Blokrooster voor sleepboot

A

Athanor

Guest
Een blokroosterdip

Vorige week heb ik even de brui gegeven aan het werk met het blokrooster. Ik had dubbele pech. Eerst was ik begonnen met het goed passend maken van twee nieuwe mallen. Met een freesje van twee mm. kwam ik in de buurt van een goede mal- en contramal en enig bijwerken leverde me sluitende mallen op. Toen maar eens aan het frezen geslagen. Nou daar kwam een tegenvaller uit:mad: De frees moet deels tegen de draad in frezen, bij de om-en-om liggende latten van het rooster. Daardoor vrat de lager ring zich in het toch wel zachte MDF waardoor er een golfje uit de mooie boog sprong.... Wel, toen toch maar de moed opgevat om twee nieuwe contramallen uit een restant Berken muitiplex te frezen. Wel even een klus, maar toch een goed resultaat. Vervolgens weer gaan frezen, waarbij ik het verstandig vond om het meeste materiaal met de spiraalfrees en de kopieerring weg te frezen, met mijn 12mm spiral-downcut frees geeft dat een minder happerig resultaat. Wat schetst mijn verbazing:rolleyes: de frees wiebelde in de houder! Een en al vibratie. Vervolgens nogmaals goed bevestigd, inmiddels bleek de spantang niet lekker meer te werken door een braam in het binnenste. Na een hele bocht gefreesd te hebben bleek de frees zich omhoog gewerkt te hebben, zodat de groef 5 mm minder diep was aan het eind:mad::mad::mad:

Bekijk het maar dacht ik toen! Voordat ik in de stress allerlei fouten ga maken eerst maar eens nadenken en oplossingen zoeken. Wat denk je, de spantang van de frees blijk ik niet zomaar te kunnen vervangen. Ik heb een ongeveer vijf jaar oude Black en Decker XT freesmachine en bij de bestelling door mijn leverancier blijkt dat ze (B&D/DeWalt) niet een losse spantang versturen; de hele machine schijnt te moeten worden ingestuurd voor reparatie. Mijn boosheid en verdriet heb ik toen maar gecompenseerd door ter plekke een Festool 1400 bovenfrees te kopen. En ja hoor: eindelijk was het lot mij gunstig gestemd, ik kreeg een fikse korting, omdat een van de verkopers iets te royaal uit de hoek kwam en dat niet meer terug mocht draaien:):):) Nu ben ik dus voor een mooi bedrag een hele mooie freesmachine rijker en zal morgen eens kijken of ik de klus weer in alle rust ter hand kan nemen. Hieronder nog een foto van de MDF mal die te zwak bleek.

En nu ga ik eerst maar eens op de kooi.

Fons

IMG_0848.jpg
 
A

Athanor

Guest
Pasgemaakte latten voor het rooster

Ondertussen heb ik de laatste latten pasgeschaafd zodat het hele rooster goed met de hand is te monteren. De video laat dat nog even zien.

Fons

 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.254
301
Heelsum
Mooi om je vorderingen te zien Fons, niks mis met een missertje, uithuilen en een manier bedenken om het goed te maken.
 
A

Athanor

Guest
Mallen en pen en gatverbindingen

Na de dip met de mallen en de frees heb ik eerst maar eens vakantie genomen:D

Een paar week geleden de klus maar weer eens opgepakt, en die nadert nu het einde zodat het tijd wordt jullie eens op de hoogte te brengen van het vervolg. Ik heb allereerst maar eens een kritische blik op de mallen geworpen en de kieren die ik zag bevielen mij allerminst:mad: Toen heb ik een andere strategie gekozen en de boog van de ene mal met een aftekenmes op de andere afgetekend. Daarop de boog van de tweede mal op de lintzaag uitgezaagd en op de stationaire bandschuurmachine met papier korrel 120 zorgvuldig tot aan de aftekening van het mes rond geschuurd. Nogmaals gecheckt hoe de passing nu was, die bleek perfect, hooguit een kleine afwijking van 2/10 mm. Voldoende om met vertrouwen mee te gaan werken. Zie hieronder in het gebruik.
IMG_1172.jpg

Ondertussen had ik een paar hoekverbindingen gemaakt met (open) pen en gat. De pennen heb ik op de cirkelzaag met de sleuvenfrees gefreesd, gaat prima!! De gaten heb ik met de dominomachine gefreesd door deze zo diep mogelijk te zetten en een paar gaten aansluitend op elkaar te frezen. Even met een beitel op diepte brengen, zodat ik een perfect sluitende verbinding kreeg. Dat kun je op de volgende foto's zien.

IMG_0823.jpg

IMG_0824.jpg

IMG_0831.jpg

IMG_0832.jpg

Zie de rest in een volgend bericht.

Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Rondingen frezen aan roosters en rand

De volgende stap was het definitief monteren van de rooster en deze vanaf de onderkant met RVS schroeven vastzetten. Vervolgens de kaderrand langs de mal gefreesd. Eerst met een kopieerfrees ongeveer 7 mm. in frezen, vervolgens met de decoupeerzaag dicht langs de ronding afzagen en daarna met de kopieerfrees de rest in dezelfde ronding frezen. Vervolgens met een sleuvenfreesje van 50 mm. met 20mm. kopieerlager de groef van 15 mm. in de rand gefreesd door deze drie keer en de hoogte te verstellen.

IMG_1010.jpg

IMG_1178.jpg

IMG_1177.jpg

IMG_1179.jpg

IMG_1181.jpg



Toen moest ik de veer aan de blokroosters frezen met de contramal, hier de foto's van deze klus. Met een proef van de passing!

IMG_1172.jpg

IMG_1171.jpg

IMG_1174.jpg

IMG_1183.jpg

IMG_1184.jpg

Vervolg in volgende item.

Fons
 
A

Athanor

Guest
De kaders om het rooster plaatsen

De kaders die het rooster insluiten moest ik in de goede volgorde pas maken van domino's voorzien en verlijmen. Te beginnen met de korte kant. Eerst daar nog een pen aan gezaagd en in de ronding pasgemaakt. Vervolgens heb ik het kader twee domino's (mahonie) per regel van het rooster gegeven en als eerste verlijmd.

IMG_1187.jpg

IMG_1188.jpg

Daarnaa was de ronde kaderrand aan de beurt. Omdat ik een doorlopende sponning had gefreesd, moest ik ter plekke van de open gaten van het rooster een opvulling plakken. Ik heb besloten die vooraf aan te brengen omdat het opvullen van de gaten later een heel gedoe zou worden met pas maken en overtollige lijmresten. daartoe heb ik een latje ter dikte van de veer gemaakt en de ontbrekende stukjes pas gezaagd en in de openingen van de veer gelijmd. vervolgens de randen allemaal zorgvuldig afgeplakt. en de zaak verlijmd.

IMG_1194.jpg

IMG_1195.jpg

IMG_1197.jpg

IMG_1198.jpg

Het pasmaken van de laatste kaderrand zie in het volgende item.

Fons
 
A

Athanor

Guest
De laatste kaderrand bevestigen

Na het verlijmen van de ronding kom de laatste rand worden aangebracht. Daartoe moest ik eerst het uitstekende deel exact recht afzagen in het verlengde van de rand van het rooster. Ik heb gekozen om dat met een kopieerfrees te doen langs een rei die ik over de koppen van de roosterregels heb geklemd. Daarna in twee stappen de rand gefreesd.

IMG_1193.jpg

IMG_1190.jpg

IMG_1191.jpg

Voor deze wat bredere kaderrand heb ik besloten zelf domino's te maken uit teakhout. Deze zijn 12 mm. dik geworden (1/3 van de dikte van de regels). De gaten heb ik met de domino gefreesd in twee stappen omdat de 10mm. frees natuurlijk te kort schoot; dus heb ik de instelling van de machine 2mm. versteld en de juiste opening gefreesd. Ook heb de breedste stand van de machine gebruikt om flinke domino's te kunnen plaatsen. In het brede deel van de kaderrand heb ik 1 bredere pen van ruim 8 cm. geplaatst. Alle te lijmen vlakken heb ik ontvet met wasbenzine en na het drogen het geheel met langzaam drogende Bison D4 constructielijm gelijmd. Natuurlijk weer even de tijd genomen om alles goed af te plakken, waardoor ik des te minder tijd kwijt ben met verwijderen van de lijmresten. Hieronder de foto's.

IMG_1199.jpg

IMG_1200.jpg

IMG_1201.jpg

IMG_1202.jpg

Zoals je ziet staat momenteel de laatste rand in de klemmen en kan ik deze vanavond schoonmaken van lijmresten. Dan nog de rondingen er aan zagen en in overleg met de opdrachtgever de rooster op de sleepboot pasmaken. Daar zal nog wel enig schaafwerk ter plekke aan moeten gebeuren vermoed ik.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Roosters klaar voor aflevering

Ik heb de rondingen aan de roosters gezaagd volgens de mallen die ik op de boot heb gemaakt. Het eindresultaat kun je op de foto zien. Ik zet er ook nog even aan foto bij van de afgeplakte lijmnaden; het is best veel werk om alle randen af te plakken, maar het scheelt nogal wat werk bij verwijderen van de lijmresten. Ook nog een detailfoto van de gelijmde rand om het rooster. Ik ben zeer tevreden over de uiteindelijke keuze om de freesmallen nogmaals nauwkeurig pas te schuren, ander had ik nooit deze kwaliteit kunnen bereiken. Waarschijnlijk komt mijn neef volgende week met de boot naar Fryslan zodat we de rooster pas kunnen schaven en de klus is afgerond. Ik kom dan nog wel met de foto's van het eindresultaat op de boot.


Fons

IMG_1218.jpg

IMG_1208.jpg

IMG_1212.jpg
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Dit is een van de projecten die mij vanaf het begin heb weten te boeien:)
Hierdoor komen mijn skills ook in een heel ander vaarwater.
Respect voor de uitvoering; hier uit spreekt echt een stukje vakmanschap!!!
 
A

Athanor

Guest
Dank voor de complimenten mensen! Het was voor mij ook een leerzaam werkstuk en een uitdaging om dit met alle hulpstukken voor elkaar te krijgen. Wel even een dip moeten overwinnen, maar dan is een time-out een goede uitweg. Bovendien heeft dat me een mooie freesmachien opgeleverd! Ook leuk om dat te documenteren en ik ben benieuwd of in de toekomst meer blokroosters door forumleden zullen worden gemaakt....

Fons
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ziet er heel mooi uit !

Omdat je een bruis (constructie) lijm hebt gebruikt zou ik over de naden even een witte (dispersie) houtlijm smeren,
even laten intrekken in de naden en voordat deze uitdroogt wegsteken en schoon vegen (bruislijm laat namelijk tussen de naden veel open gaatjes, als een soort honingraat patroon. De houtlijm vult dan mooi de gaatjes op en dicht de naad af. Dit gebeurd natuurlijk ook als je
het rooster lakt maar de lak verouderd sneller, de lijm blijft taai waardoor de naden beter afgedicht blijven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.