Bewerking voor greeploos....

shop85

Actieve deelnemer
2 mei 2021
36
2
Genk
Hallo,

Ik heb wat advies nodig als nieuweling. Ik ben een reeks kasten aan het maken, greeploos. Uit een hele reeks zijpanelen moet ik een stuk uitzagen, zie tekening hieronder. Ik wil dit zo efficient mogelijk doen, zijn toch stuk of 14 panelen. Hou zouden jullie dit aanpakken ? Op de zaagtafel en de fence afstellen 14 keer in een richting en 14 in de andere? Ik heb wel geen zaagtafel meer maar dat kan geregeld worden.

Alvast bedankt voor mee te denken.

Screenshot 2022-04-02 at 22.59.21.png
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Ik zou een mal maken en het dan met de bovenfrees (met kopieerfrees of kopieerring) doen. Nadeel is dat er een kleine radius blijft in de binnenhoek.
 

shop85

Actieve deelnemer
2 mei 2021
36
2
Genk
Ik zou een mal maken en het dan met de bovenfrees (met kopieerfrees of kopieerring) doen. Nadeel is dat er een kleine radius blijft in de binnenhoek.
Ja dat kan ook. ik meen me te herinneren dat er dan een stukje verder gefreesd wordt, dan heb je alsnog een rechthoek, het stukje erachter zie je toch niet. dat kan ik morgen wel eens proberen.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Ja dat kan ook. ik meen me te herinneren dat er dan een stukje verder gefreesd wordt, dan heb je alsnog een rechthoek, het stukje erachter zie je toch niet. dat kan ik morgen wel eens proberen.
Je kunt ook dezelfde radius aan je L greeplijst frezen, dan sluit alles mooi aan zonder kieren.
De aluminium of rvs greeplijst die in keukens gebruikt worden hebben ook zo'n radius.
De greeplijst kun je dan met een klein stoelhoekje aan je corpus vastzetten.
 
Laatst bewerkt:

Dico

Nieuw lid
4 dec 2016
4
1
Hallo,

Ik heb wat advies nodig als nieuweling. Ik ben een reeks kasten aan het maken, greeploos. Uit een hele reeks zijpanelen moet ik een stuk uitzagen, zie tekening hieronder. Ik wil dit zo efficient mogelijk doen, zijn toch stuk of 14 panelen. Hou zouden jullie dit aanpakken ? Op de zaagtafel en de fence afstellen 14 keer in een richting en 14 in de andere? Ik heb wel geen zaagtafel meer maar dat kan geregeld worden.

Alvast bedankt voor mee te denken.

Bekijk bijlage 117333
Ik zou de kastjes lager maken en een L lat voor op de kasten maken. Achter aan een eventueel in het middenen regel van de zelfde maat maken heb je gelijk steun voor je blad. In jou constructie moet je allemaal losse latjes in je kasten maken. Das tobben. Hou wel rekening met minimaal 35 mm ruimte tussen blad en front voor het greeploze
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
als je de greeplijst zelf maakt uit plaatmateriaal zou ik de korpussen ook minder hoog maken en de greeplijst uit 1 stuk doorlopend, op de korpussen zetten (en in het midden en achteraan ook voor ondersteuning van het blad).

als je plastiek of alu greeplijst aankoopt is frezen met een mal het handigst, lijkt mij. die profielen zijn gewoonlijk ook afgerond met R 10-12mm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dico

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
nu is het mij duidelijk, @jorisvh & @Marijn
tja, wanneer op de tekening in de vraagstelling enkel het zijpaneel staat + er op 38 mm achter de kopse kant een vertikale lijn loopt . . .
die rechthoek uit dat zijpaneel halen kan met een freesje + L-mal of een wipzaag ;)
ook uit de hand, bij voorkeur met een japanse zaag naast een L-mal
aan het zijpaneel op zijn kant over een tafelzaag voeren zou ik omwille van de instabiliteit niet beginnen
tenzij je daar speciaal een slede voor maakt
1648971854892.png
aan
 

shop85

Actieve deelnemer
2 mei 2021
36
2
Genk
nu is het mij duidelijk, @jorisvh & @Marijn
tja, wanneer op de tekening in de vraagstelling enkel het zijpaneel staat + er op 38 mm achter de kopse kant een vertikale lijn loopt . . .
die rechthoek uit dat zijpaneel halen kan met een freesje + L-mal of een wipzaag ;)
ook uit de hand, bij voorkeur met een japanse zaag naast een L-mal
aan het zijpaneel op zijn kant over een tafelzaag voeren zou ik omwille van de instabiliteit niet beginnen
tenzij je daar speciaal een slede voor maakt
Bekijk bijlage 117347
aan


Klopt zoals Marijn en Martijn zeggen. Ik zal volgende keer de volledige tekening meegeven dan is dadelijk duidelijk wat ik wil doen. Even wat dingen uit Fusion360 gehaald ( zie hieronder)

Mijn bedoeling is dus inderdaad die L uit de zijpanelen verwijderen (ik heb er 14 te doen) , en een profiel maken van 2 stukken voor de greep

@ZotVanHout , mee eens , op de zaagtafel gaat alleen mits een goed hulpstuk.

Ik zie wel een paar opties dus, een maal en uitzagen met een japanse zaag, uitfrezen met een L-mal en profiel afronden.

Ik zie alvast een paar opties

  • Uitfrezen met L-mal , radius afronden van de greep.
  • Uitzagen met Japanse zaag en L-Mal

@jorisvh , minder hoog ? Er is nu 28 mm tussen het front en tablet. Zou je nog minder nemen dan? @Dico zegt miminaal 35mm , ofwel heb ik jou verkeerd begrepen.

@Dico, jou werd me ook voorgesteld. Maar heb mijn twijfels of dat wel uitziet als je de kast opent dan, of vergis ik me?

Bedankt allesinds voor de vele reacties, had ik niet verwacht.


Screenshot 2022-04-03 at 10.59.40.png


Screenshot 2022-04-03 at 11.08.02.png
Uit de hand zie ik niet zo zitten.
 

jorisvh

Post veel
@jorisvh , minder hoog ? Er is nu 28 mm tussen het front en tablet. Zou je nog minder nemen dan?
Met “ook minder hoog” bedoelde ik (zoals @Dico ook bedoelde, denk ik), de zijdes minder hoog maken en de greeplijst bovenop de zijdes zetten ipv er uit te halen, zo dus:
  • groen = zijpaneel
  • rood = L greeplijst + ondersteuning werkblad
  • blauw = voorliggend front
1648982847774.jpeg
rood kan dan over de verschillende korpussen doorlopen.

als ik plaatdikte 18mm veronderstel blijft er van de uitsparing 57x38 maar 39x20mm over.
met 28 tussen front en werkblad heb je dan een rand van 11mm om te grijpen. dat lijkt weinig. ik zou me voor de maatvoering baseren op afmetingen van commercieel beschikbare greeplijsten, bvb

1648983670933.jpeg

je verliest dus bijna 5cm nuttige hoogte door de greeplijst (de 18mm van de greeplijst zelf heb je anders voor en bovenregel nodig). dat lijkt me gezien de verhoudingen van je ontwerp relatief veel.
een alternatief om greeploos te bekomen is tip-on beslag.

als je toch de uitsparing wil: de 14 fronten mooi aligneren en samenklemmen en dan in 1 keer zagen op een stevige formaatzaag met roltafel en scherp zaagblad zou ik nog wel aandurven.
gezien je locatie kan woodfactory Beringen misschien een oplossing zijn.
 

shop85

Actieve deelnemer
2 mei 2021
36
2
Genk
Ik wil inderdaad push to open gebruiken. Ik verlies nu 57 cm door die 'greep' eigenlijk is het meer visueel want die 11 mm is maar weinig inderdaad. Ik heb het ontwerp niet gemaakt maar het wel voor mij , misschien toch maar eens over nadenken dan....
 

Dico

Nieuw lid
4 dec 2016
4
1
Met “ook minder hoog” bedoelde ik (zoals @Dico ook bedoelde, denk ik), de zijdes minder hoog maken en de greeplijst bovenop de zijdes zetten ipv er uit te halen, zo dus:
  • groen = zijpaneel
  • rood = L greeplijst + ondersteuning werkblad
  • blauw = voorliggend front
Bekijk bijlage 117359
rood kan dan over de verschillende korpussen doorlopen.

als ik plaatdikte 18mm veronderstel blijft er van de uitsparing 57x38 maar 39x20mm over.
met 28 tussen front en werkblad heb je dan een rand van 11mm om te grijpen. dat lijkt weinig. ik zou me voor de maatvoering baseren op afmetingen van commercieel beschikbare greeplijsten, bvb

Bekijk bijlage 117361

je verliest dus bijna 5cm nuttige hoogte door de greeplijst (de 18mm van de greeplijst zelf heb je anders voor en bovenregel nodig). dat lijkt me gezien de verhoudingen van je ontwerp relatief veel.
een alternatief om greeploos te bekomen is tip-on beslag.

als je toch de uitsparing wil: de 14 fronten mooi aligneren en samenklemmen en dan in 1 keer zagen op een stevige formaatzaag met roltafel en scherp zaagblad zou ik nog wel aandurven.
gezien je locatie kan woodfactory Beringen misschien een oplossing zijn.
Zo bedoelde ik m ja. Ik hou altijd 35 mm tussen blad en bovenkant front. Greeplijst kan mooi doorlopen over alle corpussen zo.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Van alle panelen een pakketje maken met extra voor en achterpaneel (16 dus), samenklemmen en dat 2 x de invalzaag erdoor. Ben je in 1 keer klaar en alles is gelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

shop85

Actieve deelnemer
2 mei 2021
36
2
Genk
als je push-to-open wil, dan kan je die greeplijst toch helemaal weglaten?
Kan inderdaad. Maar dan moet ik de fronten opnieuw zagen als ik die ruimte wil winnen. Ik heb deze morgen een freesmal getekend om de L uit te frezen. Het weglaten van de greep zou ook heel het design veranderen. Dus ik ga het zo laten.

Bedoeling is dat het zo gaat zijn:

Render 1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.