Beukenhouten bord met eiken motief

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb weer wat van mijn voorraad beukenhouten balkjes geconsumeerd.
Deze keer heb ik er een bord van gemaakt met een motief van geschaafde eikenhouten latjes.
Het bord is 310mm rond, en is door mijn vrouw inbeslag genomen.
Afgewerkt met decoratieve acryl lak op waterbasis.


Groeten, Ad

Attached files
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Dat ziet er gaaf uit zeg!

Even wat vraagjes van een leek:

Waarom zo dik beginnen?
Waarom heb je een velling aan de beuken delen gemaakt, die je vervolgens weghaalt?
Maakt het nog veel uit of het beuken kwartiers of dosse gezaagd is?

Ben benieuwd!

@lex
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ziet er mooi uit.
Hapt een draaibeitel niet heel erg aan die velling kanten?
Als zoiets zou verkopen wat zou je daar dan voor vragen?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
@lex zei:
Dat ziet er gaaf uit zeg!

Even wat vraagjes van een leek:

Waarom zo dik beginnen?
Waarom heb je een velling aan de beuken delen gemaakt, die je vervolgens weghaalt?
Maakt het nog veel uit of het beuken kwartiers of dosse gezaagd is?

Ben benieuwd!

@lex
@lex, die beukenhouten balkjes (had er 60 van) heb ik zo in die vorm gekregen van een technische school, ze zijn ongeveer 50mm in het vierkant met afgeschuinde hoeken. Heb ze eerst netjes vlak geschaafd, en verlijmd.
Na het afdraaien van die afgeschuinde kanten bleef er 30mm over om het bord eruit te kunnen draaien. Dat afdraaien van de afgeschuinde kanten gaat erg gemakkelijk met een schaalguts.
Het is altijd weer een vraag hoe die balkjes te gebruiken, heb er wel een deel ervan in dunnere latjes verzaagd, om er gesegmenteerd werk van te maken.
Heb er laatst ook een pot met deksel eruit gemaakt.
Beuk is best leuk hout om er dingen van te maken, alleen in dit geval geeft het wel een hoop werk om het netjes vlak te krijgen (de balkjes zijn niet recht) en op maat, en ook vereist het wel wat geduld voordat je de vorm eruit kunt draaien die je gepland hebt, maar gezien het feit dat ik gepensioneerd ben is dat voor mij geen probleem.
Groetjes, Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Zweihaak zei:
Ziet er mooi uit.
Hapt een draaibeitel niet heel erg aan die velling kanten?
Als zoiets zou verkopen wat zou je daar dan voor vragen?
@ Zweihaak, nee hoor een draaibeitel hapt niet als je die veiling kanten wegdraait, gaat erg gemakkelijk.
Me nooit afgevraagd wat ik er voor zou moeten vragen als ik het zou verkopen, ik draai puur voor de lol en krijg gelukkig nogal eens hout van vrienden en bekenden, die ik op mijn beurt er weer er wat voor terug geef in de vorm van een stukje draaiwerk. (hout is duur als je het moet kopen) Krijg binnenkort een massieve eiken houten salontafel en een grote eetkamertafel, dus voorlopig heb ik geen gebrek aan droog hout. Perfect hout voor gesegmenteerd werk.
Groetjes, Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.