Blij met Diamant slijpsteen van Baptist!

Marcelsch

Actieve deelnemer
Er is al heel veel over geschreven, maar als beginneling is het toch zoeken naar gereedschap wat ook weer niet de hoofdprijs is.
Ik had nog een wetsteen (2 kanten, fijn en grof) in de kast liggen, die ik na het vlakken op een glazen plaat, gebruikt hebt om m'n schaaf en beitels te slijpen.
Het ging, en het voelde scherp. Schaven ging redelijk goed, voorzover ik kon beoordelen want ik had nog nooit een schaaf in mijn handen gehad.....

Het schaven van vurenhout ging uiteraard zonder problemen, eiken ging redelijk. Maar ik merkte dat de kopse kant toch wel een worsteling werd op de shooting board :cautious:
Na vele berichten op dit forum gelezen te hebben toch maar een diamant slijpsteen gekocht.
Wow, wat een verschil! De 400 kant schraapt het staal er bijna van af, super om de 25º bevel te zetten. En de 1000 kant is fijn genoeg om de 30º te zetten.
Nog even na polijsten om een stukje leer met pasta en vlijmscherp! De kopje kanten van hetzelfde eiken schaven met gemak. Wat een wereld van verschil.

Dus mijn tip voor elke beginnende woodworker, begin met het kopen van een goede slijpsteen 💪

Sorry, dat ik gelijk reclame maak voor deze materialenshop...
large_13307748895431.jpg
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Er is al heel veel over geschreven, maar als beginneling is het toch zoeken naar gereedschap wat ook weer niet de hoofdprijs is.
Ik had nog een wetsteen (2 kanten, fijn en grof) in de kast liggen, die ik na het vlakken op een glazen plaat, gebruikt hebt om m'n schaaf en beitels te slijpen.
Het ging, en het voelde scherp. Schaven ging redelijk goed, voorzover ik kon beoordelen want ik had nog nooit een schaaf in mijn handen gehad.....

Het schaven van vurenhout ging uiteraard zonder problemen, eiken ging redelijk. Maar ik merkte dat de kopse kant toch wel een worsteling werd op de shooting board :cautious:
Na vele berichten op dit forum gelezen te hebben toch maar een diamant slijpsteen gekocht.
Wow, wat een verschil! De 400 kant schraapt het staal er bijna van af, super om de 25º bevel te zetten. En de 1000 kant is fijn genoeg om de 30º te zetten.
Nog even na polijsten om een stukje leer met pasta en vlijmscherp! De kopje kanten van hetzelfde eiken schaven met gemak. Wat een wereld van verschil.

Dus mijn tip voor elke beginnende woodworker, begin met het kopen van een goede slijpsteen 💪

Sorry, dat ik gelijk reclame maak voor deze materialenshop...
Bekijk bijlage 98300
Ik heb deze ook enkele maanden in gebruik. Werkt als een trein! Erg blij mee en goede resultaten voor zowel mijn beitels als schaafbeitels.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Gebruiken jullie beiden een hulpmiddel of slijp je uit de hand? En zo ja, hoe dan? :)
ik gebruik een tormek 3 voor beitels en schaven durf ik nog niet te slijpen.
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
Gebruiken jullie beiden een hulpmiddel of slijp je uit de hand? En zo ja, hoe dan? :)
ik gebruik een tormek 3 voor beitels en schaven durf ik nog niet te slijpen.
Waarom durf je niet? Het schaaft behoorlijk prettiger met een scherpe beitel 😇

Ik gebruik nog steeds een hulpmiddel, deze ook van Baptist
Is redelijk voor die prijs, merk wel dat de beitel van de schaaf en niet altijd recht in ligt. Dus goed controleren. En het wieltje is niet heel erg geweldig, maar wat wil je ook voor €14,95.
Maar het resultaat is goed! Uiteindelijk wil ik het wel uit de hand proberen maar ben voor nu al blij dat m'n beitels merkbaar vlijmscherp zijn!
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
Ik heb gemerkt dat met eikenhout, waar ik nu mee bezig ben, ik de schaaf echt wel meerdere keren moet slijpen. Hoe hou jij ze scherp dan?
Na mijn eerste slijpervaring dacht ik dat ik wist wat scherp was..... maar nu met deze steen en de leren strop na kan ik letterlijk het haar van m'n armen scheren! 😁.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Het materiaal van de beitels is ook belangrijk! Dat kan er heel goed een mooi uitzien, maar is misschien minder hard dan je denkt.
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ik heb dezelfde steen 6 maanden geleden bij AliExpress gekocht en in het begin vloog het staal er inderdaad af bij de 400 kant. Nu is dat al een stuk minder. Ook moet ik bekennen dat ik de steen gebruik om mijn wetstenen te vlakken. Ik zit nog te denken aan een DMT coarse steen en een DMT fine of extra fine. Dan kan ik in de schuur snel mijn beitels (< 1 min) weer scherp maken tijdens een klusje zonder eerst een steen te hoeven weken.

Ik zag dat de Veritas slijphulp weer te koop was en die heb ik ook meteen besteld. Ik heb een Eclipse kloon ge'ali-expressed maar die is gewoon niet goed. Het rollertje staat niet haaks op de klemmen en de klemmen gaan ook scheef ten opzichte van elkaar staan als je ze aandraait. Dan maar wat meer moeite met de Veritas maar wel reproduceerbare goede resultaten.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
307
Rosmalen
Overigens kun je op ebay.co.uk redelijk makkelijk echte eclipse honing guides vinden, maar ja, nu ook douanerechten jammer genoeg.
Als we weer mogen reizen, naar engeland en een auto vol spullen halen 😀
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ik heb dezelfde al een jaar of 4, gebruik em alleen hobby matig, maar heb wel de indruk dat ie wel wat minder wordt. Niet de allerbeste kwaliteit, maar daar is de prijs dan ook naar...😊
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
Precies, zeker voor de beginnende hobbyist een mooie steen om het proces onder de knie te krijgen. Mocht hij na een aantal jaren minder worden, en ik ben nog steeds enthousiast houtbewerken 😇.... dan is de kans groot dat er een duurdere variant komt.
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Ik heb zelf een goedkope combisteen voor de Japanse beitels. Ik krijg ze hier wel scherp mee, maar ju ook niet dat ik zeg dat ze levensgevaarlijk worden.:)

Zou deze die je hier aanhaalt betere resultaten geven?
20210218_204711.jpg
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
Tsja, da's een zeer goede vraag. Ik durf het niet te zeggen, ik heb daar te weinig ervaring voor vrees ik.

Wat ik dus intussen wel weet is dat mijn oude steen, ondanks zorgvuldig vlakken veel mindere resultaten gaf met een veel langere slijptijd. Met deze diamandsteen ben ik in een paar minuten weer up and running met in- en uitklaar halen van de schaaf. Een seconde of 10 over de 400 kant, nog 10 seconde over de 1000 kant en een keertje of 40 over de leren strop. Vlijmscherp! De eerste haal over m'n hand had ik er al vrij snel op staan door alleen maar per ongelijk langs m'n beitel te gaan 😁
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Het slijphulpje dat je gebruikt Marelsch is een kopie van de Eclips. Ze worden wat ruw afgeleverd, maar met een klein beetje vijfwerk maak je er een prima ding van, zoals op het filmpje van Lie Nielsen te zien is.

Slijpen is wel een beetje oefenen, maar met een 3000 steen moet je echt een hele bruikbare snede krijgen en met 8000 grit of hoger en super snede.
Beginnende slijpers maken de fout te gauw naar een te fijne steen te gaan. Slijpen met een 600 of 1000 tot je echt een braam voelt. Daarna pas met een fijnere steen de vouw polijsten. Niet benauwd zijn dat je je beitel opslijpt, dat gaat met hobby gebruik niet lukken.

En voor schaaf en andere beitels geld dat je moet zorgen voor een strakke gepolijste achterkant.

Wordt toch tijd om nog eens een goede beginners rubriek te maken..... wordt aan gewerkt.

jaap




large_14667581052123.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Marcelsch

Actieve deelnemer
Haha, bedankt voor de aanvulling Jaap!
Dit is inderdaad het hulpje, functioneert ook zeker wel maar is absoluut geen kwaliteit maar mag je ook niet verwachten voor die prijs.
Verder inderdaad precies wat je aangeeft. Ik heb diverse YouTube filmpjes bekeken, daar heb je als beginner echt meer dan voldoende aan, maar misschien een keer verzamelen is wel een idee.
Overigens wel leuk om te zien dat iedereen z'n eigen methode aanhoudt.

Hier wat interessante info voor vele uurtjes plezier :
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
Ik heb dezelfde steen 6 maanden geleden bij AliExpress gekocht en in het begin vloog het staal er inderdaad af bij de 400 kant. Nu is dat al een stuk minder.
Dat is de eigenschap van een diamantsteen. Een synthetische steen slijt over tijd af, diamant wordt over de tijd steeds fijner. Volgens mij is het idee van de openingen in het vlak bij de duurdere stenen om vuil sneller af te voeren en dat proces te vertragen.

Voor wie nog wat geld in z'n zak wilt houden, een goede budget tip: diamond plates via eBay/Aliexpress. Die tip heb ik weer van Paul Sellers (Edge Sharpening Under £10). Op Aliexpress kost een setje van 240-600-1200 zo'n 12€ inclusief verzenden. Ik ben erg tevreden over hoe makkelijk ik daarmee scheermes-scherp kan slijpen.
Ik heb die van mij op een restje betonplex gelijmd met secondelijm en was verbaasd over het resultaat. Daarna twee sets besteld voor familieleden (je kan precies twee sets per keer kopen zonder douanekosten), en die vroegen laatst om nog een setje om ook weer door te geven.
Die diamantplaten werken perfect voor beitels en schaafbeitels of andere snijkanten die op de steen passen. Ze werken minder goed voor messen bijvoorbeeld omdat de rand niet helemaal strak is afgewerkt.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Gebruiken jullie de diamant steen nat of droog? Beide werkt, voor mijn gevoel geeft nat een iets beter resultaat, of maakt het niks uit?
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
Ik gebruik hem altijd nat. Het schijnt het slijpsel beter af te voeren en de steen is gekoeld wat slijtage tegen gaat. Wat ik gehoord heb...
Omdat mijn schuur niet verwarmd en redelijk vochtig kan zijn in deze maanden leg ik hem altijd droog in huis tegen het roesten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
Ik gebruik ze ook nat, met water met een drupje afwasmiddel erin. Droog geven mijn platen teveel wrijving om nauwkeurig te kunnen werken. Met water gaat het soepel en wordt er heel makkelijk materiaal afgenomen, gezien de donkere slurrie die ontstaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.