Bijzettafel 30x30x30

barend123

Actieve deelnemer
24 jun 2020
29
34
Den Haag
Bij deze mijn inzending voor de challenge

Na een periode lang knutselen wilde ik wel een keer een meubel ontwerpen en maken. Dit is mijn eerste serieuze poging om een meubelstuk te maken. Gezien mijn hele huis volstaat met midcentury meubels wilde ik iets maken wat hier bij past. Ik heb een set nesting tables/ mimi set waarvan de kleinste 30x30x30 is. Dit leek mij de goede afmetingen en kader om zelf een ontwerp te maken. Met dit idee ben ik aan de slag gegaan in sketchup.
69426672-026D-49DA-8FD8-EB6ED7C186E6.jpg

Na een steile leercurve met Sketchup ben ik tevreden met het ontwerp en ben ik snel aan de slag gegaan waar het nou eigenlijk allemaal om draait. Met hout werken is toch wel het leukste deel.

Voor het tafeltje wil ik hout gebruiken wat ik over heb gehouden na het leggen van een vloer. Het wordt dus hardhout wat nog wat werk nodig heeft voordat het bruikbaar is. Schuren van de oude laklaag en het verzagen tot bruikbare stukken vanwege de kromtrek stroken aan de onderkant van de planken. Het mooie er van is dat het hout weer een bestemming krijgt en als ik een fout maak het niet zo kostbaar is.

Ik ben begonnen met het onderstel. Deze bestaan uit toelopende poten en wat leuke hoeken. Hier voor heb ik een mal/slee gemaakt om over de zaagtafel te halen. De verstekhoeken gingen niet in een keer goed door een rekenfout, maar los daarvan ging het best vlekkeloos. Het spannende moment komt dan ook pas bij het in elkaar lijmen. Doordat ik geen idee had hoe ik dat met lijmklemmen moest doen heb ik het lijmen in een mal gedaan. Dat ging best aardig op een spleet na. Dit heb ik opgelost met lijm en wat zaagsel.


IMG_3569.JPEGIMG_3563.JPEG

Om de verbinding wat op te leuken en sterker te maken heb ik er een stukje eiken in gezet. Volgens mij wordt dit een spline joint genoemd. Erg leuk, maar kost wel veel tijd om het af te werken etc.
IMG_3582.JPEGIMG_3581.JPEG
Vervolgens liep ik tegen het volgende probleem aan dat de poten toch niet helemaal gelijk waren. Geen idee hoe dit dan toch gebeurd als alle stukken het zelfde gezaagd zijn in de mallen. Ik heb het maar gelaten voor wat het is en verder gegaan in de hoop dat dit zich later zelf wel zou oplossen.
IMG_3588.JPEG

Daarna de poten aan elkaar bevestigd met deuvels. Hierbij kwam mijn nieuwe kolomboor heel erg goed van pas. Echt een mooi stuk gereedschap, zonde dat ik zo lang gewacht heb om er een te kopen.
IMG_2079.JPGIMG_3712.JPEG

De volgende stap was het maken van het blad. Helaas heb ik hier wat minder fotos van gemaakt. De eerste fout waar ik tegen aan liep is dat blijkbaar mijn zaag toch niet precies haaks op het blad krijg. Daardoor was het na lijmen niet precies vlak. Een oplossing hiervoor was om langs alle lijm naden nog eens een keer te zagen en nogmaals te lijmen. Zo was het probleem verholpen en heb ik nu een behoorlijk vlak blad geworden. De schuine hoeken in het blad maken het blad erg "licht"en geven het een "zwevend" uiterlijk. Met behulp van een kleine hoek met het zaagblad en een 90 graden zaagmal ging dit perfect.

IMG_3589.JPEG

Hierna heb ik het blad aan het onderstel bevestigd met deuvels en vervolgens alles in lijnzaad geolied. De donkere kleur van het hout vind ik erg mooi. Enkel op plekken waar nog lijmresten zaten die ik blijkbaar toch niet goed heb weg geschurd zie je een kleur verschil. Op zich niet storend, maar volgende keer ga ik er beter op letten. Uiteindelijk heeft het verschill in hoogte in de poten niet geleidt tot problemen. Het tafeltje staat stabiel op vier poten. Blijkbaar heeft dit zichzelf toch opgelost

Overall gezien erg tevreden met het resultaat! Leuk als eerste project en redelijk behapbaar naast een fulltime baan en te veel hobbies. Erg geschikt voor deze challenge lijkt me. Het heeft wel echt veel tijd gekost en heb een hoop geleerd. Ik verwacht wel dat mijn volgende project sneller zal gaan. Daarnaast zou ik de volgende keer het wel aan durven om te investeren in hout. Wellicht dat mijn volgende project van eiken wordt.


IMG_3730.JPEG
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
Dat is een mooi tafeltje geworden. Dat zwevende blad met het verjongde blad geeft het geheel inderdaad iets luchtige. Mooi.
"Het is pas klaar als het af is". Dat zou zomaar van Cruijff kunnen zijn, maar het is hoe dan ook een uitspraak waaraan ik altijd op tijd hoop te denken, als er iets van ongeduld opdoemt.

Al een tijdje kijk ik naar een kolomboor. Op je foto zie ik in de verte je nieuwe machine. Welk merk/ type is dat en waarom heb je juist die gekocht?
 

barend123

Actieve deelnemer
24 jun 2020
29
34
Den Haag
Bedankt! goeie tip wel om de poten als laatste in te korten. Ik zou daar wel een invalzaag voor kunnen gebruiken. Moet die alleen wel nog kopen. Misschien binnenkort..

De kolomboor is een tweede handsje. Niks bijzonders, volgens mij gewoon uit china met een duits naamplaatje. Ik heb er slechts 30 euro voor betaald, maar doet wat het moet doen. Zou er gewoon eens eentje goedkoop proberen en als je het wat vindt dan investeren. Misschien wel een tip dan. Die van mij heeft een snelspankop (of hoe dat ook heet). Dat werkt wel lekker.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Ben de Bouwer

Nieuw lid
1 apr 2022
13
8
Oosthem
Wow Barend123, een mooi verslag van een puik stukje werk. Dat werk is natuurlijk belangrijker dan het eindresultaat, maar ook dat ziet er geweldig uit! Dat geeft voldoening. Mij nooit gerealiseerd dat die split-join eigenlijk zo simpel is. Dank, ga ik ook proberen!

Op weg naar een volgende uitdaging, wel weer delen hoor :).

Succes
Ben
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Heel mooi gedaan! Helaas heb ik geen tijd om mee te doen maar je hebt me zeker geinspireerd om snel weer de werkplaats in te duiken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.