Bevestigen baluster

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Goedemiddag,

Vraagje, ik ben bezig met een nieuwe balustrade en op zoek naar een oplossing voor de bevestiging van de balusters.

Er zijn diverse voorbeelden van een grondplaat met een 16mm draadeinde die je dan met PU lijm in de baluster moet lijmen.
Dit vind ik niet de beste oplossing omdat de baluster dan altijd de dikte van grondplaat los staat van de vloer. Daarnaast zijn deze verzinkt en ik heb me laten vertellen dat dat in combinatie met eiken niet goed is ivm corrosie door het looizuur in eiken.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar stokeinden met aan beide zeiden houtdraad. Wie weet of zoiets bestaat?

Ik kan in RVS wel een 'gewoon' stokeind vinden van M12 van 300mm lang. Het stuk houtdraad is dan 100mm lang en het stuk met draadeind 150mm.
Denken jullie dat dat stevig genoeg is om het stuk draadeind met PU lijm in de baluster te lijmen?

Hoop dat jullie nuttige tips hebben. Dank!

Gr. Jeroen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.621
Waar wil je de baluster op vast maken? Ik maak min of meer op dat dit buiten werk betreft?
 

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Sorry, nee, het is een balustrade voor binnen. De baluster komt op mijn vloerdelen te staan, precies op een plek waar een vloerbalk onder zit. Ik wil dus een eind de vloerbalk in en uiteraard ook de baluster in.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.621
Je boort in de vloer een gat en in de baluster en dan lijm je er een houten stok in.
 

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Kun je niet beter een draadstang er in lijmen met epoxy?
Dank voor je bericht. Tja, ik heb me laten vertellen dat dat niet stevig genoeg is? Maar ik laat me graag adviseren en vertellen dat dit juist wel de goede oplossing is. Ik weet het niet precies, vandaar staat ik graag open voor jullie suggesties.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
je kan in hout ook normaal schroefdraad tappen.
Zeker met eiken gaat dat prima.
je kan zelf een tap maken met een stuk draadstang.
Lange punt er aan( 2cm) en 3 of 4 diepe lengte groeven erin slijpen
En tappen maar.
Daarna met pu lijm indraaien en in het gat lijmen

Je kan ook met een metalen tap een beginnetje maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
je kan in hout ook normaal schroefdraad tappen.
Zeker met eiken gaat dat prima.
je kan zelf een tap maken met een stuk draadstang.
Lange punt er aan( 2cm) en 3 of 4 diepe lengte groeven erin slijpen
En tappen maar.
Daarna met pu lijm indraaien en in het gat lijmen

Je kan ook met een metalen tap een beginnetje maken.
Hoi, dit is precies de werkwijze waar ik nu mee bezig ben. Heb een draadeind (M16) nu in een vloerbalk zitten (zit muurvast) en nu moet ik in de baluster een gat boren waarna ik dan de baluster op het draadeind kan boren.

Nu de hamvraag: hoe krijg ik een gat van 14mm en zo'n 15cm diep en perfect recht in de baluster geboord. Heb hartstikke mooie balusters via Masave gekocht, en heb eigenlijk dus maar 1 kans om het perfect te doen.

Uit het handje boren vind ik te risicovol. Heb een boorstandaard maar de speling in de standaard i.c.m. de boor was dermate groot dat dat nooit een nauwkeurig gat wordt.

Heb me al suf gezocht naar een oplossing (ook hier op het forum). Maar wie kan mij het eureka moment wat dit betreft bezorgen?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hoi, dit is precies de werkwijze waar ik nu mee bezig ben. Heb een draadeind (M16) nu in een vloerbalk zitten (zit muurvast) en nu moet ik in de baluster een gat boren waarna ik dan de baluster op het draadeind kan boren.

Nu de hamvraag: hoe krijg ik een gat van 14mm en zo'n 15cm diep en perfect recht in de baluster geboord. Heb hartstikke mooie balusters via Masave gekocht, en heb eigenlijk dus maar 1 kans om het perfect te doen.

Uit het handje boren vind ik te risicovol. Heb een boorstandaard maar de speling in de standaard i.c.m. de boor was dermate groot dat dat nooit een nauwkeurig gat wordt.

Heb me al suf gezocht naar een oplossing (ook hier op het forum). Maar wie kan mij het eureka moment wat dit betreft bezorgen?
Met een grote metaal draaibank :)
Maar ik vermoed dat je die niet hebt.
Je kan een boormal uit een blok hardhout maken en dan met de kolomboor een exact recht gat maken.
Dan klem je dat blok op je baluster en boor je zo een recht gat tot je niet dieper kan.
Dan haal je de boormal weg en boor je verder.
Het bestaande gat geleid de boor dan verder.

Gebruik eerst een oefen stuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.621
Als je een center slaat in het hart, dan volgt de boor gewoon. De speling in je boormachine maakt dan verder niet uit. Boor het gat eerst met een kleine boor voor.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Als je een cd op het te boren gat legt, kan je dmv het spiegelbeeld in de cd een recht gat boren. Je boort dan door het middelpunt van de cd heen.
Werkt verbazend goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007 en Efvee

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Met een grote metaal draaibank :)
Maar ik vermoed dat je die niet hebt.
Je kan een boormal uit een blok hardhout maken en dan met de kolomboor een exact recht gat maken.
Dan klem je dat blok op je baluster en boor je zo een recht gat tot je niet dieper kan.
Dan haal je de boormal weg en boor je verder.
Het bestaande gat geleid de boor dan verder.

Gebruik eerst een oefen stuk.
Tja, klinkt goed. Maar geen kolomboor en geen draaibank...
 

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Als je een cd op het te boren gat legt, kan je dmv het spiegelbeeld in de cd een recht gat boren. Je boort dan door het middelpunt van de cd heen.
Werkt verbazend goed.
Heb die optie ook gezien. Maar kans op fouten blijft aanwezig. En die ruimte om fouten te maken heb ik nu juist niet...
 

jorisvh

Post veel
2 paar ogen, 1 om elke richting in ‘t oog te houden en evt bij te sturen.
ogen eventueel geholpen door een laserlijn om met de centerlijn van de boor op te mikken.

hoe horizontaal de vloer is en hoe haaks de onderkant van de baluster is, zijn minstens even belangrijk als hoe recht het gat en het draadeind in de vloer zijn.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
396
Dordrecht
Overmaats boren en bevestigen met epoxy of andere lijm, kun je nog wat corrigeren.
Gat kun je horizontaal gelegen boren door je boor middels een buis of een aantal blokken met de juiste binnendiameter te geleiden, dan ga je aardig recht.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.621
Volgens mij heb je zelf gemeld dat je een boorkolom met boormachine had. Die kan je gewoon gebruiken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.