Bewerking / afwerking grafmonument.

Boomzager

Actieve deelnemer
16 jan 2019
30
1
Wervershoof
Beste Hout collega's,

Ik mag de graf'steen' voor mij opa maken.
Natuurlijk is dit geen steen maar van eiken.
Op onderstaande foto moet het gaan lijken wat betreft het houten gedeelte met het kruis.
De letters worden van aluminium, die zijn te bestellen.
Echter zit ik met 2 vragen:

Hoe kan ik dit het beste behandelen?

Zodat wel de kleur van het eiken blijf bestaan, mag iets donkerder worden, maar niet dat het met een paar maanden gaat vergrijzen.


En welke montage raden jullie mij aan zodat het net boven de grond staat?

Zelf heb ik nog een hele zware ijzeren plaat liggen, ik dacht als ik daar 2 ijzeren staven aan las, en deze goed behandel dat het niet kan gaan roesten of in contact kan komen met het looizuur. Dan in de eiken platen 4 gaten van die diameter boor, dan moet het staan als een huis.


Hoor hier graag jullie gedachte en meningen over.
Bvd

Boomzager
 

Bijlagen

  • grafmonument-van-hout_mc12366_692x519.jpg
    grafmonument-van-hout_mc12366_692x519.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 53
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
83
20
Wijk bij Duurstede
Beste Boomzager, mooi dat je dit voor je opa doet!

Toen ik begon met houtbewerking had ik veel eiken liggen heb ik meubels voor buiten gemaakt. Allerlei soorten behandeling erop toegepast, maar het hout werd na een paar maanden al zwart (o.a. looizuur in het eiken). De meubels hebben het 1 zomer volgehouden en toen vonden wij het niet mooi meer. Mijn conclusie is dat eiken, buiten en behoud van kleur niet echt samen gaan.

Misschien kunnen andere forum bewoners hier nog iets verstandigs over zeggen? Of welke houtsoorten hier beter voor zijn?

Heel veel succes,
Gilles
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Mijn BBQ meubel heeft een eikenblad en staat al 2 jaar buiten. Afgewerkt met epifans bootlak. Geen kleur verschil tot nog toe. Als deze niet in gebruik is zit er een hoes omheen.
Eiken wordt lichter onder invloed van zonlicht. Je kunt dit een tijd tegenhouden door een goed uv bestendige lak te gebruiken. Cetol hield het bij mij een jaar of 5 vol op mijn voordeur. De lak mankeerde niets maar de helft van de deur kwam in de ochtend in het zonlicht en bleekte uit. Aangezien ik de lak met een plamuurmes in de nerf had aangebracht moet je dus schuren schuren en nog eens schuren om weer goed hout te krijgen. Nu ik heb hem mooi donker groen geschilderd dat is veel minder werk.
Ben nu een eiken tafel aan het maken van eiken wagondelen en heb de scheuren gevuld met zwarte epoxy en ben nu bezig met het aflakken. Met epifanes blanke lak/vernis. Maakt het wel wat geler. Hierna komt hij in de tuin bij mijn dochter te staan.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
met een goede bootlak blijft het lang mooi.
je moet het wel om de zoveel jaar onderhouden.

Bij hout buiten is het belangrijk dat je rondom afwerkt als je het mooi wilt houden.
dus ook de schroefgaten en dergelijke.

het beste demonteer je het weer en schilder je per onderdeel
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
898
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
bootlak (spar varnish) is niet de beste (duurzaamste) lak voor buitengoed dat niet dynamisch belast wordt. Bootlak is bedoeld om flexibel te blijven en zo het werken van houten boot onderdelen tijdens het zeilen (met name masten en ra’s - vandaar ‘spar varnish’) te weerstaan; door die flexibiliteit lever je duurzaamheid in. Een hardere vernis gaat op niet dynamisch belaste objecten langer mee
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
62
20
Ik dacht eerst Skylt 2 componenten (dit ligt  op het hout en trekt er niet in. Compleet matte finish. Het is volgens de fabrikant alleen niet bedoeld voor buiten, maar ik zou het na 5 lagen wel aandurven (wel paar werken laten uitharden).

Jachtlak klinkt dan toch als een goede afwerking. Of anders epoxy maar dat lijkt mij moeilijker aan te brengen (en af te werken).
 

Boomzager

Actieve deelnemer
16 jan 2019
30
1
Wervershoof
Bedankt voor alle reacties.
Inderdaad alleen met rvs werken met eiken.
Vind het zelfde het mooiste als het niet gaat glimmen of plastic achtig word, dus epoxy ben ik geen voorstander van.
Skylt heb ik een keer buiten toegepast, wel 3 lagen, maar dit was niet de beste optie, begon op den duur af te bladeren.

Dus een jachtlak oid zou denk ik het beste moeten zijn.
Dank voor de reacties, mocht iemand nog iets beters hebben hoor ik het graag.

Boomzager
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.