Blog : Mijn belevenissen in houtland

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Rick heb jij toevallig een leuk verzamel boekje met leuke stukjes fineer? (zoals wortel stukken e.d.) Want doosjes maken IS SUPER LEUK!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Vanmiddag maar weer eens opruimen....heb eaa nog veel dun amerikaans noten en dun ziricote staan waar ik nog eens kritisch naar wil kijken...

IMAG4125.jpg

Zulke stukken haal ik dus allemaal uit de voorraad en kan voor een zachte prijs naar een andere eigenaar. Nog goed bruikbaar voor bv kistjes/sieraden of andere kleine dingen. Aan de andere kant kan ik ook genoeg mensen die de scheuren gewoon lijmen en dan alles netjes schuren. Zie je soms niets meer van.

Mocht je zelf even willen komen kijken dan kan dat morgenochtend. Bel me dan aub even of stuur mij een mailtje.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Gistermiddag had ik hele plannen maar veel is daarvan niet terecht gekomen. Ik heb een hele tijd zitten praten met een mede houtondernemer die even zijn verhaal kwijt wilde en mijn visie op zijn problemen. De middag was snel voorbij , aan het einde van een middag kwam er nog een potentieel nieuw forumlid langs. Ook leuk gesprek gehad. Ik kan het gevoel nog goed voor de geest halen wanneer ik ging starten met het eerste "echte" hout. Waar ik kan heb ik geholpen (ondermeer met het vertellen over woodworking).

Nu nog een paar slokken koffie en dan naar de wp !! Heb een paar kleine klussen en daarna verder opruimen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dus.....wilde plannen...wederom weinig van terecht gekomen....Het hoofd wilde wel maar het lichaam kon niet volgen. Dus maar besloten om lekker thuis te blijven. Een goede houtvriend kwam buurten, gezellig zitten ouwehoeren over hout en nog veel meer.

Net heel even een klein klusje gedaan in de werkplaats thuis. Ik haal multiplex gezaagd voor een grote bak onder de werkbank, deze zit in elkaar geschroefd en zit al weer deels vol.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG4125.jpg
resten ziricote

IMAG4143 (1).jpg
assorti pakketje dun hout

IMAG4144.jpg
50mm dik ovangkol en wenge

Zo maar even een kleine selectie van de mailing die ik net verzonden heb naar de mensen die in onze mailinglijst staan.

Wil je deze mailing ook ontvangen ? Dat kan ! Stuur mij even een pb'tje met je mailadres of mail mij op hout@masave.nl
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
pfff elke keer als ik van die stukken hout zie wil ik er gelijk mee aan de slag :p vooral de rechter stukken ziricote vind ik zeer mooi..
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@imnaiki : Ik heb je op de lijst gezet.

Komende woensdag gaat de stapel dun noten / dun ziricote er dan aan geloven....mits het lekker weer is.... Het hout heeft nu 1/2 jaar onder dak gelegen naast de buitenopslag. Het is dus aanzienlijk droger dan toen het hier kwam. Allemaal vers en kleddernat hout.... Normaal koop ik het liefste al mijn hout ovengedroogd maar dit was onderdeel van een andere partij....en dat komt dan ook mee...hahaha.... Het noten is allemaal mooi kwartiers gezaagd...zitten delen bij van 600mm !!

Net even in de werkplaats geweest omdat 2 zeer belangrijke klant ( mijn beide kinderen) een bestelling hadden gedaan.... Ze mogen graag knutselen en vanmorgen heb ik een doe-het-zelf-pakket poppenhuis gemaakt. Mogen ze alles zelf in elkaar schroeven..

IMAG4153.jpg
en dan een partij tussenschotten.....
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@wimmel : Nou....Barbie heeft een hele andere smaak , die houdt meer van plastic. Misschien dat team Playmobile wel eaa in het huis wil hebben. Sam heeft al een bank en een tafel gemaakt

@katma : Ik ben zo'n ouderwetse papa...Geld nodig ? -> Klusjes doen !! Man, zo heb ik vroeger heel wat dubbeltjes bij elkaar gespaard. Uit mijn hoofd : wc schoonmaken 25 cent , kamer stofzuigen 25 cent...en als klapper stond de tuin op het programma : heg knippen 1 gulden en onkruid wieden 1 gulden. Wanneer ik een dag bezig was had ik maar zo 4 gulden bij elkaar. Dat waren vele voetbalplaatjes.

De komende dagen is het erg rustig in huize Koorman. Vanmorgen heb ik Geertje naar het station gebracht, zij gaat een paar dagen naar Venetie ivm bruiloft. De kinderen zijn gisteren bij opa en oma beland want die hadden een huis gehuurd op een vakantiepark. Ik heb het rijk alleen dus. Natuurlijk had ik dit graag anders gezien maar dingen zijn zoals ze zijn he. Een tripje naar Venetie behoort niet tot de mogelijkheden. Je moet er altijd het beste van maken. Straks lekker even naar de werkplaats en vanmiddag misschien even met een schaal beginnen op de draaibank.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG4213.jpg

Deze kloppers heb ik enige tijd geleden eens gemaakt. Deels omdat ik (en mijn kinderen ) een klopper nodig hadden maar ook deels omdat je zo heerlijk van je kleine stukken afkomt. In totaal zeker een stuk of 15 verlijmd. De drie op de foto zijn nog overgebleven en kwam ik deze week tegen bij het opruimen van een stelling. Ik ben ze niet meer nodig en ze gaan in de verkoop voor 20 euro per stuk. Iemand nog klopper nodig ?

Vandaag was het een rare dag. Het leek vanmorgen een rustige dag te gaan worden maar niets is minder waar. Het was nog echt even rennen en vliegen vandaag om alles klaar te krijgen. Beter zo dan andersom denk ik dan altijd maar :eek:

IMAG4221.jpg

Aanwinst van de week : Black Limba !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@shadowman : Ik was er zelf ook erg blij mee. Niet alle stukken zijn zo sterk getekend helaas.

Straks richting werkplaats om eaa voor te bereiden voor een lijmsessie met een 2 componenten lijm van Westsystems, deze had de klant zelf aangeleverd. Er moet eaa verlijmd worden voor gebruik onderwater. Verder ligt er nog eaa te wachten om verwerkt te worden voor de mailing van volgende week. En er komt nog iemand langs met een blok hout welke hij verzaagd wil hebben, lijkt me ook geen probleem.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat lijmen met die 2 componenten epoxy is niet echt mijn ding...wat een akelige geur !! De lijm zal in 1 koker voor in het kitpistool. Ik gebruik nooit zo'n pistool en kreeg al snel kramp in de onderarmen....ik bleef maar knijpen. De verwerktijd was 40 minuten...vond ik nogal lang maar die tijd ben je ook wel nodig..hahahaha
Nadat ik de klemmen aangedraaid had heb ik gelijk zoveel mogelijk epoxy weggehaald. Ik heb liever een klodder houtlijm aan mijn vingers dan deze prut. De volgende dag de paneeltjes uit de klemmen , een scherpe verfkrabber over de lijmnaden en toen een paar ritjes over de vlakbank en door de vandikte. Gelukkig had ik wat extra tijd gerekend om deze panelen te lijmen anders had ik net zo goed in de zon kunnen gaan zitten...hahaha...Er moet toch eaa verdiend worden.

Dit laatste is wel een wonderlijk iets. Mensen weten dat je iets doet met hout voor je werk en denken dan soms dat allerlei kleine klusjes wel even tussendoor kunnen. Of dat ik allerlei planken hout "ergens heb liggen die ik nooit gebruik".....Ik blijf mij hier toch over verbazen. Je loopt toch ook geen bank binnen met de vraag of je gratis geld mee mag nemen dat ze "ergens hebben liggen en nooit gebruiken";);)

Huize Koorman is weer helemaal compleet. Kinderen weer terug en zondagavond heb ik Geertje opgehaald van het station. Het vrijgezellenleven is niets voor mij, ik kan enorm genieten van dingen zoals samen eten of samen naar een film kijken.

download.jpg

Dit wordt het nieuwste project van Sam. Hij heeft echt serieus veel geoefend en mag nu in 3D iets maken. Ik heb al een mooi stuk elzenhout gevonden en daar gaan we hopelijk vandaag mee aan de slag.Laat ik allemaal van hem afhangen.

Straks volgt er nog een mailing met allerlei bijzondere houtsoorten : noten, khaya,satinwood,kers,limba,ziricote,olijf en een verlijmde plank uit esdoorn en noot... Hopelijk kan ik daar weer andere houtbewerkers blij mee maken.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG4265.jpg

Het vinden van mooi amerikaans noten wordt lastiger en lastiger. Het aanbod is zeer wisselend in kwaliteit. Gisteren ben ik door diverse stapels heen gegaan en hier op de foto een klein deel van de delen die naar Zwolle komen. Grotendeels 50mm dik en breedte's tot 300mm !! Weinig spint maar wel soms een noest. Ach...ik heb liever een noest dat spint bij amerikaans notenhout.

IMAG4263.jpg

En nu nog een plekje vinden hiervoor. Bij bepaalde leveranciers bestel ik regelmatig en daar mag mijn voorraad blijven staan maar soms kom ik ook bij bedrijven die een eenmalig iets hebben staan....en dan moet ik plek zien te vinden bij de werkplaats....hahahaha.... Ach...ik vind altijd wel een plekje...

IMAG4264.jpg
Deze moest zeker mee...heerlijk warrig van structuur !!! Daar ga ik allemaal dunne plankjes van zagen, kan je heel mooi spiegelen. Ook heb ik een raar deel zebrano gevonden, zo krom als een hoepel maar met een enorme mooie tekening. Die zaag ik eerst eens in allemaal stukken van 500/600mm, dan ben je gelijk dat hele kromme een beetje kwijt..dan een paar dagen laten rusten en dan door de lintzaag..
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
En dan is het alweer zaterdag. Deze week is werkelijk omgevlogen. Het plan was om een redelijk deel van de houtopslag buiten te verwerken maar daar ben ik nog steeds niet aan toegekomen. Komende week maar weer een poging doen. Straks naar de werkplaats voor een aantal lijmsessie's. Een bepaalde klant lijkt bijna slachtoffer te worden van zijn eigen succes. De orders stromen binnen en hij kan het werk niet aan....dus probeer ik het hout al verder verwerkt aan te leveren. Dit scheelt hem bijna 20 uur per order...Die tijd kan hij dan gebruiken om zijn werkproces te optimaliseren. Leuk om te zien hoe een ieder omgaat met zulke situatie's.

IMAG4266.jpg
Bosse . Een leverancier had al vele, vele jaren een 12 tal balken bosse liggen. Goh, rick...is dat niets voor jou ? Ik had geen idee hoe deze houtsoort eruit zag maar ik vind het belangrijk om ook je leverancier te helpen wanneer hij ergens mee zit. Afgelopen week zijn er 2 delen meegebracht. Deze gaan volgende week verwerkt worden...wordt vervolgd...

Nu richting werkplaats want om 8 uur staat er een tweetal mensen voor de deur om eaa te overleggen over lopende opdrachten. Voor de tijd alvast zorgen dat er een serie planken in het lijmrek hangt !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Voor de bezoekers van onze open dag 28 mei :

Geef aub je bestellingen tijdig door. Zo kan je je bestelling meenemen op de dag zelf.
Hout kan deze dag niet gemachineerd worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.