bierpul met brouwserspek

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Hierbij enkele foto's van mijn eerste projectje met brouwerspek.
De bodem had ik bij het draaien niet perfect afgewerkt (beginnersfoutje), dus ik heb op het einde nog wat pek ingegoten als een dikkere laag op de bodem.
om mijn schaamte wat te verbergen ;-)

Ik heb wel enkele vragen voor de kenners:
  • het is nogal donker amber/geel, kan ik dat bleken op een voedsel veilige manier?
  • de eerste keer was de laag nogal dik, ik heb het opnieuw gesmolten en de pul volledig gevuld, dat gaf een dunnere laag (ook hogere temperatuur)... maar tot waar moet die laag komen? helemaal bovenaan.
  • Aangezien ik deze bierpul ook effectief wil gaan gebruiken heb ik er een aan gelikt en het heeft precies wel een smaakje. komt dat door de pek zelf of was het fout om ervoor yorkshire grit te gebruiken voor het fijne schuurwerk
  • het pek wordt wel hard, maar kan je nog steeds krassen met je nagel. is dat correct of doe ik iets verkeerd?
  • ten slotte... hoe dik moet de laag eigenlijk zijn? bij de eerste keer kreeg ik wat belletjes door de lucht in het hout. dat verminderde wel met volgende probeersels. dus ik dacht wat als ik nu een paar keer opnieuw giet en dan met een silicone spatel de zichtbare laag verwijder is het hout dan ook niet voldoende waterdicht? dan heb je ook niet de verkleuring en glazige laag.
kortom, ik heb nog veel te leren en kliederen, maar het is op zich wel geslaagd denk ik. op z'n minst al voor vazen af te werken.
Oh ja het hout de segmenten bovenaan en onderaan en het handvat zijn van rosewood met zwart fineer tussen. het lichte hout is esdoorn en de plug in de bodem is wenge.
Er is een filmpje van het maken van de pul op mijn YT kanaal, het handvat en de pek zijn voor deel 2 (volgende vrijdag):

 

Bijlagen

  • IMG_20200628_102420_560.jpg
    IMG_20200628_102420_560.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 21
  • 20200628_102105.jpg
    20200628_102105.jpg
    777,1 KB · Weergaven: 24
  • 20200628_110453.jpg
    20200628_110453.jpg
    562,7 KB · Weergaven: 26
  • 20200628_110506.jpg
    20200628_110506.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 25
  • Leuk
Waarderingen: EdP

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
122
2
Neede
Ik zag toen je het laatste stukje afstak je werkstuk nogal wat bewegingen maken.
Voor het zelfde geld beschadig je hem zo op het laatst, wat er zonde is van je werk.
Tip: Beter is het laatste stukje eraf te zagen en met een beitel en wat schuurpapier het af te werken.
Je voorkomt hiermee dat je je werkstuk op het laatste moment beschadigt.
gr. Gert
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en mrRuben

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik zag toen je het laatste stukje afstak je werkstuk nogal wat bewegingen maken.
Voor het zelfde geld beschadig je hem zo op het laatst, wat er zonde is van je werk.
Tip: Beter is het laatste stukje eraf te zagen en met een beitel en wat schuurpapier het af te werken.
Je voorkomt hiermee dat je je werkstuk op het laatste moment beschadigt.
gr. Gert


Gert, helemaal gelijk in. als je goed kijkt wou ik stoppen om net dat te doen, toen het afbrak.
ik had de stok er al in gestopt om dat schade te voorkomen. een 'happy accident', ziet er zo een beetje als een circus act uit niet? :D
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
helemaal vergeten de tweede video te delen. hierin zie je hoe ik het handvat maak en de brouwerspek gebruik. In de video was het enkel de eerste toepassing, daarna heb ik het nog een paar keer herhaald met een grotere hoeveelheid.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.