Hey Debo,
Ik ga niet zeggen dat je een perfecte schaaf hebt aan deze op de foto, maar ik ga ook niet zeggen dat de schaaf in de MP link een goede schaaf is. Beiden hebben relatief veel werk nodig om ze in goed werkende staat te krijgen. En daarbij, de schaaf uit de MP link heeft een geribbelde zool, is dus een no 4c, en iets doet mij vermoeden dat de schaaf van jou foto dat niet is.
Er zijn vele verhalen te vinden over het voor- en nadeel van een geribbelde zool. Dus ik kan jou niet zeggen wat jij 'moet' kiezen. Wel kan ik je vertellen dat er geen geribbelde zool bij mij binnenkomt, tenzij het een schoenzool is
Even on topic: ik persoonlijk zou niet kiezen voor de schaaf uit de MP link (Sorry Pel, dit is slechts mijn mening

). Dit omdat er zo te zien best veel werk aan zit, deze schaaf vrij nieuw is (en de daarbij behorende kwaliteits afname) en omdat ik de schaaf dan gewoon te duur vind. Ok, heel veel goedkoper ga je ze niet vinden dus misschien ben ik daarin onrealistisch. Maar sommige dingen kun je wel van tevoren ondervangen door bijvoorbeeld te letten op de afwerking van de schaaf. Soms kun je op foto's al wel zien dat de zijkant bijvoorbeeld erg ruw oogt, meestal is dit een teken dat je te maken hebt met een nieuwere schaaf waarvan de afwerking niet is wat het zou kunnen zijn. Deze schaven kijk ik niet verder naar, omdat dit een teken is dat er dan veel werk aan zit (denk aan de zool, de kikker, de beitel, scherpe randen...). Een ander teken is dat er plastic handvatten opzitten, ook dan weet je dat het een nieuwere schaaf betreft.
Niet iedereen zal dit soort schaven laten liggen, en ook met deze schaven is het te doen om er goed functionerende schaaf van te maken. Ik denk wel dat dit werk jou op een goede manier helpt te leren wat de anatomie van de schaaf is, en op deze manier ga je zeker meer 'feeling' krijgen met jpuw gereedschap. Tegelijk denk ik ook dat je misschien beter kunt beginnen met een schaaf waar oets minder werk aan zit, omdat het vrij ontmoedigend kan zijn om er achter te komen dat na zoveel uur werk e schaaf nog niet lekker functioneert.
Ik raad je aan deze video te kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk
Hierin neemt Paul Sellers de kijker mee in het goed werkbaar maken van een schaaf die op het eerste gezicht niets waard is.
Ook raad ik je aan om
https://paulsellers.com/2016/02/plane-fettling/ te lezen. Dit is een 'serie' van 5 blogs, allen terug te vinden op zijn site. Hierin neemt hij de lezer mee in de vraag of goedkope schaven (merkloos, of eigen merk) het waard zijn om uberhaupt aan te beginnen of dat je ze beter links kunt laten liggen. De uitkomst verraste mij zeer in positief opzicht. Even een kleine spoiler:
http://www.silverlinetools-shop.nl/...edschap/schaven/handschaven/handschaaf-nr-4-/
Laat het duidelijk zijn dat ik alleen mijn eigen mening hier neer zet. Mijn meningen zijn gevormd door dat wat ik zelf heb meegemaakt of waar ik veel over heb gelezen en heb aangenomen als plausibel. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Hou ons op de hoogte!