Binnenbekleding voor kussenkast?

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
119
55
Naarden
Hoi,
wij hebben nu in onze hut (=overkapping 3 zijden dicht) een kussenbox staan van ongeveer 2 meter breed, 80 hoog, 60 diep zoiets. Volgens mij gemaakt van PE rotan wicker en bij de online retailer gekocht, kan in mijn mailbox het exacte model niet meer terug vinden. Als je googlet op kist opbergbox buiten wicker dan vind je wel zoiets.
Dat heeft een deksel aan de bovenkant en is aan de binnenkant rondom bekleed met een soort zwart dun doek. Die kist is niet het mooiste object, maar we kunnen er de hele winter de kussens van de tuinsets in doen en in het voorjaar ruikt het nog net zo fris als het er in ging, geen vochtplekken, geen 'weer' in de bekleding, helemaal niets.

Nu is de hut wat opgeknapt afgelopen jaar en ben ik daar 2 meubels voor aan het maken, die samen een soort keukenblokje vormen. Een laag breed deel en een hoge kast. Het lage deel is 2 meter breed, 90 hoog, 60 diep, gemaakt van Douglas hout, deels met sponningplanken, maar ook deels kopse kanten tegen elkaar met een kleine spleet. Aan de voorkant 4 deurtjes. Dat staat nu in de beits. Anyway, er kan in ieder geval wat lucht langs op diverse plaatsen. In die lage kast moeten ook de kussens komen en je voelt de vraag al aan komen...
Ik wil dat de kussens daar straks net zo fris en fruitig uit komen als de huidige kussenbox. Moet ik het dan heel luchtdicht gaan maken? Moet ik het juist met spleten laten dat het door kan tochten? Moet ik er damp open folie aan de binnenkant tegenaan doen? Dampdichte folie? Is er een speciaal soort doek voor? Wie weet hoe ik dat kan doen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Afbeelding van WhatsApp op 2025-10-29 om 21.02.14_cbaef6e9.jpg

• Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.358
734
Ik heb voor vrienden wel eens zo'n kist bekleed met worteldoek, om vieze beestjes buiten te houden en toch geen vocht op te sluiten. Daar waren ze erg tevreden over maar die kist stond redelijk beschut op een overdekt balkon. Ik weet niet hoe goed zoiets zou voldoen in weer en wind.

Mooie kist/kast trouwens!

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.