsverschil (circa factor 10) wil ik desondanks eerst een enkele schaaf van Anant kopen. Dan kan ik én mijn slijp/wet techniek oefenen én beoordelen of een upgrade zinvol zou zijn. Daarbij is het eventuele financiële leed ook prima te overzien.

Jammer dat je de cursus van Caspar gemist hebt. Hij had je goede tips kunnen geven voor het tunen en slijpen. Maar misschien heeft-ie de smaak te pakken en gaat hij vaker zulke cursussen geven. Hou 't in de gaten zou ik zeggen.

Ik heb zelf pas een hele oude verwaarloosde blokschaaf van een of ander rammelmerk onder handen genomen, en die schaaft toch ook weer heel aardig.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je naar Arnhem toegaat om de schaaf te kopen, zou ik daar even rustig de beste uitzoeken. Belangrijk is dat de beitel zonder te wiebelen goed aanligt (dus nog voordat je de klem vastzet), en dat hij recht in het "huis" zit. Dan nog even checken of de zool wel vlak is. Dat laatste zal wel bij geen een het geval zijn, maar dat valt met een stuk schuurpapier op een vlakke plaat wel goed te krijgen. Wel oppassen dat je de zool niet bol schuurt, dat is veel moeilijker te corrigeren dan een holle zool.

Hierover valt genoeg info te vinden, bijvoorbeeld googlen onder "plane tuning" of "plane fettling".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.