Beste houtliefhebbers,
Ik heb twee bijzondere massieve blokken sterk gefigureerd Bubinga (Waterfall Bubinga) in mijn bezit. Ik heb deze stukken inmiddels zelf al een aantal jaar. Daarvoor maakten ze deel uit van een houtcollectie van circa 40 jaar oud, waarin het hout langdurig droog opgeslagen heeft gelegen.
Waterfall Bubinga is geen aparte Bubinga-soort, maar een benaming voor uitzonderlijk gefigureerd Bubinga waarbij de natuurlijke vezelstructuur een golvende, bijna driedimensionale tekening veroorzaakt. (Ik heb een aantal screenshots van een filmpje gemaakt waarin je het veel beter kan zien) Afhankelijk van de lichtinval lijkt de tekening als het ware over het oppervlak te bewegen of naar beneden te ‘stromen’, vandaar de naam Waterfall. Bij deze twee blokken is die tekening over een groot deel van het oppervlak duidelijk aanwezig.
Wat deze stukken voor mij extra bijzonder maakt, is de combinatie van de uitgesproken tekening met de forse, nog volledig massieve afmetingen. Het gaat dus niet om fineer, verlijmde delen of dun verzaagde planken, maar om twee zware blokken van respectievelijk 42 en 49 mm dik.
Daarnaast komen beide stukken uit hetzelfde oorspronkelijke stuk hout. Wanneer ze tegen elkaar worden gelegd, is duidelijk te zien dat nerf en tekening van het ene blok in het andere doorlopen. Ze horen dus echt bij elkaar.
Ik heb ze zelf niet direct nodig en vind het eigenlijk zonde om dergelijk oud en bijzonder materiaal zomaar te verzagen. Mijn bedoeling is daarom om de stukken te verkopen, bij voorkeur samen en in hun huidige massieve staat.
Materiaal
Bubinga (Guibourtia spp.)
Sterk gefigureerd / Waterfall Bubinga
Afmetingen
Grote blok: 725 × 547 × 49 mm
Kleine blok: 560 × 547 × 42 mm
Tegen elkaar gelegd vormen ze ongeveer 1.285 × 547 mm doorlopend materiaal.
Bijzonderheden
– Massief en niet verlijmd
– Afkomstig uit een circa 40 jaar oude houtcollectie
– Inmiddels enkele jaren in mijn eigen bezit
– Sterke Waterfall-achtige, driedimensionale tekening
– Tot 547 mm breed en 49 mm massief dik
– Nerf en tekening lopen zichtbaar door tussen beide blokken
– Beide stukken zijn nog volledig intact
– Kwartiers gezaagd
– Interessant voor bijzonder meubelwerk, objecten, beeldhouwwerk, instrumentbouw of een ander project waarbij dit materiaal tot zijn recht komt
Ik ben uiteindelijk de verkoper van deze twee stukken, maar voordat ik er een definitieve vraagprijs aan hang, ben ik erg benieuwd hoe de houtkenners hier ze zouden waarderen.
Wat zouden jullie een realistische waarde als afzonderlijke blokken én als bij elkaar horend paar vinden?
Ik ben daarbij vooral benieuwd in hoeverre de combinatie van de sterke figure, de forse massieve dikte, de ouderdom en het feit dat beide stukken uit hetzelfde hout komen van invloed is op de waarde.
Groet,
Ben
Ik heb twee bijzondere massieve blokken sterk gefigureerd Bubinga (Waterfall Bubinga) in mijn bezit. Ik heb deze stukken inmiddels zelf al een aantal jaar. Daarvoor maakten ze deel uit van een houtcollectie van circa 40 jaar oud, waarin het hout langdurig droog opgeslagen heeft gelegen.
Waterfall Bubinga is geen aparte Bubinga-soort, maar een benaming voor uitzonderlijk gefigureerd Bubinga waarbij de natuurlijke vezelstructuur een golvende, bijna driedimensionale tekening veroorzaakt. (Ik heb een aantal screenshots van een filmpje gemaakt waarin je het veel beter kan zien) Afhankelijk van de lichtinval lijkt de tekening als het ware over het oppervlak te bewegen of naar beneden te ‘stromen’, vandaar de naam Waterfall. Bij deze twee blokken is die tekening over een groot deel van het oppervlak duidelijk aanwezig.
Wat deze stukken voor mij extra bijzonder maakt, is de combinatie van de uitgesproken tekening met de forse, nog volledig massieve afmetingen. Het gaat dus niet om fineer, verlijmde delen of dun verzaagde planken, maar om twee zware blokken van respectievelijk 42 en 49 mm dik.
Daarnaast komen beide stukken uit hetzelfde oorspronkelijke stuk hout. Wanneer ze tegen elkaar worden gelegd, is duidelijk te zien dat nerf en tekening van het ene blok in het andere doorlopen. Ze horen dus echt bij elkaar.
Ik heb ze zelf niet direct nodig en vind het eigenlijk zonde om dergelijk oud en bijzonder materiaal zomaar te verzagen. Mijn bedoeling is daarom om de stukken te verkopen, bij voorkeur samen en in hun huidige massieve staat.
Materiaal
Bubinga (Guibourtia spp.)
Sterk gefigureerd / Waterfall Bubinga
Afmetingen
Grote blok: 725 × 547 × 49 mm
Kleine blok: 560 × 547 × 42 mm
Tegen elkaar gelegd vormen ze ongeveer 1.285 × 547 mm doorlopend materiaal.
Bijzonderheden
– Massief en niet verlijmd
– Afkomstig uit een circa 40 jaar oude houtcollectie
– Inmiddels enkele jaren in mijn eigen bezit
– Sterke Waterfall-achtige, driedimensionale tekening
– Tot 547 mm breed en 49 mm massief dik
– Nerf en tekening lopen zichtbaar door tussen beide blokken
– Beide stukken zijn nog volledig intact
– Kwartiers gezaagd
– Interessant voor bijzonder meubelwerk, objecten, beeldhouwwerk, instrumentbouw of een ander project waarbij dit materiaal tot zijn recht komt
Waardebepaling
Omdat ik dit formaat en deze kwaliteit Bubinga zelf nauwelijks aangeboden zie worden, vind ik het lastig om er een goede marktwaarde aan te hangen.Ik ben uiteindelijk de verkoper van deze twee stukken, maar voordat ik er een definitieve vraagprijs aan hang, ben ik erg benieuwd hoe de houtkenners hier ze zouden waarderen.
Wat zouden jullie een realistische waarde als afzonderlijke blokken én als bij elkaar horend paar vinden?
Ik ben daarbij vooral benieuwd in hoeverre de combinatie van de sterke figure, de forse massieve dikte, de ouderdom en het feit dat beide stukken uit hetzelfde hout komen van invloed is op de waarde.
Groet,
Ben
Bijlagen
-
Screenshot 2026-09-06 at 18.30.56.png450,1 KB · Weergaven: 41 -
Screenshot 2026-09-06 at 18.31.03.png430,1 KB · Weergaven: 40 -
Screenshot 2026-09-06 at 18.31.29.png397 KB · Weergaven: 37 -
IMG_4830.jpg99,7 KB · Weergaven: 37 -
IMG_4802.jpg87,2 KB · Weergaven: 36 -
IMG_4826-1.jpg118,6 KB · Weergaven: 36 -
Screenshot 2026-09-06 at 18.39.07.png916,1 KB · Weergaven: 38 -
Screenshot 2026-09-06 at 18.39.21.png1.007,1 KB · Weergaven: 42