Bijzettafel met Leisteen Plateau's

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi allen,

Gisteren ben ik eindelijk begonnen met mijn eerste projectje "in opdracht", namelijk een bijzettafeltje voor mijn ouders.

Het ontwerpproces is een weekje terug begonnen, en na een paar iteraties kwam ik hier op uit. Qua kosten en complexiteit zit het precies op dat niveau, dat ik zonder stress mijn zaag in het materiaal durf te zetten. :)

Het ontwerpje zien jullie hieronder. Ter idee van schaal: Het bovenste blad bevindt zich op 550mm en de hoofdbalk is zo'n 95x57 mm.

1590234298411.png

1590234272814.png

Stenen plateau's
Als plateau's had ik gepolijst en getint (zelfgegoten) beton in gedachte, omdat steen past bij de meubels van mijn ouders. Maar het geheel werd wat te massief, en toen ik op het idee kwam gewoon natuursteentegeltjes te gebruiken was ik eigenlijk wel heel blij hoeveel werk dat me gaat besparen. Dit worden dus twee leisteentegels die ik nog even op maat moet laten zagen; aangezien het massief natuursteen is gaat het met een tegelsnijdertje niet lukken vrees ik. Dus misschien de lokale sier-bestrating zaak lief aankijken of zij twee tegeltjes kunnen afkorten (qua breedte is het al een standaardmaat a 30cm). En anders maar met de haakse slijper, geleidelatje en wat reservetegels.

Eiken frame
Omdat mijn zaagbankje niet erg prettig boven de 20 mm zaagt, heb ik ervoor gekozen het frame uit 3 lagen eiken (schaaflatje van de hornbach) op te bouwen. Het leek me ook dat het hout dan misschien wat minder werkt dan een massief deel, en visueel vond ik het ook wel wat hebben. De verbindingen van de horizontale balken kan zo ook erg makkelijk gerealiseerd worden door met de middelste laag een pen-gat-verbinding te maken. De dwarslatjes die als voet dienen zal ik met halfhoutkruisverbindingen (?) vastmaken. Ook onder de plankjes komen nog dwarslatjes; deze missen op de foto.
De sleuven waarmee de plankjes net een beetje het hout in steken vond ik een belangrijk detail; het hout en steen integreren op deze manier een beetje waardoor het wat minder een "plank + onderstel" lijkt. Deze sleuven heb ik precies op de diepte van mijn 30-graden zaagsnede ontworpen; mijn zaag heeft namelijk geen diepteinstelling. Daar kan ik omheen werken door plankjes op mijn slede te bevestigen maar het handigst is om in maakbare maten te ontwerpen.

Voortgang
Gisteren heb ik dus mijn hout opgehaald bij de hornbach, en heb ik de grove vormen gezaagd. Resultaat is hieronder te zien. Direct een dom foutje, namelijk een keer een hoek de verkeerde kant op gezaagd. Ik heb wel hout over om het onderdeel opnieuw te maken, maar ik heb besloten de hoek goed te zagen en het reststukje bij te plakken. Misschien expres met de nerf gedraaid; dan is dat een leuke plek voor een logo'tje.

WhatsApp Image 2020-05-22 at 14.25.38.jpeg
WhatsApp Image 2020-05-22 at 14.25.39.jpeg
WhatsApp Image 2020-05-22 at 14.25.39 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-05-23 at 13.59.39.jpeg

Er is nog niets verlijmd, omdat ik nog een beetje zat te twijfelen hoe ik de bogen wilde maken. Uiteindelijk heb ik besloten om deze m.b.v. een decoupeerzaag bijna op vorm te zagen, en dan met een sjabloon en kopieerfrees af te werken. En daarna pas de 3 lagen te verlijmen. Hiervoor moet ik denk ik wel eerst iets beunen om mijn bovenfrees als freestafel te gebruiken, omdat ik geen mogelijkheid heb om het hout te klemmen. Maar ik heb nog wel wat resthout en inventiviteit in huis ;)

Hopelijk vanavond of morgen weer een update als de bogen af zijn. Ik moet nog even zien of ik er aan toe kom!

Groetjes,
Bart
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Leuk idee, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Zie ik het goed dat je op je balkon klust?


Yes, met de frees en zaagmachine wel. De rest doe ik meestal binnen.

_________________________________________________________________________

Vandaag een dag van tegenslagen. Maar na regen komt zonneschijn.
Ik heb er lang over na gedacht hoe ik die curves moest gaan doen, en mijn uiteindelijke plan was om ze met een geleende decoupeerzaag grof uit te zagen, en daarna met een mal en kopieerfrees steeds het middelste plankje af te werken. Daarvoor heb ik eerst een opzetstuk gemaakt waardoor voor mijn frees; zie de eerste foto. Vervolgens zou ik de drie lagen op elkaar plakken, en het middelste plankje gebruiken als mal voor de andere twee.

Daarbij kwam ik de volgende problemen tegen:
- 18 mm eikenhout decoupeerzagen was een slecht idee; om de haverklap moest ik van zaagje wisselen vanwege hitte.
- Geen rekening gehouden met nerf-richting tijdens frezen. Resultaat: happen uit eerste plankje. Plan moest hierom omgegooid worden.
- Kopieerfreesje is zo excentrisch als een deegmixer; waardeloze kwaliteit. Niet heel gek voor zo'n doos freesjes a 15€, maar aangezien timmerman Koos op youtube een soortgelijk actionproduct als best oké had bestempeld, dacht ik dat de Hornbach dat ook wel moest kunnen.

Nadat ik met heel veel moeite de 3 kleinste plankjes (voor het midden-plateau) af had en de resultaten zeer matig waren, heb ik een ander plan bedacht, en wel het volgende:
- In twee lijnen zaag ik de curves uit op de tafelzaag (2de foto)
- Ik verlijm de 3 delen
- Met de beitel voeg ik aan het begin een curve toe; het stuk watin eerdere tekeningen al bijna recht was, laat ik nu gewoon echt recht, a la de zaagsnede

Nadat ik de verticale balk klaar heb gemaakt (de pockets moesten nog wat afgewerkt worden), heb ik deze verlijmd Laatst heb ik bij de kringloop een hoop nieuwe degelijke klemmen aangeschaft, en die kwamen goed van pas.

Al met al was het een leerervaring. Ik verwacht dat het rond beitelen van die curves ook een hels karwei wordt; zo ja dan is de grote les dat ik curves in zulk dik hout beter kan vermijden. In elk geval zolang ik geen werkplaats met lintzaag heb.

WhatsApp Image 2020-05-24 at 17.10.19.jpeg

WhatsApp Image 2020-05-24 at 17.03.45 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-05-24 at 17.03.45.jpegWhatsApp Image 2020-05-24 at 17.03.45 (3).jpeg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Bart,
om de curves mooi te krijgen zou je ook kunnen overwegen om ze ruw uit te zagen met decoupeerzaag, en ze af te werken met een spookschaaf (te zien in onderstaand filmpje vanaf 2:10)
Dat lukt perfect om met de spookschaaf tot op je lijn te schaven, zodat je identieke delen hebt. Een spookschaaf met een vlakke zool heeft wel beperkingen als het over binnencurves gaat. Wordt de straal van de curve te klein, dan ben je beter af met een spookschaaf met ronde zool. Voor wat extra uitleg is onderstaand filmpje wel handig:
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Goede tip en bedankt ook voor de filmpjes. Dat is absoluut een tool die ik als de kans zich voor doet gaat aanschaffen. Het zou me een hoop tevergeefs gekloot met de frees hebben gescheeld, en het gebruik van handgereedschap trekt me sowieso wel aan vanwege stof/lawaai overwegingen. Maar aangezien ik deze klus al bijna gefixt heb houd ik hem liever in gedachte voor een volgende keer; als ik er een bijkans ergens tegen kom koop ik hem zeker :)

Ik heb het uiteindelijk gedaan met mijn nieuwe beitels (2dehandjes van Nooitgedagt en Eskilstuna), en ben niet ontevreden over het resultaat. Ik heb me wel de blaren op de palmen gewerkt, maar begin nu wel een beetje het beitelen in de vingers te krijgen :) Hier en daar letterlijk, met pleisters als gevolg. Manmanman wat zijn die scherp.

Deze heb ik eerst geplakt en daarna als geheel op vorm gebracht. De andere heb ik eerst net boven de lijn uitgebeiteld en ga ik na het verlijmen het laatste beetje verwerken. Verder krijg ik de afronding aan het eind gemakkelijk met de schaaf gedaan.

WhatsApp Image 2020-05-25 at 18.57.14.jpeg

___________________________________________________________________
Edit:


Omdat ik toch wel zin heb zo'n spookschaafje te bezitten, en ik wel van oud gereedschap houdt, heb ik even op marktplaats gekeken. LINKJE Zelf lijkt dit mij wel een hele mooie, alleen misschien dat iemand me iets kan vertellen over of het beiteltje er nog goed uitziet zo op de foto? Qua prijs lijkt het me best prima; kan vast goedkoper maar ik vind de uitvoering erg mooi.
 
Laatst bewerkt:

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Dinsdag ben ik bij een lokaal steenbedrijf langsgeweest. Mijn idee om gewoon twee natuursteentegels doormidden te zagen kon ik daar niet duidelijk overbrengen, omdat er een lichte verstaanbaarheidskloof was tussen mij en de baas van het spul (deels door machine-herrie, deels door gebrekkige taalbeheersing).

In plaats daarvan kon ik zelf een stuk uitzoeken (ze hadden denk ik wel 50 schappen aan 2x1m marmer/graniet/etc). Hij kwam daarbij uit op een prijs van 100€ per plankje, maar bij contante betaling was het slechts 50€ totaal. Ietsjes meer dan een krat bier, dus de verwachtingen waren wel hoog nu.

Enfin, vandaag opgehaald en zie hier: Twee prachtige stukken Black Forest Granite, uit Zuid India. Randjes netjes gepolijst en afgekant. Heel blij!

WhatsApp Image 2020-05-29 at 16.28.09 (2).jpeg

WhatsApp Image 2020-05-29 at 16.28.09.jpeg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-05-29 at 16.28.09 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-29 at 16.28.09 (1).jpeg
    83,6 KB · Weergaven: 11

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi allemaal,

Vandaag de laatste hand gelegd aan het tafeltje!

Wat ik nog heb gedaan sinds vorige post:
- Frame verlijmd
- Hoekjes rondgefreesd op "freestafel" uit tweede post
- Lijmresten weggebeiteld/geschuurd
- Voetjes gebevestigd. Uiteindelijk alleen in het voetje een uitsparing gemaakt waardoor het Z-frame wat van de grond is gekomen. Zag er mooier uit bij nader inzien en scheelde weer wat gezaag.
- Stalen plaatjes/profielen gezaagd en gebogen. Gewoon met de dremel en heen-en-weer-buigen. Deze hebben genoeg oppervlak om m.b.v. constructielijm een goede verbinding met de planken te waarborgen. Met schroeven kunnen ze (net als de voetjes) gedemonteerd worden voor een veilig transport.
- Staal gelakt zodat er geen roest en zwarte vlekken op het eiken ontstaan.
- Danish Oil toegepast. Dat was de leukste stap van dit hele project :)

Foto's:

DSCI0001-min.JPG



DSCI0005-min.JPG


DSCI0016-min (2).JPG




Main-min.JPG



DSCI0009-min.JPG



DSCI0011-min.JPG



DSCI0012-min.JPG



DSCI0025-min.JPG


Ik kom helaas pas over een tijdje weer bij mijn ouders (voor wie het tafeltje bestemd is), dus tot die tijd moet ik er "helaas" zelf nog even van genieten.

Groetjes,
Bart
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.