Blokhaak formaat. Wat is handig?

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Ik had een Shinwa verstekhaak (Shinwa Japanse verstekhaak rvs 100 mm 45º/90º - Baptist)
maar heb die na een cursusavond vergeten in te pakken en weg dus.

Ik wil hem opnieuw bestellen en ik zie nu ook de precisie blokhaken staan. Die zijn wel gemakkelijker om een stuk hout op haakheid te controleren.
Ik vraag me nu af, wat het meest handige formaat is. 100 of 150mm?


Welke gebruik jij?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.798
953
Leeuwarden
Ik had een Shinwa verstekhaak (Shinwa Japanse verstekhaak rvs 100 mm 45º/90º - Baptist)
maar heb die na een cursusavond vergeten in te pakken en weg dus.

Ik wil hem opnieuw bestellen en ik zie nu ook de precisie blokhaken staan. Die zijn wel gemakkelijker om een stuk hout op haakheid te controleren.
Ik vraag me nu af, wat het meest handige formaat is. 100 of 150mm?


Welke gebruik jij?
Ik gebruik zowel een “vaste” blokhaak als de verstelbare volgens onderstaand model, die gebruik ik bijna altijd.

Fons

 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Ik gebruik zowel een “vaste” blokhaak als de verstelbare volgens onderstaand model, die gebruik ik bijna altijd.

Fons

Heeft deze starrett ook een kleine inkeping op de kopse kant voor een potlood punt?

Voordeel is van deze wel dat je gemakkelijk parallelle lijnen kan tekenen, maar volgens mij kan je er niet mee kijken of bv het zaagblad van mijn zaagtafel 90 graden staat. Of toch wel?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.554
256
Dat kan zeker wel. Zelfs bij zo'n dure ff checken of die wel haaks is.
Afhankelijk van hoe breed je inlegplaat is het zeker mogelijk. Als je inlegplaat te breed is heb je maar weinig vlees om de haak op te zetten. Dat geld ook voor vaste haken.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Heeft deze starrett ook een kleine inkeping op de kopse kant voor een potlood punt?

Voordeel is van deze wel dat je gemakkelijk parallelle lijnen kan tekenen, maar volgens mij kan je er niet mee kijken of bv het zaagblad van mijn zaagtafel 90 graden staat. Of toch wel?
Starretts hebben een geultje waar je potloodpunt in past.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.