Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
IMAG0468.jpg

Afgelopen week had ik dit stapel thuja burl fineer in de wekelijkse mailinglijst staan. Vreemd genoeg verkocht dit niet. Eergisteren wilde ik het stapeltje fineer weer terug leggen in het fineerrek maar toen zal ik ineens 2 plaatjes 4mm triplex liggen....mmm......Gelijk maar besloten om het fineer te verlijmen op het triplex. Wanneer er weer een kistje gemaakt gaat worden dan heb ik al gefineerde plaatjes klaar liggen !

IMG_3044.jpg

Via de mail kreeg ik deze foto toegestuurd van een klant voor wie ik een stapeltje esdoorn en kersen had klaargemaakt. Ik vond het er zelf enorm indrukwekkend uitzien.

bas rikkers.jpg

Deze foto kreeg ik al een tijdje terug binnen via de mail. Gemaakt door Ferdinand Rikkers, hij komt ook op de Masave Open Dag 31 mei om te vertellen hoe zijn bedrijf instrumenten maakt.

Vandaag ga ik bezig met wat draaiwerk en de houtwinkel moet weer even opgeruimd worden. Afgelopen week hebben we aardig wat mensen op bezoek gehad en dan trek ik nog wel eens wat hout uit de vakken:D
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Van mijn wilde plannen van gisteren is helaas weinig gekomen. Dat schuiven we dus mooi een paar dagen door. Gisteren een beetje rustig aangedaan. Beetje filmpjes kijken op youtube en hier en daar een dutje....heerlijk ! Er kwamen nog wel een aantal mensen hun bestellingen op halen dus zij kunnen ook weer aan de slag.

Maandagochtend wordt het ook weer gezellig. Goede houtvriend Kor komt op bezoek...beetje koffie drinken en praten over hout en zijn mooi filtersysteem. Deze komt hij laten zien op de masave open dag 31 mei. Wil je dus meer weten over de werking van een fijnstoffilter ? Kom dan even bij Kor langs. Hij heeft ook een aantal filters mee om je eigen machine te bouwen. Deze heb ik afgelopen vrijdag ook weer in werking gezien bij forumlid GAV.

WP_20150226_15_03_26_Smart.jpg

Mijn nieuwe knuffelhoutje.....zo mooi....dat ik er zelfs bij slaap:D
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
IMAG0518.jpg

Afgelopen dagen heb ik weinig gedaan. Vandaag weer eens rustig aan het rommelen in mijn eigen werkplaatsje thuis. Mijn zoontje had nog wel hulp in de aanbieding.....tadaa...... Fantastisch !! Nu staat die bever mij de hele dag op de vingers te kijken....

IMAG0519.jpg

Een kleine 2 weken terug had ik dit blok al eens verlijmd uit restanten limba,esdoorn en noten. Vandaag besloot ik het blok maar eens in de draaibank te zetten. Dat limba draait echt heel makkelijk. Gelukkig heb ik europees esdoorn genomen en niet zijn knetterharde broertje "hard maple". De drie houtsoorten passen mooi bij elkaar.

IMAG0520.jpg

Zo...buitenkant is klaar....morgenmiddag ga ik waarschijnlijk verder met de binnenkant... Tussendoor heb ik nog wat fineer kunnen plakken op dun multiplex.....

Morgenochtend gaan we weer naar de externe werkplaats want er wachten weer een aantal bestellingen die klaargemaakt mogen worden.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick
Mooie schaal, help dat toezicht een beetje? Zorg je wel voor gelaatsbescherming. Ook voor de bever natuurlijk. Die kunnen er aardig ziek van worden :D Oja mooi stukje slaaphout.
hg Hugo
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mijn nieuwe knuffelhoutje.....zo mooi....dat ik er zelfs bij slaap:D

Rick, dank je wel voor de foto! Als Brie commentaar geeft op mijn hout-gerelateerde afwijkingen kan ik haar laten zien dat het altijd een stuk erger kan! :rolleyes:

Groet, Rob.

PS: foto van de andere kant van dat stuk hout heb je zeker niet?
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@armadaman: De bever had nog geen bescherming...gaan we bestellen....haha

@heckemann : Foto zal ik maken...zal kijken of ik dit stuk ook kan vervoeren naar mijn open huis 31 mei....
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dit zal een mooie schaal worden Rick.
De kleurencombinatie van de houtsoorten zitten zeer goed.
Ik kijk al uit naar het eindresultaat.
Groetjes.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@jaap -> Deze klant komt met een beetje geluk binnenkort op het forum. Dan kan hij mooi eaa zelf vertellen

@nico : Die dempers bevallen super !! De camvac van mij is een beetje raar....volgens mij had hij liever een straaljager willen zijn...dat concludeer ik uit zijn geluid....hahaha...Nee...echt stil is het niet maar dankzij een extra slang op de uitlaat is hij veel stiller. Lastig uit te leggen...ik zal een foto maken...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
IMAG0538.jpg

Afgelopen week heb ik weer wat hamertjes op bestelling klaar gemaakt....ovankol en gevlamd esdoorn...

IMAG0536.jpg

En voor mijn goede vriend Rendew een mooi kloppertje...hij kon nog kiezen ook



20150114_170351.jpg

Morgen heb ik het plezier om weer met ziricote aan de slag te mogen....Wat een bijzondere houtsoort...Verder staat er olijf,wenge,zebrano,bubinga, gevlamd esdoorn en noten op het programma....
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie hamertjes Rick.
Dit zijn leuke objecten om te maken.
Ik ben blij voor u dat u morgen weer met plezier aan de slag gaat.
Zolang we dit kunnen is het goed.
Groetjes.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Net even een dutje gedaan na het eten en toen belde een goede houtvriend voor wat balkjes hout.....En toen ik toch op zolder was besloot ik gelijk maar de foto's voor de mailing van morgen te maken. De mailingen sturen we rond met Mailchimp, bevalt erg goed. Het enige wat jammer is is dat er geen grotere foto's meegestuurd kunnen worden. Vaak stuur ik dan op verzoek nog even wat betere foto's.

IMAG0552.jpg

Voorbeeld van de mailing : ziricote,jatoba en movingui....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Het was een heerlijke dag vandaag.....Zo wil ik elke dag wel hebben !! Eigenlijk alle klussen klaar en zelfs nog wat extra dingen gedaan.

Afgelopen weken had ik al mijn broodplanken verkocht en dus moesten er weer een aantal nieuwe gemaakt worden zodat ik weer wat voorraad heb. Deze probeer ik altijd te maken uit resten van andere projecten.

IMAG0528.jpg
Gevlamd esdoorn,gebakken eiken en sipo

IMAG0530.jpg

Deze moeten nog geschuurd worden, schuin kantje eraan en in de olie

IMAG0527.jpg

Opdracht nav het zien van mijn snijplanken : Samengesteld blad van 35x750x750mm....Erg leuk om te maken....

Morgenochtend ga ik nog bezig met een tijdrovend klusje. 40 blokjes eikenhout schaven in allerlei verschillende maten..... Om 11.30 komt er nog iemand naar hout kijken voor de bouw van een gitaar. De middag wil ik gebruiken voor wat eigen werk zoals pepermolens.

Deze week bericht gehad uit Amerika dat mijn bundel met "figured maple" halverwege april in Zwolle aankomt....Daar moet ik nog ruimte voor zien te maken..Volgende week dus even kritisch kijken naar de opslag.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vandaag een dagje thuis aan het werk. Zaken zoals administratie dienen ook zo af en toe eens te gebeuren. Verder wat ideeen voor de komende tijd uitgewerkt. En tussendoor ook nog even in de keuken gestaan :

IMAG0574.jpg

Rarara....wat ben ik aan het maken ?

IMAG0575.jpg

Mjam....vloeibare was....

IMAG0573.jpg

Stapeltje gezaagd ziricote....uiteinden worden allemaal netjes in de was gezet....daarna alles oplatten en over een jaartje maar weer eens kijken :)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
IMAG0585.jpg

Zo...de nieuwe aanvoer van gisteren. Kersenhout voor de productie van een tafel, ik mag het hout vierzijdig geschaafd aanleveren. Esdoorn 52x270mm voor de productie van een lamp. Verder kwartiers ovangkol en kwartiers red cedar. En weer wat glacial white maple, dat is esdoorn geselecteerd op kwaliteit en kleur.
Ook was er kwartiers sipo mahonie binnengekomen maar deze werd bij aankomst gelijk verwerkt tot verlijmd paneel aangezien deze vandaag gehaald wordt.

Gisteren alles ook gelijk grofweg op juiste maten gezaagd. Er blijven dan altijd weer smalle stroken over, altijd mooi voor kleine projecten zoals snijplanken.

Vandaag gaan we het kersenhout op maat schaven , het sipo mahonie schaven....verder komt een goede vriend van mij rustiek eikenhout uitzoeken voor een tafel die we samen gaan bouwen. Vanmiddag weer naar de houtwinkel want er komen een aantal mensen hout bekijken en hun bestellingen ophalen...tussendoor nog wat pakketten hout klaarmaken voor verzending.... Kortom, het zal een mooie dag gaan worden vandaag!!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
IMAG0602.jpg

Zo af en toe moet er natuurlijk ook even gehobby'd worden....Hier een aantal pepermolens in wording.... Gevlamd esdoorn verlijmd met afromosia... volgens mij worden dat hardstikke mooie blokken voor het draaien.

IMAG0605.jpg

Hier een stapel geherzaagd gevlamd esdoorn. Komende week gaat dit allemaal door een vandikteschuurmachine. Voorlopig laat ik dit nog elders doen maar eigenlijk wil ik wel eens zo'n machine in mijn eigen werkplaats hebben staan.

IMAG0603.jpg

De restanten van een uurtje zagen..... Iemand brandhout nodig ?? eigenlijk hebben we het hele jaar wel brandhout liggen maar natuurlijk ook de geperste blokken uit onze afzuiger. Mocht iemand eaa kunnen gebruiken dan ben je meer dan welkom.Voor een kleine vergoeding laden we zo je auto vol :eek:

Gisteren zijn er weer wat mensen geweest die hun bestellingen op hebben gehaald. Van kers tot sipo mahonie en van olijf tot noten. Het is altijd heerlijk om de tevreden blikken te zien wanneer zij het hout zien staan. Dat doet me altijd goed. Ook wanneer ze vertellen dat ze al bij meerdere houthandelaren geweest zijn en maar niet konden slagen.

Straks nog even een uurtje naar de werkplaats om wat cedar en plataan op te zagen tot dunne plankjes...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.