Bibliotheekkast maken (of niet ??)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha, da's een goeie Rizz, maar het budget overschrijden houdt in minder budget voor andere zaken die belangrijk zijn bij de verhuizing
Da's dus geen optie, maar ik snuffel ondertussen wel rond voor hout
Wellicht is het eea met een beetje valsspelen (panelen) goedkoper uit te voeren en toch een mooie kast
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Van mijn vrouw mag ik maar 1 meubel per 3 jaar maken, dus af en toe moet er wat gekocht worden. (Of was het nou 1 meubel waar ik 3 jaar over doe?). Ennieweejs, in mijn handwerktempo zou de uitzet pas bij de uitvaart klaar zijn. :rolleyes:

Je kan ook een kast laten maken door een zelfstandige meubelmaker. Dan heb je kwaliteit en vakwerk, het is precies zoals je het wil en je helpt een zelfstandige meubelmaker.
Misschien zelfs een van het forum. Er zijn altijd nog genoeg klusjes.

Grts, Raymond
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Laten maken is zeker geen optie, gewoonweg omdat daar het budget niet voor is
Zelf maken is leuk, maar met verhuizen is er genoeg leuks te doen, dus daar zitten we niet om verlegen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok... STEL ik heb me door jullie om laten lullen (ben ik niet gevoelig voor hoor :rolleyes:)
En ik wil proberen de kosten in de perken te houden

Dan zou ik....

1. de achterwand uit paneel kunnen maken en groeven frezen
2. betaalbare houtsoorten kiezen

welke paneel zouden jullie toepassen, MDF verwerkt wel makkelijk, multiplex is lastiger met de groeven om het strak te krijgen
en welk hout zouden jullie toepassen om een mooie kast te maken die bij voorkeur niet duurder (lees: liever goedkoper) dan een koop kast is
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn meissie maakt voor haar eindprojekt een gereedschapskast van els met multiplex als achterwand. Het els was als onbekantrechte schaaldelen verkregen van Masave hout en heeft ze zelf (zagen, vlakken, verdikken, verlijmen) tot panelen verwerkt. De zwaluwstaarten en gleuven (zoals voor de achterwand) maak ik voor haar met de Woodrat. De deurpanelen worden van amerikaanse kers gemaakt (ook van Masave).
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Koop een oude kast op marktplaats die je iets veranderd naar je zin.....
Ik maak veel zelf,koop er dan gereedschap bij en dat is dan meestal al terug verdiend,en ja....dat is soms het plan!
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Geef een lijst met onderdelen die je wilt hebben en wij zagen het. Of kom gewoon een paar uurtjes zelf zagen en schaven in onze creatievewerkplaats! Ik zou her in ieder geval geen onderdelen laten zagen door een gamma jongen van 17... Tenzij je een kast uit de haak wilt...(ja, ze doen echt hun best maar hebben te weinig kennis van houtbewerking)(meestal)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De gereedschappen vlak/vandikte, zaagtafel, freestafel etc heb ik wel, dus dat is het probleem niet, toch reuze bedankt voor het aanbod
En wat betreft gamma en dergelijke zaken, helemaal mee eens !
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik zie dit draadje vandaag pas voor het eerst. Ik zou te allen tijde gaan voor het zelf maken van de kastenwand. Want...

1. zelf maken geeft veel en véél meer voldoening;
2. het is een prachtig object om kennis en ervaring bij op te doen;
3. qua kosten zal het niet veel verschillen met een gekocht exemplaar;
4. het geeft je de mogelijkheid om het écht op maat te maken zodat het optimaal in de ruimte geplaatst kan worden;
5. etc. etc.

Voor wat betreft materiaalkeuze: je kunt ook combineren met MDF en een massieve houtsoort. Zo heb ik onlangs deze maatwerk kastenwand opgeleverd. Het kader (80mm dik) is gemaakt van 18mm MDF, rondom in verstek gezaagd. Voor de legplanken heb ik met klem geadviseerd om massief hout te gebruiken. De kleine meerprijs t.o.v. MDF weegt niet op tegen het onvermijdelijke doorbuigen van MDF. Omdat ik nog een partij eiken had liggen zijn alle legplanken gemaakt van dit materiaal (dikte 23mm).

Maatwerk details van deze kastenwand:

1. de onderrand loopt niet door, zodat de tafel als het ware in de kast kan worden geplaatst;
2. elektra in de staanders ingebouwd (twee keer dubbel wcd);
3. in de smalle lade is ruimte voor tablets en smartphones. Niet alleen kunnen ze uit het zicht worden opgeborgen, door dat er een wcd achter zit dient het tevens als oplaadstation.

Dat koop je dus niet bij IKEA en zo...

Totale kosten, MDF, eiken panelen alsmede centraaldozen, wcd's, verf, ladegeleiders etc. etc. bedroegen € 945,62.

Project 14010 wandmeubel 09a.jpg
.
Project 14010 wandmeubel 11.jpg
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
@Ekko, heel knap, mag ik vragen hoe je die MDF zo mooi hebt afgewerkt? Is dit gespoten en zo ja heb je het zelf gespoten of naar een spuiterij gebracht? Mijn probleem met MDF is altijd het nadien in een mooie kleur krijgen...
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
@Ekko, heel knap, mag ik vragen hoe je die MDF zo mooi hebt afgewerkt? Is dit gespoten en zo ja heb je het zelf gespoten of naar een spuiterij gebracht? Mijn probleem met MDF is altijd het nadien in een mooie kleur krijgen...

Bedankt voor het compliment !!!

We geraken een beetje off-topic, maar ik wil toch wel even inhoudelijk reageren.

Zoals aangegeven heb ik het kader in verstek gemaakt. Daarmee elimineer je al meteen de altijd lastige kopse kanten van het MDF.
Voor het overige heb ik het heel basic gedaan: goed schuren, goed (!!!) afnemen, het geheel 1 keer gegrond en daarna voorzien van 2 lagen lakverf in RAL-9003.
Daarvoor gebruikte ik Wyzonol zijdeglans watergedragen lakverf gebruikt in de kleur RAL-9003. Gewoon met een filt-rollertje gedaan... :rolleyes:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, ik ben bijna om ;)

Toch wil ik proberen de kosten zoveel mogelijk te beperken, dat is ook wel een beetje te sport

De panelen zullen MDF of Multiplex zijn
Belangrijke zichtdelen uit volhout

Nu staan er op Mp vaak zat (rest) partijtjes

Ik heb een lintzaag, schaaf/vandikte bank dus daar komen we een heel eind mee

Nu is de vraag, welke houtsoorten zijn prima geschikt en welke misschien beter vermijden ?

Eiken, Beuken, Vuren etc er komt genoeg voorbij
Uiteindelijk kun je vast en zeker van alles een kast maken, maarja, wat is zeer geschikt en wat minder
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hooooooooo
keuken is pas 4 jaar oud en zeer mooi, die gaat ik niet aanraken
voor nu ben ik aan het rondkijken naar hout
Echter wordt de kast witgeschilderd dus vraag ik me nu even af wat een slimme keuze is voor hout

Voorkeur betaalbaar en prettig bewerkbaar

Aangezien ik die materie (nog niet eigen ben) zou het voor mij van alles kunnen zijn
wellicht iemand hier die mijn bovenstaande vraag kan beantwoorden en me daar mee opweg kan helpen

Ik weet bijv een partijtje grenen maar ook een partijtje eiken
Maar prijs speelt zeker ook mee en dan kijk ik ook graag naar de bruikbaarheid
Wellicht zijn er nog andere houtsoorten die net zo geschikt zijn voor dit project maar wellicht wel goedkoper
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.