Binnendeuren

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Ik ga (waarschijnlijk) nieuwe binnendeuren maken.
De deuren die er nu hangen zijn van slechte kwaliteit en niet mooi afgewerkt.

IMAG1798.jpg

De stijl zal ongeveer dezelfde zijn, misschien wel meer details in de lijsten.
Het is de bedoeling om ze in massief hout te maken.
Mijn eerste keuze was yellow poplar omdat dit al meermaals als de ideale houtsoort voor dit soort projecten is genoemd.
Prijs is ongeveer 1200 euro/m3 wat ik aanvaardbaar vind.
De houthandel waar ik meestal koop had een ander voorstel, namelijk ayous.
Ik ben er geen voorstander van omdat ik liever geen tropisch hout gebruik, hoewel hij dit levert als FSC.
Nu heeft ayous wel een aantal voordelen tov yellow poplar. YP is in vallende breedtes terwijl ayous leverbaar is op 50 x 270 mm voor de kader en 27 x 370 voor de panelen. Uit die 270 kan ik zonder verlies twee stijlen zagen en 2 x 370 lijmen geeft een mooi paneel. Dus veel minder werk dan YP en ook goedkoper (950 euro/m3).
Het prijsverschil is wel niet dusdanig groot dat dit een doorslaggevend argument wordt.
Beuken is wat prijs en afmetingen betreft ook een goed alternatief, maar is een stuk zwaarder (400 kg versus 700 kg/m3) en valt daardoor eigenlijk af.


Nu is mijn vraag: zijn er nog pro's en contra's voor beide houtsoorten en zijn er eventueel nog alternatieven.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Hallo Mathieu,

Zelf heb ik nog geen ervaring met YP en kan dus niet vergelijken. Wel vaak Ayous gebruikt dat in Nederland vooral als Abachi wordt verhandeld. Makkelijk hout om mee te werken, geeft wel veel fijnstof. Het is vrij zacht en deukt daardoor vrij snel in. Ik heb het gebruikt voor keukenkastdeurtjes en afgewerkt met hardwax oil in twee lagen. Die afwerking maakt het oppervlak veel sterker. Na 6 maanden zie ik nergens oppervlakte beschadigingen. Wel heeft Abachi open poriën en dat zie je ook na de hardwax oil behandelingen. Als je een gesloten oppervlak wilt, zul je daar iets aan moeten doen.

De prijs die je noemt voor jouw Ayous ervaar ik wel als vrij laag!

Succes.

Rob
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Kan je misschien een foto plaatsen van je keuken? Gewon om een indruk te krijgen van het resultaat.
Ayous en Abachi zij volgens de ene bron hetzelfde,volgens de andere niet. Maar het zijn in ieder geval commerciële namen voor houtsoorten met gelijkaardige eigenschappen.
Mijn keuze is ondertussen toch gevallen op Yello poplar. Ik hoop dat het niet teveel rotzooi in de werkplaats geeft.
Eerste werk is nu een houtstaat maken om zo weinig mogelijk overschotjes te hebben.
En uitkijken naar een geschikte profiel en bossingfrees.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Hallo Mathieu,

Bijgaand 2 foto's van de deurtjes. Ik zocht een wat nonchalante stijl, niet te strak.


08103860.jpg

08103863.jpg

Voor afwerking kies ik vaak voor gekookte lijnolie, maar voor deze toepassing werd het hout veel te geel. Te weinig contrast met beuken bladen.

Daarom heb ik ervoor gekozen om hardwax olie van Blue Dolphin te gebruiken. Eerst de witte variant inwrijven en na ca 30 min alles afnemen. 24 uur drogen en dan een laag blanke hardwax olie.

Rob
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Het laat zich ook makkelijk bewerken, ik heb enkele plinten laten maken van Yellow Poplar. Mooi glad te schilderen ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.