Bibliotheekkast maken (of niet ??)

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Afdwalen is niet erg, leerzaam en leuk om te lezen

OK Toxiq, dan is het goed... :)

Echter wordt de kast witgeschilderd dus vraag ik me nu even af wat een slimme keuze is voor hout

Voorkeur betaalbaar en prettig bewerkbaar

André (Tuoh) schreef in een van mijn topics over de keuze van de houtsoort dit: "Ik zou opteren voor Yellow pine, vlot verkrijgbaar, van alle naaldhoutsoorten één van de hardste en het laat zich makkelijk schilderen." Ik denk dat dit voor jouw kast ook wel eens een goede optie kan zijn.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Stabiel, makkelijk te verwerken weinig uitbraken, goed schilderbaar en waar ik werkte lag dr een beste stapel van :rolleyes:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lemen, dat klopt, dat was een foutje, ik dacht dat kreidler dan gepost had


dat heb ik dus aangepast :)
Duidelijk, ik ga me dus even in beide verdiepen, zien wat er te koop is/tegen welke prijs

Bedankt
 

larsvandoremalen

Nieuw lid
26 jan 2014
6
2
Interessant lijkt veel op het project waarop ik me aan het voorbereiden ben, dacht er zelf aan om het zoveel mogelijk met multiplex te doen (licht en toch stevig en nog steeds vrij goedkoop). Ga je de sierlijsten zelf maken of kopen? Zelf nog niet de face frame profielen gevonden die op jouw voorbeeld staan terwijl deze wel erg mooi zijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De lijsten zou ik ook zelf maken, lijkt me niet al te moeilijk
Hoe ver zijn jouw plannen, heb je een tekening gemaakt, hoe groot wordt de kast....ik ben reuze nieuwsgierig
 
Laatst bewerkt:

larsvandoremalen

Nieuw lid
26 jan 2014
6
2
De lijsten zou ik ook zelf maken, lijkt me niet al te moeilijk
Hoe ver zijn jouw plannen, heb je een tekening gemaakt, hoe groot wordt de kast....ik ben reuze nieuwsgierig

Ben druk bezig in sketch-up maar erg druk geweest dus schiet nog niet echt op. Maar hij moet bij mij als en-suite kastenwand gerealiseerd worden dus de hele wand van 9 meter bedekken en 3 meter hoog zijn. Voorlopige plan is om alles in multiplex 18mm te doen met vuren kastplanken, keeplatten en afdekken met traditionele lijsten en panelen. Wel wat kleine dingen al gedaan maar dit is mij eerste echt grote project dus af en toe duizend en een dingen aan het uitzoeken waar ik aan het begin nog nooit aan gedacht had. Bij mij vooral veel in de afwerkingszaken - zoals die lijsten - waar ik nog nooit eerder mee bezig ben geweest. Maar goed liever wat langer met de voorbereiding bezig en het goed hebben dan straks als de lijm er inzit 10 fouten gemaakt te hebben. Als ik eindelijk mijn sketch-up een keer klaar heb zal ik er een topic voor openen en foto's plaatsen :) Ben benieuwd hoe die ondertussen bij jou gaat lopen :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
NEGEN METER :confused: ga je scheiden ? jij aan de ene kant je (ex) vrouw aan de andere kant wonen :D
Man wat een project

Ik ga denk ik vrij weinig tekenen, ik zal het meeste per deel uitdenken, denk ik....
Wel wat schetsjes om maten in te zetten
 
A

Athanor

Guest
OK Toxiq, dan is het goed... :)



André (Tuoh) schreef in een van mijn topics over de keuze van de houtsoort dit: "Ik zou opteren voor Yellow pine, vlot verkrijgbaar, van alle naaldhoutsoorten één van de hardste en het laat zich makkelijk schilderen." Ik denk dat dit voor jouw kast ook wel eens een goede optie kan zijn.

Ik krijg toch het idee dat hier een herinnerings missertje optreedt...... In mijn herinnering en het onderwerp zo lezend, zal André bij deze toepassing Yellow Poplar adviseren; tulpenboomhout, dat bekend staat vanweg de stabiliteit en goed schilderbaarheid. Yellow Pine vind hij vooral heschikt voor sterke contstructies zoals zijn houten draaibank.

Fons
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik krijg toch het idee dat hier een herinnerings missertje optreedt......

Nee en ja: hij adviseerde wel degelijk Yellow Pine, maar de keuze voor deze houtsoort was toen - inderdaad - wel voor een grote tafel.
Is yellow pine voor een kast als deze minder geschikt ? Zo ja, waarom? :confused: #leergierig
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Ben druk bezig in sketch-up maar erg druk geweest dus schiet nog niet echt op. Maar hij moet bij mij als en-suite kastenwand gerealiseerd worden dus de hele wand van 9 meter bedekken en 3 meter hoog zijn. Voorlopige plan is om alles in multiplex 18mm te doen met vuren kastplanken, keeplatten en afdekken met traditionele lijsten en panelen. Wel wat kleine dingen al gedaan maar dit is mij eerste echt grote project dus af en toe duizend en een dingen aan het uitzoeken waar ik aan het begin nog nooit aan gedacht had. Bij mij vooral veel in de afwerkingszaken - zoals die lijsten - waar ik nog nooit eerder mee bezig ben geweest. Maar goed liever wat langer met de voorbereiding bezig en het goed hebben dan straks als de lijm er inzit 10 fouten gemaakt te hebben. Als ik eindelijk mijn sketch-up een keer klaar heb zal ik er een topic voor openen en foto's plaatsen :) Ben benieuwd hoe die ondertussen bij jou gaat lopen :)

Heb je dit topic al gezien?
http://www.woodworking.nl/showthread.php?5451-En-suite&highlight=suite
Misschien staan hier nog tips in.
Mvg.:)
 

tuoh

Oud hout
Nee en ja: hij adviseerde wel degelijk Yellow Pine, maar de keuze voor deze houtsoort was toen - inderdaad - wel voor een grote tafel.
Is yellow pine voor een kast als deze minder geschikt ? Zo ja, waarom? :confused: #leergierig

Yellow Pine kan ook een mogelijkheid zijn als bouwmateriaal voor deze kast, maar voor mooi schilderwerk is de nerf van het hout wat te uitgesproken. Het hout zou zich beter in zijn sas voelen bij een behandeling waarbij de nerf licht zichtbaar blijft, Whitewash of iets dergelijks.
Wat ook mee moet genomen worden in de overweging zijn de beschikbare handelsmaten van het hout, of, kan het met weinig verlies herzaagt worden?
Voor strak schilderwerk bied Yellow Poplar een betere basis dan Yellow Pine, terwijl het hout ook in een grotere scala aan afmetingen te koop is, dan is de keuze snel gemaakt hé, MDF dus :D:D:D

Qua stabiliteit zijn beide houtsoorten aan elkaar gewaagd eens ze droog zijn, maar Yellow Poplar laat zich (veel) gedetailleerder profileren en frezen.
 

larsvandoremalen

Nieuw lid
26 jan 2014
6
2
NEGEN METER :confused: ga je scheiden ? jij aan de ene kant je (ex) vrouw aan de andere kant wonen :D
Man wat een project

Ik ga denk ik vrij weinig tekenen, ik zal het meeste per deel uitdenken, denk ik....
Wel wat schetsjes om maten in te zetten

Haha behoorlijk project inderdaad, ga mijn vriending vooral vervelen met een even grote hoeveelheid schilderwerk ;-) Zien we daarna wel weer of het een scheidingskast is geworden of niet :p.

@Spaander, thanks die in de voorebreidingen al helemaal doorgelezen, erg fijn geweest als ondersteuning :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.