Bijzet tafeltje van vurenhout

Remon-Hamberg

Actieve deelnemer
15 feb 2011
36
0
Hallo
Sinds gister ben ik weer bezig met een nieuw tafeltje voor naast mijn bed.
Ik heb tot nu toe alleen het blad nog maar af van het tafeltje.
De maten van het blad zijn 40 cm lang en 37,5 cm breed en 4,5 cm dik .
Dit is de eerste keer dat ik op deze manier iets verlijm zonder schroeven etc.
1308888041_5_I4BP.jpeg

1308893012_5_9Diq.jpeg


Ik zal zo spoedig mogelijk weer een update plaatsen
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi begin. Even als mosterd na de maaltijd: heb je er rekening mee gehouden dat het paneel binnen de lijst moet kunnen werken?
 

Remon-Hamberg

Actieve deelnemer
15 feb 2011
36
0
Uhmmm , ik zal heel eerlijk zeggen dat ik daar geen rekening mee heb gehouden :eek:
Daar heb ik eigenlijk ook niet echt aan gedacht toen ik er aan begon.
Zal dit zo erg werken dat ik er last van ga krijgen want ik heb het wel met goede PU lijm verlijmt?
Ik heb trouwens de poten er ook al onder verlijmt , daar zal ik vanavond foto van maken.
Groetjes Remon
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dan gelijk een goede les voor de volgende keer.

Eerste regel voor het werken van hout:
Hout werkt altijd en volgt de relatieve vochtigheid van de ruimte. Wordt het dus droog in huis dan zal hout krimpen en andersom. Dat kan je met geen geweld tegenhouden, de boel gaat gewoon scheuren.

Tweede regel:
Hout werkt nauwelijks in de lengte en juist wel in de breedte en de dikte. Radiaal gezaagd werkt dan ongeveer de helft van dosse gezaagd hout bij de meeste houtsoorten.

En dan zijn er nog veel meer regeltjes natuurlijk.

In jouw tafelblad is de lijst allemaal hout in de lengte gebruikt. Het paneeltje zal in de breedte juist wel flink werken maar wordt daar in tegengewerkt door de lijst. Gebruikelijk is om in de binnenrand van de lijst een groef te frezen en het paneel daar zwevend in monteren met voldoende ruimte om te werken.

Ik zou het tafeltje lekker naast je bed zetten en kijken wat er gaat gebeuren. Het is maar hout moet je maar denken en daar is nog genoeg van op de wereld. Niet schrikken als je 's nachts opeens een knal hoort.
 

Remon-Hamberg

Actieve deelnemer
15 feb 2011
36
0
Hallo Seek.
Bedankt voor je opbouwende kritiek , want nu weet ik dat ik er volgende keer rekening mee moet houden:D
En inderdaad het is precies hoe je het zegt het is maar vurenhout , heb er toch nog genoeg van.
En zolang het nog in elkaar blijft zitten blijft het in elkaar zitten knapt het kapot maak ik een nieuwe.
Voor de rest heb ik alweer een kleine update, heb de poten etc. gemaakt en afgewerkt.
Op de fotos zijn de randjes etc. nog niet afgewerkt maar dat heb ik nu wel goed afgewerkt.
Binnenkort ga ik hem nog even in de (blanke??) lak zetten en dan maak ik wel weer een foto.

1309096353_5_0U-n.jpeg


1309106287_5_XHhU.jpeg
 

Remon-Hamberg

Actieve deelnemer
15 feb 2011
36
0
jpandriesse zei:
Los van de beginnersfoutjes ben je goed bezig ;)
Behalve dat ik niet veel rekening heb gehouden met dat het binnenste hout mischien iets zou gaan werken.
Wat heb ik nog meer voor foutjes dan?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Onderstel ziet er goed uit hoor. Hoe heb je de verbindingen gemaakt?

Ik heb ook pas nog een stomme fout gemaakt. Een rand van een tafel opgedikt en daarbij kwartiers en dosse gezaagd hout door elkaar gebruikt. Zoals ik boven al schreef zit daar een factor 2 werkingsverschil in. De boel is dan ook prompt kromgetrokken en gebarsten. Tja, als je nooit fouten maakt leer je ook niks.
 

Remon-Hamberg

Actieve deelnemer
15 feb 2011
36
0
@ A.N

Ik heb eerst het onderstel helemaal klaar gemaakt.
Daarna heb ik het blad er op gedaan , met 4 schroefen aan de onderkant vast en PU Lijm ertussen.
Poos aanklemmen en het zit hardstikke goed vast.
Groetjes Remon
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een blad hoor je 'los' op het onderstel te leggen, zodat het als het in de breedte gaat werken niet gehinderd word door het onderstel en niet krom zal gaan trekken.
Dat zal waarschijnlijk allemaal wel meevallen met zo'n klein tafeltje, maar zo hoort het wel. ;)
 

Remon-Hamberg

Actieve deelnemer
15 feb 2011
36
0
@jpandriesse, ik leer en ik leer en ik leer bij dit tafeltje :D

Trouwens vanmorgen ook nog even eerder uit bed gegaan om mn tafeltje af te werken.
1309563482_5_63iw.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.