Bevestiging vensterbank, verbouwing zolder.

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Beste houtvrienden,

ik ben bezig om de zolder te verbouwen. Onlangs hebben we een dakkapel laten plaatsen en als vensterbank wil ik eiken planken gaan verlijmen om hier een mooi diepe (57cm) zitvensterbank van te maken. Nu zit ik alleen met het volgende. Hoe ga ik deze bevestigen? Omdat ik er via de onderkant niet bij kan komen zal dit namelijk een uitdaging worden. Gewoon schroeven en de schroef wegwerken lijkt mij geen optie ivm het ‘werken’ van het hout. Ik zat er aan te denken om in het frame rampamoeren te maken en dat in het hout van de vensterbank sleufgaten te maken zodat de bevestigingsmoer dan vrij kan werken. Het mooi wegwerken van de moer is dan wel weer een uitdaging.
Hebben jullie wellicht wat tips voor mij?
Het duurt nog even voordat ik er daadwerkelijk aan begin dus ik heb nog tijd genoeg om de beste optie te vinden. Ter verduidelijking wat foto’s van de huidige situatie:
B01FF05E-1F1B-4F23-836D-B36F265D0E1B.jpegE0966BBC-1587-40CD-8FFA-B05C7DBA1BAB.jpeg326DF806-4101-4906-9CDE-FFD3DF676A5E.jpeg

Alvast bedankt voor het meedenken!

mvg, BoyS
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Waarom kun je er van onderen niet bij? Het lijkt open, zo op de foto's.

Overigens vraag ik me af of een eiken plank van 57 cm breed en een meter of 3 lang niet min of meer 'vanzelf' op z'n plek blijft liggen. Als je aan de kopse kanten hem met een dwars latje met de schroeven schuin naar beneden vastklemt, dan zal hij toch niet zomaar er van af vallen?
 
  • Leuk
Waarderingen: BoyS

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Je kunt de plaat gewoon lijmen met een kitlijm.
Wat betreft de zitvensterbank, is deze niet heel hoog?
Kitlijm had ik inderdaad ook al aan gedacht maar ik vroeg mij af of dit na verloop van tijd niet los laat ivm het werken van het hout.

De vesterbank is inderdaad hoog. Ik wil over de hele breedte een steigerbuis rail aanmaken en daar een klein trapje aan maken om er op te komen.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Waarom kun je er van onderen niet bij? Het lijkt open, zo op de foto's.

Overigens vraag ik me af of een eiken plank van 57 cm breed en een meter of 3 lang niet min of meer 'vanzelf' op z'n plek blijft liggen. Als je aan de kopse kanten hem met een dwars latje met de schroeven schuin naar beneden vastklemt, dan zal hij toch niet zomaar er van af vallen?
ik kan er niet bij omdat de platen en de isolatie van het dak doorlopen tot aan het begin van de vensterbank.

Het vastklemmen klinkt inderdaad wel als een optie. Vanwege de breedte en de diepte ben ik ook niet echt bang dat het er zomaar afvalt.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Als de vensterbank niet te ver oversteekt, dan kan deze er los op. Is ook wel zo makkelijk, dan kan deze er ook weer eenvoudig af.

Eventueel kun je tegen het naar voren verschuiven twee deuvels erin zetten (misschien handig als er kleine kinderen/peuters rondlopen). Of aan de onderzijde van de vensterbank een paar kleine spijkers erin slaan en de kop afknijpen. De grijpen zich dan in het onderhout.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoyS

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Zo zie je maar dat de oplossing vaak simpeler is dan je denkt. 😂
Of ik denk er regelmatig gewoon te moeilijk over.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
In plaats van moeren, gewoon een zwaluwstaartfrees je gebruiken. Aan de achterzijde (raam) van onder over de halve lengte een paar sleuven frezen. Uit een stuk plaatmateriaal de latten frezen waar ze overheen schuiven. Die spijker je met dunne spijkers in het hout (is net wat flexibeler) en de vensterbank schuif je er zo overheen.

Overigs snap ik de logica van de isolatie niet, maar dat ter zijde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miko

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
In plaats van moeren, gewoon een zwaluwstaartfrees je gebruiken. Aan de achterzijde (raam) van onder over de halve lengte een paar sleuven frezen. Uit een stuk plaatmateriaal de latten frezen waar ze overheen schuiven. Die spijker je met dunne spijkers in het hout (is net wat flexibeler) en de vensterbank schuif je er zo overheen.

Overigs snap ik de logica van de isolatie niet, maar dat ter zijde.
Die isolatie is nog van de dakplaten. De dakkapel is er later opgezet door een bedrijf. Ze hebben letterlijk met de recipozaag een gat in het dak gezaagd, ondersteuningsbalken geplaatst en toen het prefab dakkapel er op. De isolatie die je daar ziet die zat er al en loopt door naar de vloer. Die heb ik er zelf niet in geplaatst.

maar bedankt voor de zwaluwstaart tip, die frees heb ik nog liggen dus dat is zeker een optie.

mvg, BoyS
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Als je aan de kant van het raamkozijn, onder de vensterbank aan het frame een haaklat (French cleat) maakt waar de plank precies in schuift, hoef je 'm alleen nog maar aan de voorzijde vast te maken zodat hij daar niet omhoog kan wippen.
Als je ook daar niet vanaf de onderzijde bij kunt, zou je daar ook een vierkant balkje (of aluminium hoekprofiel) onder de vensterbank kunnen schroeven voor het monteren, en dan dat balkje met een stel horizontaal geplaatste schroeven aan je bestaande frame vastmaken.

Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
dwarsdoorsnede van je vensterbank etc:
vensterbank.png

oranje de vensterbank
grijs je kozijn
zwart de balkjes van het frame wat je nu al hebt staan
blauw het vaste deel van de haaklat die je moet vastmaken aan dat achterste balkje
rood massief de haaklat die je vooraf vastmaakt aan de onderzijde van de vensterbank
rood omlijning de montagelat (of hoekprofiel in het groen) aan de vensterbank, die je vooraf vastmaakt met schroef A, en bij plaatsing de vensterbank met schroef B fixeert.
Eventueel wat lijmkit tussen de beide delen van de haaklat om beweging daarvan weg te nemen.

Nog wel een tip; stop de ruimte onder de vensterbank (tussen het frame) vol met isolatiemateriaal (steenwol, vlaswol oid) zodat dat geen klankkast wordt.

Wat me trouwens opvalt: wat is de ruimte die je nu nog hebt zowel boven als onder het draaiende deel van je raam? Het lijkt mij dat daar niet zoveel ruimte zit tov het frame voor de vensterbank aan de onderkant en de rachels voor de plafondbetimmering aan de bovenkant, zeker als eea straks afgewerkt is met een plafondplaat en vensterbank. Kan je aan beide kanten niet ergens nog wat ruimte winnen? Bijvoorbeeld door het vensterbankframe iets later te laten beginnen en de rachels mogelijk weg te laten?
Wij hebben hier in huis diezelfde fout gemaakt bij de installatie van een van de dakkapellen door de aannemer, en kwamen er later achter dat we geen ruimte hadden bovenaan voor ook maar een normale gordijnrails (daar draait het raam al zo ongeveer tegenaan), en als er iets op de vensterbank ligt (een pen gaat net, maar meer moet het niet zijn) wordt dat ook al weggeschoven bij openen van het raam. Zeer irritant kan ik je zeggen... En omdat je er nu nog bij kan...
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Goede avond Klusrob,

allereerst dank voor de genomen moeite en de duidelijke omschrijving.
Zeker een optie om in overweging te nemen.

vwb het advies voor de ruimte boven en onder de kiepramen. Boven kan ik niets meer winnen. Er zit immers overal al gips tegenaan. Maar voor eventueel een gordijn maakt het niet uit, die gaan er namelijk niet komen. We vinden het rolluik in antraciet kleur mooi genoeg. De vensterbank daar ben ik inderdaad al achter gekomen. Ik heb namelijk tijdelijk mdf platen er op gehad. Ik weet nu dus al dat de vensterbank zelf niet dikker moet zijn dan 2cm. Dit is niet heel dik maar gezien de ondersteuning waar het op komt te liggen moet dit wel afdoende zijn. Ik ga het verstekende deel echter wel opdikken met een extra lat eikenhout er op gelijmd zodat het geheel er wel massiever uit ziet. De tip van het opvullen van de ruimte met isolatie (vanwege het hol klinken) die neem ik ook ter harte! Ik heb namelijk nog isolatie over van de binnenmuren. Hier heb ik de isolatie ook gebruikt voor geluidsdemping.

ACBDBE90-F369-4DE5-8DA0-002EB0DB72D6.jpeg
Dit is momenteel de huidige situatie. op de foto rechtsbovenin kun je trouwens zien dat de gipsplaten niet aansluiten. Hier zit de verstevigingsbalk die ze hebben moeten plaatsen voor de dakkapel. Deze wil ik wegwerken met een eikenhouten omlijsting zodat het er uit ziet alsof het een eiken draagbalk is.

al met al nog een hoop te doen:ROFLMAO:.

Nogmaals dank voor je tips en de moeite die je hebt genomen! Dit waardeer ik zeer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.