Bijna brand in wo door acculader

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dan had je toch wel een risico-volle gewoonte, in de handleiding staat dat je de batterij eruit moet nemen eens opgeladen en de lader van het stroom afnemen.
Dat laden duurt tegenwoordig amper 20 minuten dus steek ik de mijne erin, zodra het lichtje niet meer flikkert neem ik de batterij er weer af en doe die terug in de systainer.
Een kwestie van de goede gewoonte aanleren, je ziet aan de lichtjes van de lader wanneer die vol is.

Tsja, is dat wel zo... #gewoonte. Tot het lezen van dit topic hangt (hing...) bij mij de lader 24u per dag aan de stroom. De accu laat ik er niet continu in zitten, dat hou ik doorgaans wel in de gaten. Maar laatst was het even aan mijn aandacht ontsnapt en lag de accu toch wel een dag of 2 aan de lader. Mijn boerenverstand zegt dat dat zou moeten kunnen, maar dankzij dit forum weet ik nu wel beter. Better safe than sorry !!!
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
in principe horen moderne laders zelf toch al te regelen dat ze zich na opladen afsluiten? zelfs bij goedkopere merken heb je al dat de lader niet begint als de accu te warm is en dat hij stopt wanneer het klaar is. Mijn ervaringen met die tijdschakelblokjes is dat ze zichzelf altijd na een paar keer overbelasten omdat ze wel 2000w aan stroom aankunnen maar niet in 1 keer een piek van maar een paar 100 W kunnen verdragen. Dan schiet je er eigenlijk nog niets mee op. Je zou kunnen kijken of je de laders meer in het zicht kan hangen en dat als je dan naast je bankschroef staat je makkelijk even je accu eruit kan trekken. Maar dan zit wel alles weer meer onder het stof en ligt de werkbank vol(bij wijze van) Accu's zijn wel lastige dingen natuurlijk in principe, zeker die Li-on dingen zijn vrij link kijk maar naar alle filmpjes van batterijen van telefoons die ontploffen wanneer ze beschadigd raken en opzwellende cellen die tijdens laden je telefoon met een soort plasma naar zn grootje branden.

ik denk dat je gewoon 's nachts de laders en al je machines af moet koppelen en verder goed opletten maar echt voorkomen kan je het niet denk ik
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
in principe horen moderne laders zelf toch al te regelen dat ze zich na opladen afsluiten?
...
ik denk dat je gewoon 's nachts de laders en al je machines af moet koppelen en verder goed opletten maar echt voorkomen kan je het niet denk ik

In principe wel, en dit dient in de eerste plaats om te stoppen met laden wanneer de batterij vol is en dan is het aan de gebruiker om de lader van het stroom te halen zodra hij het ziet.
Je mag dit zeker niet gebruiken als een "stand by" functie, anders loopt heel dat gedoe constant warm en werkt het constant aan de uiterste limiet van het mogelijke.
Ik probeer altijd mijn batterijen even te laten afkoelen voordat ik ze in de lader steek, en neem ze eraf zodra ze opgeladen zijn zodat ze weer kunnen koelen voordat ik ze in de machine steek.

Mensen aanraden om 's nachts de laders pas af te koppelen is slecht begonnen, je gaat dit altijd vroeg of laat vergeten te doen. Gewoon aanleren om de lader enkel te gebruiken bij het opladen. Anders is het alsof je de ganse dag het fornuis liet aanstaan omdat je een keer of twee per dag erop moest koken!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Allemaal bedankt voor jullie reacties.


@rickkoorman, kun jij me uitleggen hoe ik namen terughaal om een adequaat verhaal te schrijven dat mensen recht doet?

Hopelijk mag een ander ook antwoorden, of neem je alleen waarheden aan van rickkoorman? Ikzelf open de browser nogmaals, en dan kan je switchen tussen de ingelogde en degeen waar je alleen meeleest. Bij sommige fora ben je dan op beide ingelogd. Maar dat maakt verder niet uit.
Als je liever met tabbladen werkt, kan je natuurlijk ook het draadje op een ander tabblad openen en zo switchen.


on topic:
Is het dan niet gewoon verstandiger om een chinese schroefmachine te kopen die gewoon eerlijk in china is gemaakt ipv een machine die zegt dat je festtool koopt en je bedonderd en ook chinese spullen in de doos stopt? Reken maar dat de festtool de chinees de duimschroeven aandraait voor een goede prijs. En ach chinees kan inderdaad wel wat spullen eruit halen, want fetsstool is de producent en krijgt de schuld :) ( noot: ik gebruik hier festtool omdat het topic erover gaat, maar elke andere grote naam kan je invullen ),

Mijn eerste schroefmachine was een agajoma van de gamma. Eind jaren 80 gekocht. Met een 2e batterij. Machientje was toen 99,- en de batteriij 49,- In 2004!!! heb ik pas nieuwe gekocht. Toen 2 gele no-names in een rommelwinkel. Was goedkoper dan een batterij bijbestellen. Ik denk dat die 150 kroner per stuk waren, krap €20,- dus. De agajoma was overigens nog in guldens. 3 jaar geleden weer 2 nieuwe rode no names gekocht. Doen het perfect. En dat spul ligt bij mij niet stil hoor! Ik gebruik ze zelfs met de bandenwissel in de herfst en voorjaar.
Hebben die dingen een andeel? Ja het laden gaat wat langzaam, maar daardoor worden ze ook niet warm. En de snelspankop is misschien niet de beste kwaliteit, om te boren, maar een schroefbithoudertje gaat prima.
Wat het laden betreft, ik duw ook de accu in de lader als ik 'm niet nodig heb. Zit er soms ook 3 dagen in. Ik heb nog nooit een hete batterij gevoeld bij het eruit pakken. Als het lampje net op 'vol' springt is ie handwarm Als ie er al een tijd opstaat is ie koud.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
ik werk zelf niet profesioneel maar als ik een avondje aan mn boot gewerkt heb loop ik gewoon een rondje om alle stekkers uit het stopcontact te trekken. Wil ook niet graag dat mn handcirkelzaag nog aangesloten staat voor het geval dat iemand anders hier mogelijk aan zou komen omdat hij in de weg ligt. Verwacht dat professionele werkplaatsen makkelijk volledig uit te schakelen zijn zo bedoelde ik het een beetje. als ik lekker bezig ben en ik heb om 6 uur mn accu aan de lader gehangen denk ik op zn vroegst om 8 of 9 uur er pas weer aan om de accu er weer uit te halen. als je professioneel bezig ben heb je meer werk en meer accu's kan me niet voorstellen dat dit dan beter wordt ;) om nou kookwekkertjes te gaan zetten vind ik ook weer zo wat
 

tuoh

Oud hout
Is het nu echt zo lichamelijk vermoeiend om de stekker uit het stopcontact te halen wanneer de batterij opgeladen is:confused: Dat klinkt hier precies of dat klusje je de laatste restjes kracht kost, of dat het zoveel tijd vraagt dat het echte werk niet meer kan gedaan worden:D Duurt echt niet langer dan 3 seconden hoor, met het tijdsverlies gaat het dus wel meevallen;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Het gaat niet om het tijdsverlies om de stekker er uit te moeten halen, maar om het feit of je naast die lader staat als ie vol is.
Je bent op een dak bezig en in de schuur staat de accu te laden. Moet je dan elke 10 minuten van het dak af om te kijken of die accu al vol is?
Er is overigens bij de topicstarter nergens bewezen dat de accu al vol was!

We hebben een CE keur, die bepaalde veiligheden voorschrijft. Daar wordt dus niet aan voldaan. Zo'n accu moet gewoon aan de lader kunnen blijven hangen en de lader moet op druppelen gaan of uit gaan als die accu vol is.
In de accu moet een oververhittingsbeveiliging zitten die alsnog de boel uitschakeld. Overigens is die eenmalig daarna is de accu 'dood'

Ik heb al deccenia een accu in mijn auto, die hangt ook continue aan de lader.
Moet ik dan ook mijn accupool eraf halen als ie vol is? Zit niet eens een lampie op.
Dus de techniek om dat ding niet te laten ploffen is al zo oud als de weg naar Rome.


Let weL Ik beschuldig topic starter of welke accu gebruiker ergens van. Als er een accu in de fik vliegt is dat verschrikkelijk, maar ipv dat we naast een accu gaan zitten moeten we klagen, klagen en nog meer klagen bij de instanties die de regels voorchrijft en controleert.

Maar gezien het aantal meldingen van accu's die in de fik vliegen overweeg ik wel om maar een brandvast kastje te maken met zo'n automatische blusstaaf daarin.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja natuurlijk er kan wat mis gaan, maar hoeveel eeuwen zijn er al druppelladers voor motorfietsen op de markt en in gebruik? Je kan toch niet een hele winter in de garage naast je motorfiets gaan zitten?


Haal je netjes altijd de stekker eruit, vergeet je het één keer ( want ja een mens is ook feilbaar!) en juist die keer gaat het mis. Ook dat is een gegeven.

Hele volksstammen leggen hun mobiele telefoon of tablet 'snachts aan de lader en jawel IN bed! Kijk dat is vragen om problemen.
Maar het is toch niet meer dan logisch dat je dat ding 'snachts laad als je 'm niet nodig hebt? ( maar dan wel op een tafel of een kastje uiteraard)

Hoe zit het met het groene bordje 'uit' in de bioscoop / restaurant enz. die staan ook continue aan de lader.

Nogmaals, ik verwijt niemand wat, maar de techniek is er, en is niks nieuws.
Nee jullie leggen de schuld bij jezelf, omdat de producten niet deugen en dat is fout.

Maar ik kan niet wachten tot alle elektrische auto's in hens gaan aan het snellaad station ;)
Ik zie die gasten zomaar de auto neer zetten en gaan winkelen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Maar of een druppellader echt gezond is voor een accu is ook maar de vraag. Een moderne intelligente acculader, schakelt de laadstroom uit (verplicht bij Li-Ion en LiFePo4) en blijft meten. Zakt de accu onder een bepaalt nivo, dan schakelt de laadstroom weer in. Maar acculaders voor Li-Ion en Lifepo4 hebben ook een andere laad karakteristiek als die voor loodaccu's etc.
Ik ben het met bovenstaande schrijvers eens dat het onzinnig is om laders aan de stroom te laten staan als het niet nodig is, maar ook, dat er voldoende beveiliging op hoort te zitten om de accu en lader te beschermen tegen oververhitting etc.
Is er hier ook iets misgegaan met een mismatch tussen de accu en lader? Je kunt b.v. NiMh accu's wel opladen op een ouder type lader dat geschikt is voor NiCad, maar met de moderne Lithium batterijen moet je echt goed oppassen om de accu's op de juiste lader op te laden. Ook Li-Ion en b.v. Lifepo4 zijn niet onderling uitwisselbaar, er zit ruim een halve volt spanningsverschil per cel in en een Lifepo4 gaat stuk op een li-ion lader.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Eén troost..... André (Tuoh) blijft ook heus niet naast de lader staan totdat zijn accu's zijn opgeladen, daar heeft hij het veel te druk voor;)
Hij blust het brandje wel als dat zich voordoet wanneer hij de accu weer ophaalt en de stekker eruit trekt :D:D:D

Fons
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Misschien is het een idee voor de topicstarter: een rookmelder met een batterijtje erin boven de laders hangen? Om zo snel mogelijk gewaarschuwd te zijn als er iets fout gaat. kost weinig

groeten
Ornament
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Maar waarom willen spelen met vuur? Er zitten veiligheden in maar er kan veel mis gaan met iets dat aan het net hangt en dat brandbare en potentieel explosieve materialen onder stroom zet en warm maakt.
Er treed altijd wel een zekere vorm van laten gaan op totdat er iets mis gaat, soms ligt mijn werkbril niet bij de hand en zaag ik even een stuk door zonder en vliegt er een scherp stuk net langs mijn oog. Dat is dan weer genoeg voor mij om toch die bril te gaan halen. Als ik sommigen lees dan zou ik beter gewoon de verbanddoos dichter bij de zaag moeten zetten en blijven werken zonder bril!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Overigens de tip van Ornament vind ik zo gek nog niet!

Hier ( in Noorwegen) zijn er gekoppelde brandmelders te koop. Dan communiceert de melder in de schuur met de melder in huis. Dus in huis gaat dan de sirene als er in de schuur wat mis is.
Geen idee of dat model ook in NL te koop is, zal bijna wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.