Beuken werkbladen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.266
2.658
Ik heb een 3 tal beuken werkbladen bij de hornbach gekocht en na het uitpakken verbaasde ik me er over dat er maar een enigszins recht was. De andere twee kan ik mijn hand tussen steken, als ik ze met de punten tegen elkaar leg. De bladen zijn 4 cm dik en 3 meter lang en zijn samengesteld uit kleine blokjes. Je zou toch denken dat zulke bladen op industriele schaal gemaakt worden. Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om ze enigszins recht te maken?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.740
400
Te lang (schuin) rechtopstaand gestockeerd misschien? Al zou dat met 40mm dik hardhout toch geen issue mogen zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.263
1.998
Klein-Brabant, Vlaanderen
De bladen zijn 4 cm dik en 3 meter lang en zijn samengesteld uit kleine blokjes.
vooral omdat ze samengesteld zijn, zou dit niet mogen
als je ze bij het plaatsen recht kan trekken, dan raak je er nog uit
anders snel in je kar & weer naar de hornbach
(spijtig dat je dat niet gemerkt hebt vooraleer je ze meenam)
Te lang (schuin) rechtopstaand gestockeerd misschien?
inderdaad worden ze om praktische redenen zo in de rekken geplaatst
zouden vlak moeten liggen, maar dat is in een winkel voor verkoop ondoenbaar
ieder haalt er de rechte van tussen
op de duur heb je meer kromme dan rechte
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.266
2.658
Ze zijn krom over de 63,5 cm. Als je ze tegen de muur op je keukenkastjes plaatst kan in het midden je hand tussen de muur en het blad. Voor mij maakte het niet zo veel uit, dat ik de moeite wilde nemen om weer met die bladen te gaan slepen. Ze zijn nog al zwaar. Maar ik vroeg me af hoe je het als fabrikant voor elkaar krijgt om zulke bladen zo krom te maken.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
642
305
Het Groene Hart
Die ervaring heb ik ook, met diezelfde bladen (ik heb de 40mm dikke).
Ze zijn ook niet overal even dik, kan wel een paar mm schelen.
Heeft me heel wat frustratie gekost tijdens het stellen van de kasten, voor ik dat door had. Ik begrijp ook niet hoe ze het zo kunnen maken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.772
987
Omgeving Eindhoven
Ze worden natuurlijk ook nogal een paar keer versleept voordat ze in de vestiging liggen, kunnen ze kromtrekken door wisselende temperaturen en vooral vochtigheidsgraad?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.266
2.658
Als je ze voor een keuken wil gebruiken, zou ik verder kijken. In mijn geval worden er machines op geschroefd, dus minder belangrijk. De bladen komen op metalen onderstellen en worden met schroeven en carrosserieringen vastgezet, zodat het hout kan werken. We gaan zien hoe ze het vol houden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.266
2.658
Klusrob, de bladen zitten volledig in het plastic als je ze koopt. Als ze krom of scheluw zouden zijn over de 40mm kant, zou ik dat nog kunnen begrijpen. Maar krom over de 60 cm kant krijg je volgens mij alleen zo, door het zo te maken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.740
400
Da's inderdaad wel straf, over de korte zijde krom. Bijkomend dan nog een verlopende dikte... Als ik Hornbach was zocht ik onmiddellijk een andere leverancier.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik heb dat soort bladen als aanrecht gebruikt. Er zat ook een holle/bolle tussen. Die heb ik geruild. Na 7 jaar is de rest mooi stabiel geleven.
Overigens waren bij mij ook de kosten het doorslaggevende argument. :rolleyes:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.266
2.658
De definitieve uitvoering van de werkbanken krijgen een houten onderstel, dat ik samen stel uit grenen vloerdelen, met daar op een populieren multiplex blad . Door tijdgebrek nu even metalen onderstel met beuken blad. Als de echte klaar zijn, krijg ik mijn onderstellen weer terug. Dan komen er metalen platen op, zodat ik ze ook als lastafels kan gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Ik heb nu hetzelfde met een 27mm versie van dit Hornbach blad. Alleen denk ik dat het mijn eigen schuld is. Ik had dit blad vorige week gekocht voor mijn in aanbouw zijn de werktafel. Ik heb een vergelijkbare constructie gebruikt als een paar jaar geleden voor mijn gereedschap dressoir die geen problemen geeft. Ik heb eerst 15mm Multiplex op de onderbouw geschroefd en daar dit blad op geschroefd. Het blad was vlak, tot vanochtend toen het in de breedte (63,5cm) in het midden over de volle lengte van 2m Ca 3mm bol stond. Hij is in 48 uur krom getrokken. Ik hem hem er afgehaald en laat hem nu op 2 schragen rusten in de hoop dat hij weer recht trekt. Ik denk dat het probleem is, dat ik het blad over de volle lengte aan de voor en achter rand heb vastgeschroefd en dat terwijl het nog onbehandeld was en het nu nogal wisselvallig weer is. Ik had het tijdelijk gemonteerd en wilde het nu gaan behandelen aan twee zijden.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Ja je kunt best wel eens gelijk hebben, zoals je beschrijft is dit een klassieker om je in dergelijke problemen te helpen:rolleyes:
Gaat zoiets nog goed komen wanneer je het blad laat rusten op schragen? Ik las elders dat het blad eenzijdig nat maken zou helpen, maar ik wil niet nog verder van huis raken 🤔
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.800
955
Leeuwarden
Zo best wel aardig kunnen bijtrekken. Ik zou nog niet met water beginnen, eerder met de bolle kant naar boven in de zon leggen en goed in de gaten houden wat er gebeurt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.