Bij een tafel hoort een.... bank

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja, jij dacht dat ik mischien 'stoel' ging zeggen. Of misschien wel een andere accessoire zou noemen.
Maar ik kan nog geen stoelen maken, en accessoires daar heb ik geen zicht op.

Dus nu de Metabo is vervangen voor een Jet, kan ik weer vlakken en verdikken!
Dat betekent dus ook... een nieuw project! En deze lag al een tijdje op de houtstapel te wachten...

Van project tafel schoten 3 balken over. Eentje had ik al gevlakt maar moest ik later wegleggen omdat ik hem per ongeluk te dun had gemaakt voor het tafelblad.
Die heb ik er nu weer bijgepakt, en van de twee ruwe balken koos ik de minst kromme uit. En toen had ik toch een klein geluksmomentje te pakken...

20200819_201807 (1).jpg

De tafel is zoals jullie nog wel weten afwisselend roze en geel qua structuur. Ik koos de balk uit omdat hij minder krom was, maar kreeg als bonus een gele!
Dat betekent dat deze bank nu al gezegend is, hij gaat 100% bij de tafel passen qua nerf en kleur. Ik heb wel wat dikte verspeeld door te vergeten te onderste tafel te poetsen (daar zat nog beschermolie op) en door gedonder met de spaanafzuiging waardoor de boel een paar keer vastliep, maar ik heb 35mm over en dat moet genoeg zijn.

Qua design kan ik niet hélemaal met de tafel mee, want de bank krijg geen centrale ligger en geen schuine staanders - dat zou ook lastig implementeren zijn op zo'n laag object.
De 'bladliggers' ga ik wel handhaven. In plaats centrale dragers ga ik een extra set poten maken, dus de bank krijg 6 poten in plaats van 4. Ook krijgen de poten wél dwarsliggers. Hij word ook iets korter, zodat hij onder de tafel geschoven kan worden.

Een vriend van mij heeft een plan opgevat een metalen brandmerk te maken met een nader te bepalen logo erin. Dat betekent dat al mijn meubelstukken dan op een (niet direct zichtbare) plek gebrandmerkt worden zodat altijd te zien is wie ze gemaakt heeft. Ik denk b.v. aan de binnenzijde van een poot of iets dergelijks.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20200820_094747.jpg

Ik ga de bank 250cm lang maken, dan past hij niet alleen goed onder de tafel, je kunt er dan ook nog tussen kruipen als hij hálf onder de tafel staat (dus wanneer er mensen zitten) omdat er ruimte overblijft tussen de zitting en de poten van de tafel. Hoogte zet ik op 46 centimeter, een centimeter of anderhalf hoger dan de stoelen die wij zelf in de woonkamer hebben. Dit omdat de grote tafel zoals hier afgebeeld met 78 centimeter ook ietsjes hoger is dan de meeste standaard keukentafels. De poten denk ik 7 centimeter in het vierkant te willen gaan maken. Ik wil ze esthetisch bij de tafel laten passen maar als ik ze op 82mm hou blijft er vrijwel geen ruimte over voor de dwarsliggers.

Dat betekent dus dat er 115,5 centimeter lengte overblijft voor alle 4 de 'blad' liggers in de lengterichting (want 6 poten ivm het gewicht van de passagiers).

20200820_103659.jpg

Vanavond is de zitting compleet uitgehard. Lijmresten eraf, op maat zagen, schuren en in de olie :).
Daarna kan ik verder met het frame.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
948
Leeuwarden
Aha, doe je het uit een 1 verlijmde plank:sneaky: ik had verwacht dat je de twee planken met een naad ertussen op de pootstellen zou plaatsen om wat ruimte aan werken in het buitenklimaat te geven. Maar dit past natuurlijk bij het verlijmde tafelblad....

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja, hij mag buiten zodra hij betaald is en hij mijn verantwoordelijkheid niet meer is, en in principe is het hout daar ook voor behandeld (D4 PU lijm en flink in de olie gezet) maar ik zou liever hebben dan hij binnen gebruikt word. Blijft 'ie veel langer mooi.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kon niet zo héél veel doen zojuist (iets met ook gewoon nog moeten werken enzo) maar de liggers grof gezaagd:

20200820_155006.jpg

De verlijmde zitting grof geschuurd om de lijmresten enzo weg te halen. Dat was gelukkig nu snel en eenvoudig omdat ik deze keer _wel_ opgelet heb bij het lijmen en rekening hield met zet-tijd, temperatuur, etc etc etc...

20200820_155014.jpg

Nadat de freesrandjes eraan zaten alles nog even goed opgeschuurd met korrel 120...

20200820_160154.jpg

... en dan in de olie.

20200820_162427.jpg

20200820_170630.jpg

Nu mag 'ie even een paar dagen tot een week staan om te drogen. Eigenlijk gewoon hetzelfde proces als met het tafelblad, maar dan sneller (je word er handiger in) en kleiner (zowel korter als smaller).

Ditmaal zijn de jaarringen bewust zo gelegd - ik had twee minder mooie zijdes en ik redeneerde dat het voor twee planken wellicht minder erg was dan voor een heel blad. Als ze nu toch nog iets kromtrekken vormt de zitting zich alleen maar meer naar je billen :). Misschien monteer ik ook hier nog wel wat stalen liggertjes in, moet ik nog bekijken. Ook deze ga ik waarschijnlijk weer met zwevende (wat was het, wervels oid?) verbindingen aan het frame maken. Consistentie door het design heen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb deze lijm aanbevolen gekregen toen ik echt letterlijk op het punt stond mijn eerste plank te vlakken en ik de lokale bouwmarkt vroeg naar een lijm die goed geschikt is om hout in de lengte te verlijmen. Ik had in mijn hoofd die geelkleurige lijm die ik in YT video's vaak gebruikt zie worden. Waarschijnlijk (hindsight) is dat Titebond III geweest maar dan in ongemarkeerde flessen. Deze PU lijm lijkt er in de verste verte niet op, maar wisten zij veel, en het werkt toch erg goed als je de troep en het schuren achteraf voor lief neemt.

De woodmax is me tot nu toe goed bevallen voor diverse lijmverbindingen, maar ik heb er nog geen lengtes mee gedaan. Ik ben toch wel benieuwd hoe deze lijm die toch _enigzins_ flexibel blijft zich daar zou houden, dat testje heb ik nog uit te voeren. Voordeel van de PU lijm (en waarschijnlijk vele anderen die ik nog niet ken) is dat het lekker stijf opdroogt dus de tafelbladen zijn ook echt een solide geheel.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even een nieuwe techniek aanleren voor het maken van de pennen.
Voorheen deed ik het met de handzaag en beitels, nu met de tweede zaagtafel (als je hem hebt, gebruik 'em!).

20200821_125543.jpg

20200821_133923.jpg

en gelijk even (rekening houdend met de 2mm inval) de gaten uitgetekend:

20200821_130639.jpg

het komt allemaal precies uit, dus het valt of staat nu met de nauwkeurigheid waarmee ik de gaten maak.
En daar heb ik nog steeds geen machine voor... dat word dus wederom handwerk.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Mooi bezig hoor trigger.
En dat handwerk... dat heeft ook wel weer iets toch?
Je zou een deel van de gaten kunnen uitboren met een forstnerboor, scheelt hakken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mooi bezig hoor trigger.
En dat handwerk... dat heeft ook wel weer iets toch?
Je zou een deel van de gaten kunnen uitboren met een forstnerboor, scheelt hakken.

Ja heb ik toevallig net gekocht vorige week, dus dat gaan we maar eens even testen!

En dankjewel :). Handwerk heeft zeker wat, ik heb er ook niks op tegen, maar er is nog zoveel dat ik nog nooit heb gedaan dat ik nu technieken varieer om overal een beetje ervaring mee op te doen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De eerste staander is een feit. Nog niet verlijmd, ze moeten nog gefreesd en geschuurd worden.
Bovendien hou ik zo mijn opties open voor het openhalen van de bovenzijde voor de 'japanse verbinding' van de bladliggers in de poot, zoals bij de tafel.

20200821_150742.jpg

20200821_152738.jpg

dit werkt heel aardig, maar ik ik twijfel nog of ik dit of de frees fijner vind werken als start.
De frees is irritant om naar te luisteren en je kan uitschieten, bovendien komt hij minder diep natuurlijk, maar je komt wel netter in de hoeken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik had even angst dat ik de bank te smal had ontworpen en dat hij wellicht makkelijk zou kantelen naar voren of achteren. Gelukkig blijkt die angst ongegrond :). Zelfs met niet-verlijmde poten, zonder bladliggers en zonder dat het blad zelfs maar vast zit aan de poten zit het al heel erg solide. De poten wegen dan ook anderhalve kilo per stuk dus het heeft (zeker straks) wel wat gewicht mee.

20200821_172349.jpg

Ik twijfel nu toch over een middenliggertje onderin... zou qua rigiditeit ideaal zijn maar ik denk niet dat ik er esthetisch mee weg kom, die dwarsliggers zijn zó kort...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vanavond de U-staandertjes een facetrandje gegeven, dat kleine gefriemel was geen doen met de bovenfrees dus het was sneller met een scherp beiteltje. Daarna alles mooie gladgeschuurd, korrel 120 wederom. Even 3 stukjes MDF op 12 centimeter gezaagd als afstandsplaatjes, dit om te voorkomen dat de poten niet haaks opdrogen onder invloed van de klemdruk. Twee klemmen om en om op de positie waar verlijmd word om ook daar de boel recht te houden en één klem lichtjes aangedrukt bovenop om de wigjes op de plek te houden.

20200821_203244.jpg

Dit laten we lekker tot morgenavond liggen, want morgenochtend vroeg vertrek ik met de aanhanger naar het verre zuiden om een nieuw stuk gereedschap op te halen... indien alles voorspoedig loopt heb ik morgenavond dus iets leuks te tonen aan jullie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.