Beuken werbank - welke behandeling ter bescherming?

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
317
153
Amersfoort
Dag allen,

Nu mijn werkbank project nabij het einde geraakt wil ik de werkbank gaan behandelen om te voorkomen dat het hout te vies wordt. Ja, een werkbank is om op gewerkt te worden. Mijn Douglas werkbank heb ik onbehandeld gebruikt, en daarom weet ik dat het nu wel wil behandelen om hetzelfde te voorkomen. Het mag uiteindelijk wel wat mooier blijven ogen, het hoort ook een eyecatcher te zijn!

Nu is mijn vraag aan jullie, welke behandeling zouden jullie aanraden voor solide beuken werkbank, Roubo stijl? Ik wil zoveel mogelijk bij de oorspronkelijke kleur blijven, en weet dat een olie met een beetje wit toegevoegd hierin een optie is.

Waar ik nu sta:
  • De Cokerije raadde mij hun verbeterde houtolie aan (Verbeterde Houtolie geeft de beste bescherming), maar op basis van de beelden vrees ik dat het hout te gelig eruit gaat zien.
  • Ik heb zelf al de Osmo TopOil en Osmo Hardwaxoil in het verleden gebruikt. Op zich hier wel tevreden over, maar enige minpuntje dat ik eventueel kan bedenken is dat de finish wellicht te glad gaat zijn voor een werkbank.
  • Gekookte lijnzaadolie heb ik op het forum voorbij zien komen, deze lijkt overeenkomstig te zijn met de verbeterde houtolie van de cokerije qua resultaat, ik vrees hier dus voor verkleuring
Mocht iemand fotos hebben bij hun voorstel, dan stel ik dat zeker op prijs!

Dank,
Roel

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
345
116
Hier soms daar
Wood by Wright doet veel in een mix van was en lijnzaad olie en terpentine (geen terpentine).
Help dat? Het is een werkbank deze wordt vies en krijgt deuken tzt.

Als u dat echt niet werkt is er een beschermlaag op basis van zeep.
Deze kan afgenomen worden en opnieuw worden opgebracht.

Ps deuken kunnen er uit met een vochtige lap en een strijkbout,

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
317
153
Amersfoort
Wood by Wright doet veel in een mix van was en lijnzaad olie en terpentine (geen terpentine).
Terpentine (geen terpentine), die gaat me even voorbij. Deuken, krassen e.d. geef ik niks om, maar ik heb nu gruwelijk lelijke vlekken in mijn douglas werkbank zitten van allerlei goedjes, en dat probeer ik een beetje te minimaliseren.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
411
312
Oosterbeek
Uit eigen ervaring met een beukenhouten Sjöberg werkbank, de oorspronkelijke lak er af geschuurd en Verbeterde houtolie van de Cockerije er op/in. Verkleurt minder dan lijnolie en je kunt vrij eenvoudig beschadigingen herstellen. Ben er dik tevreden mee!
Mocht er overigens iets met verdunning op terecht komen, zal dat echt nog steeds in het hout trekken en vlekken maken, maar dat is met vrijwel elke afwerking.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.607
901
Noord-Veluwe / Skåne
Ik gebruik al heel lang Osmo hiervoor en heb nog nooit gedacht dat het oppervlak te glad is. Als je onverhoopt toch een keer iets hebt dat gaat schuiven, dan kun je altijd een stop gebruiken. Of bench cookies met een anti-sliplaag gebruiken. Of gewoon een anti-slipmatje op je werkblad leggen.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
670
319
Almen aan zee
Terpentine (geen terpentine)
Hij bedoelt waarschijnlijk terpentijnolie gebruiken, en geen terpentine.

Wat olie betreft die je hout "niet" verkleurt hoor ik goede verhalen over deze, ook via De Cokerije.

Maar heb er zelf geen ervaring mee.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.