Bijzettafeltje met driehoeken

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
1.669
27
Leeuwarden
Na het experiment met een plantentafeltje kreeg ik de smaak te pakken om wat houtresten op een leuke manier weg te werken. Dit werkt aanstekelijk want het heeft @Vandikte al gestimuleerd tot navolging van het bijzettafeltje. Via Pinterest zie ik veel inspirerende modellen en ik heb nu gekozen voor een tafeltje met veel driehoeken erin. Dat pas wel bij ons huis waar de driehoek een inspiratie is geweest bij bepaalde ontwerp elementen.

Ik had nog voldoende resten Robinia en heb een ontwerp van een krukje gebruikt om hiervan een kleiner bijzettafeltje te maken. Wel een ontwerp wat verschillende (onverwachte) uitdagingen bracht. Aan de hand van de foto’s laat ik dat stapsgewijs zien.

Dit is het eindresultaat
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_90.jpg

Allereerst heb ik uitgezocht hoe ik de hoekverbinding van de poten met domino's kon oplossen.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_94.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a0.jpg

Probleem hierbij is dat het gat voor de domino te diep wordt voor de hoekoplossing, ondanks dat ik deze al verplaats naar een plek waar het meest hout blijft staan nadat de 45 graden hoek wordt gezaagd. De dominofrees stond op de stand met de minste diepte dus heb ik de diepte instelling gemodificeerd met een borgring van voldoende dikte die ik heb platgeslagen en die in de buis voor de diepteaanslag past zodat het gat max. 11 mm diep wordt.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_b8.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_98.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_bd.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ba.jpg

Na het frezen van een facetrand aan de onderdelen heb ik de pootstellen gelijmd

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_9c.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a2.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a4.jpg
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
1.669
27
Leeuwarden
Vervolgens ben ik de driehoek gaan zagen voor opvulling tussen de poten om het blad te vormen.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a6.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a3.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a9.jpg

Daarna heb ik de poten afgewerkt dor de 45 graden hoek af te zagen en het resterende hoekje hout aan de achterkant weer te verlijmen.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a7.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_9b.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_9a.jpg

Zo had ik alle onderdelen voorbereid voor het frezen van de domino gaten voor constructie van het blad van het tafeltje

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_95.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_9f.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_97.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_aa.jpg
 

vandikte

duurzaam is de weg
3 jul 2013
1.070
17
Almere
Knap hoor, deze moet ik even bestuderen (ik zal waarschijnlijk onvoldoende hout hebben:sneaky:)

Dat met die domino diepte ga ik proberen met een strookje multiplex o.i.d.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
1.669
27
Leeuwarden
De problemen die ik tegenkwam waren de diepte van het domino gat en daarnaast de gelijkvormigheid en juiste hoek van de driehoeken die het tafelblad vormen. Enig verloop van de klein stukken op de afkortzaag was daar de oorzaak van en vroeg het nodige correctiewerk. Het meest storend was de verlijming van het blad. Dat moest met alle delen in een keer gebeuren, maar door de snelle hechting van de lijm had ik te weinig mogelijkheid de onderdelen op hun goede plaats te krijgen. Terwijl ik de ontvangende dominogaten al breder had gefreesd en de domino's dunner had geschuurd en de droogpassing goed verliep. Gevolg is dat de binnendriehoek niet zuiver is geworden en de naadjes wat speling laten zien:(

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_c0.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_92.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
1.669
27
Leeuwarden
Nu ik er nog eens over nadenk komt het probleem met de diepte van het domino gat door de dikte van het hout van de pootstellen. Die is 22 mm, met een dikte van 24mm is er al geen probleem meer:)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.