Bijenstal

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.291
231
't hoofd van Overijssel
Dames en ook de heren natuurlijk ik loop vast. Vriend van mij houdt bijen en moet door omstandigheden verhuizen. Helaas maar het is niet anders en hij heeft ergens achter in een weiland volgens hem een prima plek gevonden. Dus tijdje terug de help van maak mij even een nieuwe bijenstal.

Er zijn wel wat maten gegeven maar het meeste is eigenlijk vrij. Er staan wat bomen die mogen blijven staan dus vanuit de kasten krijg je een maat van de stal tussen de bomen. Daardoor komen er eigenlijk drie los staande units. Dak van Sedum dus voor het gemak even gedacht in open kratjes waarin je de sedum opkweekt en later als unit in het dak schuift. Alleen voor losstaand is dat rete zwaar. Omdat het achter in het weiland is denk ik aan losse panelen die je makkelijk verbind en dus nog draagbaar in gewicht mogen zijn. Omdat het nu voor een jaar is het handig dat het allemaal standaard maten zijn en weer die lossen elementen. Dus vandaar ook die kratjes op het dak. Maar ook iets zwaars als blokken beton op het maaiveld als fundering. Al zijn die kaste gevuld al zwaar begreep ik

Bijnestal vragen vragen en nog eens vragen.jpg

Dus de vraag is of iemand al eens het wiel uitgevonden heeft. Zijn er YouTubers die prachtige creaties bedacht hebben. Wie kan mij helpen te leren vliegen als een bij. Gewoon HELP eigenlijk want er komt nu na een maand nog niks uit mijn meestal creatieve vingers.

Bijenstal mooi.jpg

En laat mij liever zoiets maken lekker stevig in de grond met een prachtig plaatje beton er onder.
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
Geen antwoord op je vraag, maar wel een aandachtspunt wat mij als eerste opvalt aan de tekening:
is het sedumdak niet veel te hoog om schaduw te geven aan de bijenkasten? Het lijkt mij alsof een kleine periode op de dag de kasten in de schaduw van het dak zijn, maar dat de zon voor de rest er vrolijk onder door schijnt op de bijenkasten... (dit alles afhankelijk van de geografische orientatie natuurlijk)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
969
310
Rosmalen
+1

En daarnaast zal het aardig zwaar uitgevoerd moeten worden, als er 15cm aarde in die kisten zit en dat zuigt zich vol met water is dat aardig wat gewicht, en daarnaast mag dat denk ik niet op de bijenkasten druppelen?
Kun je het dak lager maken? Dat helpt met de kniklengte van die kolommetjes, want die zien er nu wel wat dun uit, gezien de beoogde daklast. Kun je twee verdiepingen bijenkasten maken, en dan een compacter maar groter dakvlak zodat je meer overstek krijgt en de bijen meer beschut zijn tegen zon/regen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Omdat het nu voor een jaar is het handig dat het allemaal standaard maten zijn en weer die lossen elementen.
als het slechts voor 1 jaar is, zie ik niet waar de moeilijkheid zit & waarom het ingewikkeld moet zijn
vrijwel alle bijeenbakken die ik zie staan, hebben geen extra-overdakking & staan zo in het veld
ik veronderstel dat jouw vriend reeds de bakken heeft, dus gewoon verhuizen
wens je toch een overkapping, dan gewoon iets zoals profielplaten van 1 m lang
in de hoogte redelijk dicht bij de bakken
waarom zou je voor 1 jaar een sedumdak zetten ?
kan uiteraard, maar dan moet het verhuisbaar gemaakt worden

1658747563477.png
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
969
310
Rosmalen
+1 voor profielplaat, en dan de achterkant en een of meerdere zijkanten, kost weinig, misschien boven onder het dak een spleet open laten dat de warmte wat weg kan.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
171
83
Aalten
Een soort van kapschuur is denk ik het meest ideale. Hoogte genoeg om in te werken als imker, en schaduw op de kasten. Open in het veld, zoals zotvanhout vermeld, is vaak voor een drachtperiode, en staan de kasten als het kan op een beschutte plek. Een bijenstal is vele malen prettiger imkeren. De wens van de imker begrijp ik wel. Aangezien het voor 1 jaar is zou ik zeker voor een "bouwpakket" met golfplaten gaan.
 

Bijlagen

  • 20220108_122601.jpg
    20220108_122601.jpg
    254,9 KB · Weergaven: 27
  • 20220525_122713.jpg
    20220525_122713.jpg
    125,2 KB · Weergaven: 29

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.291
231
't hoofd van Overijssel
Een soort van kapschuur is denk ik het meest ideale. Hoogte genoeg om in te werken als imker, en schaduw op de kasten. Open in het veld, zoals zotvanhout vermeld, is vaak voor een drachtperiode, en staan de kasten als het kan op een beschutte plek. Een bijenstal is vele malen prettiger imkeren. De wens van de imker begrijp ik wel. Aangezien het voor 1 jaar is zou ik zeker voor een "bouwpakket" met golfplaten gaan.
Waarvoor zijn die oploop planken. Zag bij mij vriend iets gelijks maar daar waren ze maar tien cm of zo ??
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
171
83
Aalten
Waarvoor zijn die oploop planken. Zag bij mij vriend iets gelijks maar daar waren ze maar tien cm of zo ??
Die 10cm noemt men vliegplank. Een landingsbaan om daarna naar binnen te gaan. Wij hebben gezien dat er toch veel bijen zwaar en vermoeid voor de kasten op de grond landen, en daar als nog door bijvoorbeeld slechtere weersomstandigheden verkleumden en de kast niet meer konden bereiken. Door de langere vliegplanken tot op de grond is het voor de bijen toch mogelijk om binnen te komen. En bij drukte is de landingsbaan groter. We zien regelmatig dat de dames er baat bij hebben. ( tot zover de cursus imkeren 😁)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.