Deze vaas heb ik pas geleden gemaakt en ik wil deze waterdicht maken zodat er bloemen in kunnen.
De keuze is gevallen op het brouwerspek deze harssoort wordt/werd gebruikt om houten biervaten waterdicht te maken...... dus er kan ook bier in de vaas
De buitenkant is afgewerkt met vernis

De rand bovenop wil ik ook voorzien van het pek, wat later gezien geen goed idee blijkt te zijn.

Eerst maar eens het pek smelten,
Aanbevolen temperatuur 180-200 graden.

OK..... bijna 200 graden

Van het gieten heb ik geen foto's omdat dit lastig als je alleen bent
Het is niet goed gelukt.... de ducktape is bijna weg gesmolten en het pek is niet goed verdeeld.

Nadat alles is afgekoeld (het hout wordt namelijk ook behoorlijk warm)
Ben ik met een verfbrander de oneffenheden gaan weg werken.
De open poriën van het eikenhout werkt ook niet goed mee. Door de lucht die in het hout zit komen er luchtbelletjes in het pek.
Na meerdere malen op die plekken het pek opnieuw te smelten worden deze minder.
Misschien dat ik de volgende keer eerst een Cellulose poriënvuller gebruik om dit te voorkomen en de vaas meer dan de helft vul met het hete pek en dan al-draaiend leeg giet.

Hier dan de test of de vaas waterdicht is.... Yep

Een mooi herfststuk met een mooie vaas voor moeders de vrouw.

De keuze is gevallen op het brouwerspek deze harssoort wordt/werd gebruikt om houten biervaten waterdicht te maken...... dus er kan ook bier in de vaas
De buitenkant is afgewerkt met vernis

De rand bovenop wil ik ook voorzien van het pek, wat later gezien geen goed idee blijkt te zijn.

Eerst maar eens het pek smelten,
Aanbevolen temperatuur 180-200 graden.

OK..... bijna 200 graden

Van het gieten heb ik geen foto's omdat dit lastig als je alleen bent
Het is niet goed gelukt.... de ducktape is bijna weg gesmolten en het pek is niet goed verdeeld.

Nadat alles is afgekoeld (het hout wordt namelijk ook behoorlijk warm)
Ben ik met een verfbrander de oneffenheden gaan weg werken.
De open poriën van het eikenhout werkt ook niet goed mee. Door de lucht die in het hout zit komen er luchtbelletjes in het pek.
Na meerdere malen op die plekken het pek opnieuw te smelten worden deze minder.
Misschien dat ik de volgende keer eerst een Cellulose poriënvuller gebruik om dit te voorkomen en de vaas meer dan de helft vul met het hete pek en dan al-draaiend leeg giet.

Hier dan de test of de vaas waterdicht is.... Yep

Een mooi herfststuk met een mooie vaas voor moeders de vrouw.

Laatst bewerkt: