blast gate (schuif afsluiter ?)

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Heb je met al dat PVC geen last van statische elektriciteit?
En met name de ontlading van die statische elektriciteit als je de buis aanraakt?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Hoi Boktor,

Ik heb nu 2 slangen, de ene zeer soepel de andere behoorlijk stugger
Echter vind ik die stugge geen straf, het voordeel is dat je geen kleine/krappe bochten krijgt én als alles een beetje redelijk is aangelegd dan zou dat ook niet nodig moeten zijn

Wat zou jouw motivatie zijn om niet voor die stugge slang te kiezen ?

Mijn "motivatie":
Omdat ik nog bezig ben met de totale inrichting van de werkplaats vanuit scrap, weet ik uit ervaring dat eea nog wel wat verplaatst gaat worden in de toekomst. Dan prefereer ik soepele slangen ipv stugge. Als het eenmaal staat zoals ik van jou begrijp, dan maakt het idd volgens mij niet meer zo uit. Behalve dan bij de vlakvandiktebank waar je nog weleens met je slangen moet stoeien. Wellicht is het met die stugge wat lastiger om over eea heen te schuiven, afhankelijk van de in/out diameters van de pvc-pijpen.

Verder was mijn opmerking meer om je erop te wijzen dat je weet wat je koopt en het later geen eventuele domper zou zijn als je je postpakketje openmaakt, omdat je een andere verwachting zou hebben.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag allemaal,
Om even aan te haken op dit verhaal. Ik heb nog ongeveer 15 pvc afsluiters liggen. Deze zijn eigenlijk vedoeld voor het aansluiten van waterleidingen. Ik heb ze zelf specifiek gekocht om lucht afzuiging te maken. De leidingen die ik nu ga aanleggen zijn 160 en de schuiven zijn 100 mm
Deze afsluiters sluiten veel beter af dan standaard luchtafsluiters. Omdat ze normaliter voor water system worden gebruikt zijn ze waterdicht.
Ik wil ze wel verkopen als er interesse is.
Ik zal van het werkend even foto's en vraagprijs posten

Hier alvast een linkje. Deze zijn 110 mm degene die ik heb zijn 100 mm
http://www.wesdijk.nl/vijver/afsluiters-kogelkranen/238-pvc-afsluiter-110-mm-1000000031638.html
Groeten
Rik
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ken ze, had ze ook op mijn vijver
wat voor prijs had je in gedachten ?

Boktor, duidelijk verhaal, dank je
Teleurstelling is er elke dag wel als ik de post open, het is nooit het winnende lot :)

Sunrayes
Statische electriciteit, veel over gescheven, nog meer over mogelijk brand enzo maar niemand kan 1 geval wijzen waar het echt mis is gegaan

aarddraad door de buizen, dan word het afgevoerd zou een optie kunnen zijn
het laatste stuk is slang dus theoretisch raak je pvc leiding bijna niet aan

Hij doet het toch ook met pvc leidingen: https://www.youtube.com/watch?v=S_TNMhcsJJc
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.276
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Sorry, ik had alleen de plaatjes gezien en niet de teksten ernaast gelezen...
Zelf heb ik in huis een centraal stozuigsysteem aangelegd, bestaat volledig uit PVC buizen. Is geen enkele aarde draad op aangesloten en ik heb nergens last van, pas was ik met de stofzuiger in de shcuur bezig, ik gebruik daar de slang van de stofzuiger zelf tussen de cycloon en bv de Bandschuurmachine, daar heb ik op een bepaald moment een wel een stuk koperdraad omheen gedraaid en aan aarde gehangen, sindsdien nergens last meer van.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Sunrayes
Statische electriciteit, veel over gescheven, nog meer over mogelijk brand enzo maar niemand kan 1 geval wijzen waar het echt mis is gegaan

Ja, precies. Zo denk ik er ook over.
Ik vroeg het me alleen af of er intussen al iemand is die er wel problemen mee heeft gehad.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.276
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dat centrale systeem bevalt prima, ik heb 4 vaste punten, 2 boven en 2 beneden, een slang van 9 meter en nog 2 Plint openingen, das verdomd hamdig, je veegt dingen erheen en je zet de schuif open het verdwijnt het systeem in. Zit een zware zuigunit in met dubbele motor. Alles gebaseerd op 50mm PVC buis.

Zoals ik al zei, maar volgens mij kwam dat niet goed over, had ik dus wel last van statische electriciteit. Alleen geen schade alleen wat vervelendeprikkels....
 

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
@Fanatic

Dat is een goed idee een plint opening.
Ik ben nu ook met een afzuigsysteem bezig, maar er valt toch wel altijd wat op de grond. bv met handzaag oid.

Ik ga het meenemen in mijn ontwerp.:rolleyes:

Gr Ernst
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels heb ik een verloop van 110 naar 63 binnen en een stuk buis van 100mm
Nu nog wachten op wat vulringen van 110 naar 100 en dan kan ik de rest bestellen
Heb er geen haast mee, zal nog wel een paar weekies overheen gaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.