Bijzettafeltjes Robinia ( Twee zusjes voor twee zusjes)

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
De laatste dagen bezig geweest met het maken van 2 bijzettafeltjes voor mijn dochters.
Omdat ik nog wat schijven Robinia had liggen was de keuze snel gemaakt .
Er komt alleen wat problemen om de bocht:
A: diverse scheuren.
B: het vlakken.
dat vlakken ging wel goed met een speciaal gemaakte geleider en de bovenfrees.
De scheuren is eigenlijk een verhaal apart, epoxy besteld en geexperimenteerd, dat had best wat voeten in aarde maar uiteindelijk naar tevredenheid afgerond.
Mijn dochtters zijn twee handen op 1 buik maar de smaak is verschillend. De scheuren moesten van de 1 opvallen en van de ander zo neutraal mogelijk.
Dus..... 1 blauwe scheur en 1 zonder kleurstof.
Voor de pootjes had ik nog wat balkjes eik liggen dus dat kwam ook goed uit.
Afgewerkt met snijplanken olie van het zweedse warenhuis en daarna 3 lagen Trae Lyx
Nu wat plaatjes.
20201121_142146.jpg
20201228_163002.jpg
20201228_162952.jpg
Fred
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.788
934
Leeuwarden
Mooi werk man! Ik hou wel van dit soort werk. Kun je nog wat details geven over de bevestiging van de poten bijvoorbeeld?

Complimenten! Fons
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Mooi werk man! Ik hou wel van dit soort werk. Kun je nog wat details geven over de bevestiging van de poten bijvoorbeeld?

Complimenten! Fons
De poten zijn op (volgens mij) op 15 graden gezaagd weet niet meer precies.
Boven op de poten 2 duvels erin geboord en overgezet op het bovenblad met centerblokjes.
daarna gewoon met lijm erin en onder spanning laten drogen.
Kan best wat gewicht verdragen dus niet meer versterkt met schroeven oid.

Fred
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Erg mooi!
Hoe heb je die vlinderdasjes erin gehakt? Heb je daar een speciale techniek voor of is dat gewoon veel geduld en hoen dat het past?
En de buitenkant, schors eraf en gladgeschuurd?
Ik heb namelijk ook nog een paar moten en (Amerikaans) eiken schijven liggen waar het idee hetzelfde mee is.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Erg mooi!
Hoe heb je die vlinderdasjes erin gehakt? Heb je daar een speciale techniek voor of is dat gewoon veel geduld en hoen dat het past?
En de buitenkant, schors eraf en gladgeschuurd?
Ik heb namelijk ook nog een paar moten en (Amerikaans) eiken schijven liggen waar het idee hetzelfde mee is.
Gewoon eerst de vlindertjes uitzagen erop leggen aftekenen en iets kleiner uithakken. Daarna voorzichtig op maat maken.
Buitenkant schors eraf met de lintzaag . Ik heb bewust iets van hat spint laten zitten om het contrast wat groter te maken. Daarna met de bandschuurmachine net zolang erover tot je tevreden bent met het resultaat.

Fred
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
908
764
Nootdorp
Erg mooi!
Hoe heb je die vlinderdasjes erin gehakt? Heb je daar een speciale techniek voor of is dat gewoon veel geduld en hoen dat het past?
En de buitenkant, schors eraf en gladgeschuurd?
Ik heb namelijk ook nog een paar moten en (Amerikaans) eiken schijven liggen waar het idee hetzelfde mee is.
Als ik de boomschors moet verwijderen dan maak ik een paar wiggen van hout en sla deze tussen het schors en de stam . Dit werkt erg makkelijk en je behoud de structuur van de boom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.