Bij Tuoh op bezoek geweest.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.557
2.334
Terkaple
www.woodworking.nl
Iedereen die al langer op het forum zit en Tuoh kent, mist hem ook. Vanmiddag ben ik bij hem op bezoek geweest. Tuoh kreeg zo'n 10 geleden de boodschap van de oogarts dat hij glaucoom heeft. Dan sterven de oogzenuwen af en neemt het zicht af. Mijn moeder kreeg er zwarte vlekken van in haar beeld. Tuoh is inmiddels het licht uit 1 oog kwijt en het anderen doet het nog maar een heel klein beetje. Gevolg, geen auto meer, lezen lukt nog nauwelijks en zijn grote liefhebberij, het werken met hout lukt ook bijna niet meer. Ondanks dat staat toch nog af en toe achter zijn zelfgemaakt draaibank, om kloten te draaien. Tuoh werkt(e) voor een museumwerf en kloten zijn de houten klosjes die om het touw zitten dat om de mast zit. Hij draait op gevoel en gehoor.... En hij gebruikt nog steeds zijn afkortzaag, ook op gevoel, ervaring en gehoor.
We hebben een hele leuke middag gehad, ik blijf onder de indruk van zijn brede kennis, maar ook zeker van zijn optimisme, een pracht mens!

Een ieder krijgt de hartelijke groeten van hem,

jaap
ps ik moest 2 foto's maken, op de eerste keek hij te serieus... en eigenlijk zou er een filmpje moeten komen.

Tuoh 18 mei 2023.jpg

avos

Post veel
10 nov 2008
789
125
omg Haarlem
Leuk om te lezen Jaap. In begin tijd van het forum veel van hem opgestoken!
Verdrietig dat hij zelf niet meer zo actief kan zijn, maar mooi om te horen dat hij een optimistisch mens is.

• Leuk
Waarderingen: Spaander

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.913
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik citeer @ornament in dit draadje
1684442383381.png

Laatst bewerkt:

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
231
49
Amsterdam
Ik heb afgelopen maanden regelmatig aan Tuoh gedacht. Ook nog op hem gegoogled, zonder resultaat trouwens. Tof dat je André hebt opgezocht, Jaap! Mooi wat over hem te horen:)

• Leuk
Waarderingen: Spaander en luk knops

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.286
637
Mooi dat je Tuoh hebt opgezocht, Jaap. Hij heeft met zijn kennis en kunde erg veel bijgedragen aan dit forum. Het moet frustrerend voor hem zijn dat z'n scheppingsdrang nu zo wordt ingeperkt. Alle respect voor de manier waarop hij zich bij de feiten probeert aan te passen.

• Leuk
Waarderingen: Spaander en luk knops

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.648
636
Hallo Forum , hallo Jaap

Als er nu een draadje is dat ik niet zou verwachten, dan is het dit draadje. Heel verrassend. Geweldig Jaap, dat je de verre reis hebt gemaakt om dit "oud forumlid" op te zoeken en er ons over bericht!

Naast houtbewerken, is lezen een grote passie van Tuoh. Het achteruitgaan van het zicht moet ook dat vervelend beïnvloeden.

Ik mis Touh , en andere verdwenen authentieke houtrotten, heel erg veel op het forum. Zijn, (hun) grote kennis en no nonsens benadering waren altijd een bron van kennis, ons hier gedeeld om ervan te leren. We kregen soms " houtwonders, of wonderbaarlijke technieken" te zien.

Ik heb hem zelf ook een paar keer ontmoet. Hij vertelde me eens dat hij, in een periode dat er op zijn werk veel verstekken met de hand werden gezaagd, hij elke vrijdagmiddagen zijn zaag moest slijpen. Op vrijdagnamiddagen werd er niet geproduceerd, het gereedschap en atelier werden in orde gebracht. En dat hij soms de vrijdagmiddag niet haalde: de zaag moest hij eerder in de week slijpen (vijlen ). Ik wist dat een zaag ( bij correct gebruik) bij intensief gebruik , na14 dagen een slijpbeurt kon nodig hebben, maar minder dan een week standtijd, bij heel intensief gebruik? Zoiets leerde je van Tuoh.

We moeten dankbaar zijn voor voor wat we van hem konden leren.

Bedankt Jaap, dat je hem bent gaan opzoeken en het hier neerschrijft.

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.340
3.460
Gaanderen
Ja af en toe op bezoek gaan bij leden is waardevol. Ook ik heb bij de bouw van mijn schuurtje veel gehad aan de aanwijzingen van andre. Ik wist dat hij problemen met zijn ogen had. Niet dat dit zo slecht was. Je hebt echter geen keuze. Je moet verder. Ik wens andre het beste toe.

• Leuk
Waarderingen: Spaander

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.876
587
Onverwacht, verfrissend, leuk topic dit!

Ik ben een aantal jaar geleden ook een halve dag bij hem geweest, vooral om de do's & don'ts van een spilfrees aan te leren. Automatisch kwamen er ook vele andere wijsheden bij kijken. Ik ga nooit vergeten hoe hij uit de losse hand (zonder geleider) even pennen sloeg met een zaagblad op de freesas. Consistent en precies, ik had (en heb) zelf nooit nog zo'n vakmanschap met eigen ogen gezien.

Fijn om te lezen dat het ondanks zijn situatie nog steeds goed met hem gaat! (y)

• Leuk
Waarderingen: Spaander en mathieu

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.910
615
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooi om te lezen. Alhoewel de oogproblematiek natuurlijk minder is. Ik moet zeggen dat als ik een houttechnisch probleem heb, ik altijd nog als eerste zoek in Tuohs bijdragen. Hij had de zeldzame gave om zijn kennis begrijpelijk op schrift te zetten én de juiste foto's te plaatsen. Dat gecombineerd met zijn kennis zorgde voor geweldige bijdragen. Volgens mij is zijn gelijke op dit forum nog niet voorbijgekomen na zijn vertrek.

Eigenlijk zouden zijn bijdragen gebundeld moeten worden in een wiki, of boekvorm. Maar dat laatste is dan wel weer ambitieus :).

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.962
102
West-Friesland
Ja ik mis hem ook, bedankt Jaap voor dit bericht.

Ik heb veel tips van hem via forum en e-mail gehad en ook een paar keer ontmoet, wat een prachtmens.
Een vakman die vele gebieden beheerste en ook heel veel leden met raad en voorbeeld heeft geholpen.
Ik wens hem het allerbeste toe en hoop dat hij nog lang een beetje kan doen wat hij het liefste doet.

Bedankt André (TUOH)
Groeten Ger.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Mooi om te lezen. Alhoewel de oogproblematiek natuurlijk minder is. Ik moet zeggen dat als ik een houttechnisch probleem heb, ik altijd nog als eerste zoek in Tuohs bijdragen. Hij had de zeldzame gave om zijn kennis begrijpelijk op schrift te zetten én de juiste foto's te plaatsen. Dat gecombineerd met zijn kennis zorgde voor geweldige bijdragen. Volgens mij is zijn gelijke op dit forum nog niet voorbijgekomen na zijn vertrek.

Eigenlijk zouden zijn bijdragen gebundeld moeten worden in een wiki, of boekvorm. Maar dat laatste is dan wel weer ambitieus :).
Een boek is misshien niet eens zo'n gek idee. Documentatie over traditionele houtconstructies in moderne boekvorm is lastig te vinden, je moet al snel de boekenmarkten afstruinen om een J.G.Wattjes reeks of het boek van L. Zwiers te vinden.
Is zoiets niet onder de forumnaam te organiseren, mits Andre dat leuk zou vinden? Dan gaat die berg kennis iig niet verloren.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.336
353
Heelsum
Andre is een fenomeen, echt verdrietig dat hij zijn vak en hobby niet meer uit kan oefenen zoals voorheen. Heb altijd genoten van zijn bijdragen. Wat een vakkennis en kunde en een echte liefhebber die zijn kennis graag deelt.

Ik heb Andre gelukkig een keer in Zwolle op een open dag de hand mogen schudden, naast een hele bevlogen vakman is het ook nog een heel aardig mens.

Andre als je dit op de ene of de andere manier tot je kunt nemen bedankt voor al je bijdragen, ik heb er van genoten en geniet er nog af en toe van. Hopelijk beperkt je ziektebeeld je niet verder en kun je genieten van allerlei moois. Je bent een bijzonder en fijn mens.

Jaap, fantastisch dat je Andre bezocht hebt en dit en de foto met ons deelt. Bedankt!

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.